AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
742

Spänning av kedja

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Hej!

Jag roade mig med att klontrollera oljepumps bultarna idag enl mekartipset Länk (alla bultar på sin plats efter 21000mil). Men till min förvåning så kunde jag inte hitta regraget där man spännde kedjan till oljepumpen. Bilen i fråga är en 740i -93. i mekartipset står det att man justerar detta med en insexbult men mina bultar var alla identiska sexkants bultar.. så hur justerar man på min bil?!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Du har nog bara missat ett litet ord "Bulten som fäster pumpen snett uppåt höger (framifrån sett) brukar trilla loss. ___Inuti___ loppet sitter justeringen för spänningen av kedjan. Använd en 8 mm insex och spänn kedjan så att spelet är ca 5 mm. "

Stick in insex verktyget i hålet där fingret pekar Länk så kommer du rätt. Jag fick fila och kapa ett lång bits för att det skulle gå att få in men själva justeringen var enkel.

//Magnus

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Aha.... så jag måste skruva loss bulten?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nu när jag börjar tänka på hur jag gjorde operationen blir det hela lite dimmigt så det är svårt att säga exakt hur du ska göra. Bultarna tar du bort en åt gången och kladdar på lite loctite innan du drar fast de så troligen kommer du åt justeringen när bulten är borta. Någon annan kanske kan komma ihåg detaljerna åt mig? Det hela var iaf okomplicerat och risken för att göra något fel borde vara liten.

//Magnus

ar
44
aran
740ia-93
Ja det stämmer du måste skruva bort bulten först..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.