|
|
|
|---|---|
| Hej, jag har nyss köpt en e30 318i -88 och har läst en hel del här på forumet och blir så sugen på att börja mecka med den. För tillfället är jag en fattig student med no cash, men snart efter mitt examensarbete på BOSCH (handlar om aktiv styrning = coolt) så hoppas jag på jobb och pengar och möjlighet till att köpa verktyg, men jag undrar om man måste ha garage? Många av er verkar ha verkstäder? Så vad behövs för att kunna mecka? | |
|
Behövs inget garage, alla är vi nybörjare i början! Men det är en fördel att ha garage om du vill meka när det är snö/regn etc... Vad som behövs för att meka? Svårt att säga, börja med en hylsnyckelsats, då kommer du i alla fall en bit på vägen. |
|
| Verkstadshandbok kan vara bra att ha. Sen det vanliga: Blocknycklar, lednycklar, mejslar av diverse slag (stjärnor, raka, torx). | |
|
Vilja, lust, tid och ork är det viktigaste, allt annat löser man allt eftersom. Säg att du ska byta bromsar, istället för att lämna in bilen på verkstad, så köper du de verktyg du behöver / saknar. Nästa gång är det ngt annat som ska bytas, då tar du och köper de verktyg du saknar för att göra jobbet. Det kommer inte att ta så lång tid innan du har det mesta du behöver. __ ///M som i Mugge. |
|
|
För en verkstad behövs verktyg för minst 200.000. Men börja med att investera i en "komplett verktygslåda" Finns för ca. 700 och uppåt på bl.a. biltema och järnhandlare. Då har du nycklar, tänger, mejslar m.m. som alltid kommer till användning. Allt eftersom kommer du behöva vissa specialverktyg, bara att köpa då... så efter tio år har du det mesta... Lycka till. |
|
|
Oavsett vad det gäller för verktyg, så köp kvalitet, då håller dom hela livet! |
|
|
Länk Mvh |
|
|
vadå.... 1000 kr för en sats... jag har allt som finns där i och de har jag köpt löst... har inte kostat mig mer än 500 kr. köp en sats med hylsnycklar för 50 kr på biltema / clas ohlsson. köp en sats lednycklar för 99 på biltema. lite 2 spärrnyckel satser i olika stolekar på Jula = 150 kr. en sats insex och en sats torxar på biltema 100 kr. en tändstifts hylsa och du har det mesta som finns i den stasen. betydligt billigare. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Man kan alltid köpa billiga verktyg... men de blir ofta dyra, för jag köper gärna verktyg som funkar när jag behöver de Som JONTEP skrev, kvalitet! Kvalitet kostar... men oftast bara en gång |
|
|
Jag har aldrig haft några problem med mina.... visst bra kvalitet är bra... men man får se till behovet också. en hylsnyckel för 50 kr fungerar lika bra som en för 500 kr när man använder det till söndagsmekande. Mina billiga verktyg har i alla fall fungerat problem fritt i 5år men de kanske inte hade varat länge på en verkstad. som sagt, även om bra kvalitet är ngt man alltid bör eftersträva så får man se till behovet också. :-) __ ///M som i Mugge. |
|
|
Köp en sats på biltema med 10års garanti kostar runt 1000kr. jag kom långt på de! men har mycket andra men som sagt kommer långt på de gör man! |
|
| tack för tipsen, jag kommer nog inte köpa det billigaste men inte heller det dyraste. Detta forum är riktigt bra! BMW rules! | |
|
Undvik det enklaste (=oftast billigaste) skräpet, visst duger det att lossa lätta delar med men när man ska ha loss fastrostade delar i framvagnen är man glad att man har bättre verktyg. Biltemas verktyg med 10 års garanti, tycker jag håller en lagom pris- och kvalitets-nivå för avancerat hemmamekande. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Givetvis får man se till behov.. men just det billigaste junket ska man undvika! Å andra sidan finns ingen anledning för normalbruk att köpa SnapOn eller MacTools heller.. men vettig kvalla ska man satsa på! Kan inte hålla med om att en 50:- hylsnyckel funkar bra på söndagarna ens... det finns verktyg som inte håller måtten! Spärrar som rasar omg.. osv.. "Bra verktyg gör halva jobbet, dåliga gör dig vansinnig" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.