AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.287

BMW 325 E90 Bensinsnål

To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Rapport från midsommar:

Då har man varit ute och kört en vända igen. Denna gången blev det 30 mil med följande otroliga resultat!

Fakta:

BMW 325 E90 -05
Mil: 900 på mätaren, inkörd och klar
Last: Fullt bagage + 2 personer
Fälgar: 18" orginal med 225 fram och 255 bak
Farhållare användes men inte hela tiden.
Sträckans hastigheter: 70,90 och 110km/h
Medelhastighet: 90km/h (lugnt eftersom det var midsommar trafik)
Sträcka: 30 mil
Fartkameror
Väder: Sol 20-25 grader

Bensinförbrukning: 0,66 !!!!!!!

Vad tycker ni om detta?

Asså bilen går att köra snålare.

/Tobias
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Toppen!

Härligt med bränslesnål bil med så fina prestandan!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Det är helt klart imponerande!
Imponerande hur som helst... Men frågan får ändå bli följande: Kör du med farthållaren då? eller kör du med gaspedalen ? Vore också kul och veta ifall du gör något för att undvika besinförlust... eller bara kör som vanligt? Jag har kommit ner i 0,61 med min 316 limo men då har det varit ganska bra väg samt att jag har hållt väldigt jämn fart hela tiden och arbetat för att få en bra bränsle-ekonomi...
Grattis till nya bilen iaf!

Mvh Mikael J
*Nyvaken * ser nu att du inte använde farthållarn hela tiden.. undra om detta drar mer med farthållare... jag märker en marginell skildnad iaf...
Grymt bra jag lyckas aldrig få min kubistar 1,5 Td under 0,7.

mh Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Tobbe>> Har du sportchassi också? Blir det stötigt med 18-tummarna?
Låter ju lovande, ska norrut 60 mil på tisdag ska se om jag kan komma ner i dom siffrorna.

Keep your distance!
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
0,66 är inte illa. Har du verifierat datorns beräkning mot verklig? (Inte för jag tvivlar på att det stämmer) Men det skall väl kunna diffa endel iaf på äldre bilar.

/chni
Tobbe_E90:
Kör du på 98 oktan?

Keep your distance!
Jag körde min e46 328ci på 0.69 under ungefär samma förutsättningar nu i midsommar men det är enligt färtdatorn och den visar inte riktigt rätt har jag märkt. Man får lägga på 0.5-1 deciliter beronde på när man nollställde den.

Var dina 0.66 uträknat när är du tankade eller enligt färddatorn?
Färddatorn visar väldigt sällan rätt.

Keep your distance!
Ve
107
VecTor
320 dT -10
På min skiljer det oftast bara 1 cl jmf. med tankningen.
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Svar på lite frågor:

Kör sportchassi med 18", väldigt bra kombination tycker jag, det nya chassit är underbart och det blir inte så stötigt, men ibland kanske det kan vara lite jobbigt men för det mesta är det ju bara fördelar.

3bar bak och 2.9 fram har jag för mig.

Mätningen var med BMWs färddator.

98 oktan.
Tobbe_E90:
Mät på det rätta sättet nästa landsvägsskörning. Alltså mellan två tankningar. Färddatorn är en väldig glädjemätare på landsväg.
Det är i princip omöjligt att komma ner på dom siffrorna med riktig mätning.
Den visar för lite på landsvägskörning, och kör du stadskörning och sen landsväg så visar den för hög förbrukning jag har kört minst 30 mil på mina mätningar med färddatorn den stämmer aldrig.

Min mätning landsväg 90 km/h är klar på onsdag...

Keep your distance!
Direkt från pumpen! Förbrukning enligt färddatorn: 0.57 snittfart 92. Verklig förbrukning: 0.66 mätt på 25 mil landsväg 90-95 km/h farthållare på. Ac av.
CR
175
CRY
332ti-98
Hej!
Min 116i drar en massa soppa. Har rullat över 500 mil nu. Sträckan Jönköping - Malmö - Jönköping med farthållaren på 130. Den drog 0.88 enligt färddator 0.90 enligt min egen uträkning. Alldeles på tok för mycket. Antar att ni håller med?

Hur skall jag få BMW att förstå att något är fel?

---
Christian Ryman
BMWCS #2928
To
94
Tobbe_E90
BMW 325 E90 -05
Clubsport: Hur gör du mätningen? Fyller du upp till topp, kör och sen fyller på igen för att kolla den verkliga förbrukningen?

Synd att den visar fel men det ante mig.

/Tobbe
Tobbe_E90:
Ja jag fyller på tills det slår ifrån, sen toppar med ett tryck till, det går i 0.5 liter till. Kör och tankar igen toppar. Tar liter bensin delat med körsträckan.

Keep your distance!
CRY:
Kör du 130 så får du räkna med att den drar mer bensin.
Kör 90 och mät förbrukningen igen.

Keep your distance!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.