AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.191

Vad är TWC laddningsdator

Sida 1 av 2
ar
38
arcoma
750 e32
Hej min 750 88 är generatorn utrustad med laddningsdator "TWC" vad är det och vad gör det för nytta??

mvh matte
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är en laddningsregulator som laddar batteriet mer effektivt än den som sitter i original. Jag tror inte att den finns att köpa längre! Åtminstone inte under detta namn!

Mailar dig en artikel on denna laddningsregulator som var införd i en biltidning för många år sedan!

Per L
Pe
2.342
Per L
Det går inte att skicka mail till dig på den mailadress du uppgivit här på forumet!

Per L
Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Per! Kan du inte maila mig denna artikel på bearcat_gbg@yahoo.se så vore jag tacksam! Min bil har detta och jag vet vad den gör men inte hur detta fungerar...

Mvh
Alex
Paap Reeder
TWC är "jättebra".
Såldes av KG Knutsson i mitten av 80-talet.
Jag hade en sådan bl a i min E12/528.

Den laddar på ett annorlunda sätt. Man kan säga att den motionerar batteriet.
Skulle gissa att på moderna bilar typ efter slutet på 90-talet så har de flesta laddregulatorer denna "gymnastik" inbyggd från fabrik.
Bara gissar. Har köpt TWC´ns efterföljare - kan maila namnet när jag kommer hem - och skall montera den i M535:an.

MVH /// Paap R
Pe
2.342
Per L
Paap:
Maila inte utan sätt ut namnet här på forumet så får vi andra också reda på det!
Jag är inte på något sätt säker men jag tror knappast att bilfabriker kostar på en sådan "option" som standard ens idag!
Men någon kanske vet bättre än jag?

Per L
Paap Reeder
... jo men jag får inte tag i namnet förrns om några dagar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Hej!
Min "TWC" heter Ladac 1204.
Genagent: LADAC AB 031 - 42 30 60 / fax 24 53 17 ... om firmasn nu finns kvar?

Grejorna har jag dock.

MVH /// Paap R
ar
38
arcoma
750 e32
tack för era svar det var alla tiders

mvh matte
Pe
2.342
Per L
Av vad jag kan läsa på Ladacs hemsida om funktionen på deras laddningsrelä och en beskrivning om TWC som jag sparat från en gammal motortidning så verkar TWC:n ha mer sofistikerade funktioner än Ladac:en.

Ladacen verkar bara ta hänsyn till batteritemperaturen och batterispänningen.
TWC:n har också detta men dessutom funktioner för att "motionera" batteriet för att ta bort/ förhindra sulfateringen på cellerna!

Per L
Paap Reeder
.... finns TWC att köpa nuförtiden?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... sitter en TWC på BBK 644 ... om ngn är i närheten.
Ägde den ett tag men ser nu att den upphört att fungera ... och sitter väl på någon grästuva och minns fina race på väg 70 Mora - Stockholm....

MVH /// Paap R
Pe
2.342
Per L
Läs denna hemsida! Vad jag förstår av den går inte TWC:n att köpa ny längre! Dock står det att en efterföljare till TWC:n är "på gång"!

Länk

Per L
Det stämmer. Tillverkningen av TWC lades ner för ca. 10 år sedan. Underligt att den fortfarande finns att köpa begagnad?
Jag var med och utvecklade TWC under 80-talet och på senare tid har många hört av sig med önskan om att kunna köpa en ny TWC. Jag håller därför på med en vidareutveckling av TWC som kommer att bli MINST lika bra. Eftersom jag nu jobbar på Chalmers med batteriforskning kan den kanske bli t.o.m. bättre.
Hör av er om ni är intresserade.
Länk
Roger
Paap Reeder
TWCr!
Otroligt intressant info. Verkligen informativt.
Har de senaste åren ett antal gånger talat med Tudor om detta med batterier och laddning.

På båtsidor brukar man kunna hitta en och annan TWC ... halvårsvis.

TACK Roger för info.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... jag hade en version II.
Minns att en av kablarna inte fick kapas och däremd kortas av.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag hade en sådant där av Hella-typen i min 944:a men den gav upp, tyvärr långt innan kolen var utslitna så kvalitén var kanske inte den bästa. Så länge den funka var det dock inget fel på funktionen.

//Magnus

Menar du verkligen version 3? Jag bara undrar vad kolen har med saken att göra? Version 2 var ihopbyggd med kolen och den kanske hade lite problem med kvaliten.
HPR (version3) var mycket driftsäker. Vi hade inte många returer av den.
Roger
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jepp, det är version 3, jag höll på länge och väl och hoppades på att det bara var nått kabelbrott eller liknande som fått laddningen att lägga av men så enkelt var det tyvärr inte. Jag har sparat resterna för att kanske i framtiden kunna bygga någon egen variant på temat.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kanske vore dags för Folke som är batteriexpert att reda ut detta.:)

///MVH Hasso
Länk
Har ni i en egen batteriexpert?
Det låter ju toppen.
Vad säger batteriexperten om TWC-laddning?
MVH
Roger
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.