|
|
|
|---|---|
|
Hej..Nu är det så att jag vart så jvl sugen på en cab till sommaren. Men jag har lite frågor som jag skulle behöva få hjälp med... 1. Prestanda på en 325a 328a ? 0-100 (Värt att köpa 328an istället?) 2. Dyrt med fösäkring ? kollat upp regg nummer på bilar som jag varit intresserad av men alla är ju import :/ Så då går det inte att göra en snabb sökning vad det kostar. 3. behöver man vara rädd för import om man inte är bra meck så man inte kan se skavanker ? 4. Kan man antisuiast försäkra den om jag har en vinter bil ? +vad är det som gäller då ? Vore mkt tacksam för svar....Mvh Thomas | |
|
1. Största skillnaden mellan 328 och 325 (E36) är bottendraget som är klart bättre på 328. Just 0-100 tiden påverkas en hel del (till nackdel för 325) av att 328 kan växlas från tvåan till trean strax över 100 km/h, medan 325 måste växlas strax under 100 km/h. 3. Om du köper en importerad bil som brukats av en ägare ett par år i Sverige skall det inte vara mer strul med en import än med en svensksåld. Mycket tyder på att de problem som förekommer med importbilar orsakas i importögonblicket, då det är frestande att mätarskruva. En bil som importerats av en privatperson för att användas av denne i Sverige är nog ungefär lika säker/osäker som de flesta vettigt skötta bilar. |
|
|
Okej tack för svaren ! Får se vad det blir, klart man vill ha den stora motorn :) Men jag får se vad plånkan tillåter..... Kanske blir mkt dyrare försäkring ? |
|
| 328an har billigare försäkring eftersom den inte klassas som sportbil men skillnaden är väldigt liten. sen kan också sägas att prestandamässigt är det ingen skillnad som man känner iaf när man drar ur båda så går nästan 325 bättre och segdrar man går 328 bättre ,de flesta tycker 325 är mer som m3 i karaktären men det beror ju på vad du e ute efter... | |
|
Det kan inte jag hålla med om. Har haft 325 ci-93 och 328-96 och har 328 e46. Kan lungt påstå att 325-an hade inte en suck mot nån av 328-erna. Dén hade en annan karaktär men var betydligt slöare. |
|
|
Hur kan det komma sig att 328an är billigare att försäkra kan det verkligen stämma ? låter ju helt sjukt..Det är ju en större motor tom mer hk (1hk) =) Borde ju vara billigare att försäkra en 325a ?? |
|
|
E36328i: Om din 328:a har samma prestanda som 325:orna, ja då går din 328:a inte riktigt som den ska. Mocke: Håller med dig fullständigt, har oxå ägt 325 tidigare och tycker numera att 325 är stendöd under 4500varv/min. Vilket jag inte alls tyckte under den tiden jag ägde bilen. Skrewie: Försäkringspremierna grundas bla. på olycksstatestik vilket medför att 328:orna är något billigare. En enkel teori är att dessa ej har hunnit bli den ungdomsbil som 325:orna är. Men om några år så ligger nog även 328:orna där skulle jag tro. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| Jimmyboy: Oki nu vart det lite skillnad ! varför köpa en 325a då ? Nu siktar jag in mig på 328a eller en 323a kanske skulle kunna funka ? borde ju gå hyffsat eller ? | |
| Nog drar 328 lite bättre än 325, trots att den är något snålare på bensinen, men det är ingen jätteskillnad. I detta läge skulle jag hellre låta skick och pris styra, än den prestandaskillnad som finns. Visst, hittar man två i övrigt ganska likvärdiga bilar är väl 328 att föredra, men hellre än fräsch 325 än en halvdan 328. | |
|
323/328 har en modernare motorkonstruktion som även innebär lägre förbrukning. Beskrivningarna ovan om motorkaraktärerna stämmer och prestandamässigt så är 328:an snabbare medan 323 och 325 är mer jämförbara trots 323's lägre effekt på pappret. I ditt fall så skulle jag vara öppen för både 323 och 328 och helt enkelt välja det bästa exemplaret du hittar oavsett om det står 323 eller 328 på bakluckan. ___ //Ulf |
|
|
Håller fullständigt med dig "Nockenwelle", skick går deffinitivt före motor. Särskilt i detta fallet med två så pass lika motorer. Sen får man ju räkna med ca 10' extra för 328:an på två annars lika bilar 325/328. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.