|
|
|
|---|---|
|
tjena! en kanske dum fråga men..=) men från vilket datum är det man får köra med sommardäck? BMWPOWER | |
-:BeeMWe:- |
1 Maj har jag för mig... |
| JAg har redan satt på dom, vilken känsla! | |
sebbe_bmw |
1 April är det väl!? Då är det inte längre lag på att ha dom men innan 1 maj skall om vara borta Sebbe |
sebbe_bmw |
Väntar tills saltet är borta från vägarna innan jag sätter på mina:) |
|
Hörde att det var ca 8000kr i böter per däck om man har sommardäck nu.... *warning* |
|
| Du får köra med sommardäck året runt, under förutsättning att det inte råder vinterväglag. Och hur ofta är det vinterväglag i Malmö... :-) | |
| X-B: 800:- är det, lite väl saftigt med 32.000:- i böter för det "brottet", va... | |
|
haha.. 8000 i böter WOW... Inte i min värld för jag har kört me sommardäck hela vintern & de få dagar de varit vinterväglag här nere så har jag låtit bilen stå... =) |
|
netsix |
1:a april får man kasta på sommarsulorna. Man får även göra det innan om det inte råder vinterväglag, tror jag. /netsix |
|
Du måste INTE ha vinterdäck om det inte råder vinterväglag oavsett datum! så är det till 100% Har haft vadslagning om det & jag vann så sätt inte emot ;) |
|
| Hörde av någon att det räknades som vinterväglag om temperaturen var under 5 plusgrader. Kan det stämma? | |
Mangemannen |
mmm. Måste bara berätta att jag får ut Helt nya 18" på försäkringen. Detta året blir det ett par Borbet Vs-mod med att par 225-40-18 Kumo däck. Det skall bli intressant och se hur de ser ut på pärlan. // magnus |
|
Det verkar som många är osäkra: Den nya lagen säger att ”alla personbilar, bussar och lätta lastbilar med en totalvikt av högst 3,5 ton, samt släpvagn som dras av ett sådant fordon skall vara försett med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder från 1 december till 31 mars". Så ligger det till. Micke |
|
| om fabror blå tar er med sommardäck ,så säg att ni är på väg till Tyskland. De har inga resurser att köra efter och kolla dig.Tycker själv att detta är en sket lag.Antingen ska man ha eller inte. | |
| Visst är det en underlig lag. Vem har tid och lust att byta till från v-däck till s-däck varje gång det är bra väglag. Förstår inte hur Vägverket tänker riktigt. Men det är som med många andra lagar här i Sverige; luddiga och svåra att tolka. Som gjort för missuppfattningar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.