AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
12.017

Vad föredrar ni skinn eller vanligt tyg?

Sida 2 av 3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Powermac>>Apropå ditt tidigare inlägg:Alcantara är ett konstmaterial och inget skinn eller mocca.

Eller missuppfattade jag din skrivning?

Mvh Janne.
PowerMac,

Jo, tyg kanske är bättre om man inte gillar bilvård. Skinn är en naturprodukt som måste behandlas för att behålla sina egenskaper. Solkigt och sprucket blir det om man inte sköter om det. Om man bara behandlar skinnet 1-2 gånger om året vill jag påstå att det håller sig fräscht MYCKET längre än tyg.

Mvh,
Kalle
Precis som Janne T skriver så är Alcantara ett syntetiskt material (plast). Ett väldigt trevligt material dock, som andas bjuder på bra "grepp" och som känns slitstarkt.

Mvh,
Kalle
Kalle: Dom flesta behandlar inte sitt skinn tyvärr. Det finns en massa solkiga inredningar det ute. Dessutom så kan skinnet bli säckigt och förlora sin spänst. Stolarna ser helt nersuttna ut efter några år och mil...

Janne: Hmm, jag trodde faktiskt att Alcantara är ett mocca material. Det känns verkligen så i min bil. Är du säker på det? Fast det kanske inte heter Alcantara på en E39 med M.sportpaket II?

bustorp
Håller med Paap....
Men OK, skinn luktar bättre.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Håller med om slitet skinn, finns inget värre. Då har jag mycket hellre tyginredning i bra skick.
Har just bytt till Svart sportskinn inredning och visst är det lite varmt när solen ligger på, går att lägga en handuk i sittbrunnen när det är som varmast. =)

Skinn är skitsnyggt!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Svart skinn blir nog varmare än ljust. Själv tycker jag ljust skinn och en mörk färg på bilen är den bästa kombinationen. Men visst, det är ju en smaksak det här också som allt annat.

Minns en gång när jag lånade polaren 328 med svart skinn på sommaren, och ja då var det riktigt varmt, nästan så att manb brände sig. Men så har jag aldrig känt i min bil dock.

Nej, skinn ska det vara.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag håller med om att ljust skinn inte blir så värst varmt. Inte är det särskilt jobbigt att underhålla heller. Jag har nyss varit ute och smort in skinnet med BMWs nya skinnvårdsmedel som både rengör och underhåller skinnet. Ett snabbt och enkelt jobb.
Tycker alcantara är super skönt att sitta på och lätt att hålla rent.

mh Länk
bustorp
Kan någon förklara påståendet att svart skinn blir varmare än ljust.
Om det är 45 grader i bilen så kan väl inte det mörka skinnet hålla 48 grader o det ljusa 42 grader, eller? 45 grader är väl 45 grader oavsett material. Har det med materialets densitet att göra?
Är det skillnad om bilen står i solen resp. skuggan?
Är ljust skinn kallare på vintern än svart skinn?

"Ödmjukhet inför kunskapen"
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Saken är att svarta ytor absorberar mer av solstrålningen, vilket leder till kraftigare uppvärmning. En mulen dag blir det knappast någon skillnad mellan svart och ljus skinnklädsel, men skiner solen in genom framrutan, rakt på sätena, kommer de svarta att bli mer uppvärmda.
kilroy
Skinn eller tyg är för mig mest en utseendefråga...och då föredrar jag skinn. Tyg är i vissa lägen dock mer praktiskt eftersom det håller sig mer temperaturneutralt oavsett utetemperatur.
Tyvärr tror många att skinn är en "evighetsprodukt" utan underhållsbehov...därför ser man också ganska många bilar med halvsunkigt skinn.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna"

Håller med Paap till 100%, tyg är att föredra. SCHiin är kallt på vintern, svettigt på sommaren, halt och kräver vård. Dock är det mycket snyggt. Blir det någon BMW igen ska jag nog dock ha det eftersom det är så extremt viktigt för många BMWaspiranter.

He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
Tycker precis som de flesta här att skinn är att föredra. Det är enklare att hålla rent och ger hela kupén ett mer ombonat intryck. Har man sätesvärme och ac är inte heller årstiderna några problem.

// Henrik
Länk
Skinn i alla lägen, saknar tyvärr ac-anläggning men iom jag har ljusgrått skinn så blir det inte så hemskt varmt änå, vintertid löses genom fårskinnsfällar

___
Mvh
Patrik N.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag föredrar skinn därför att alla andra verkar göra det ;)
Dvs bilen blir mer lättsåld.

Välskött skinn är snyggare, exklusivare och dyrare. Lättare att hålla rent om man har småbarn.

Men tyg är helt klart bekvämare, sommar som vinter.

Överlägset är annars alcantara, förstår inte att fler nyare bilar inte har det. Finns det till e46? Är det dyrt att beställa?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Skinn.
Förstår inte heller varför man inte kan beställa alcantara längre.

mh Länk
Kreuzspeiche
Leder und Alcantara=wunderbar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.