|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, köpte precis en E39 (528iA) Touring med nivåreglering. Dock pajade denna med en "smäll" när bilen stod parkerad. Varefter ett kortare kraftigt utblås av tryckluft skedde (så långt allt normalt :) ). Min något kryptiska fråga är nu vad som kan ha "pajat". Vi plockade av hjulet (höger bak) och konstaterade ett hål i den damask som sitter rakt ovanför/bakom hjulet. Är det detta som pajat? Eller finns det andra slangar/rör under bilen vilka kan ha skadats när bilen touchade i en upphöjning? Mycket tacksam för svar och tips. Jag har sökt i forumet och hittat andra som haft fel men då snarast i kännare/givare... mvh Niklas | |
|
Välkommen till forumet! Förmodligen är det luftbälgen som gått sönder, inte helt ovanligt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det sitter en luftbälg på varje sida, låter som du fått "rejäl punka" på den ena. Är nog första gången jag hör detta också. Se till att rycka säkringen till kompressorn annars kan jag tänka mig att pumpen jobbar hela tiden och brinner upp ?? Säkringen sitter i relä/säkringsplaceringen ovanför batteriet. ///MVH Hasso Länk |
|
Många tack för snabba svar!!! Luftbälgen, låter rimligt. I vart fall är det ett hål i den som påminner om ett hål i ett cykeldäck som "sprängts". Tack för tips om säkringen. Pumpen jobbar så fort man öppnar dörrar eller låser upp bilen etc... Jag tar ut den! Någon som har ett hum om vad det kan kosta att byta bälgen? mvh Niklas |
|
|
hasso : Detta hände en kollega till mig, och att luftbälgar i allmänhet exploderar är inget ovanligt på t ex lastbilar och bussar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kompisen bytte på sin nyligen och det kostade strax över 2000kr med arbete för en sida. mvh |
|
| Hej på er! jag bytte min högra för en månad sedan, det är inte svårt och den kostande 1615:- på BMW. | |
|
Hur testar man om nivivåregleringen fungerar som den ska? Det låter kanske konstigt men jag har aldrig märkt av den? |
|
|
Godmorgon.. Ett tips kan ju vara att lasta bilen tungt med ex ett gäng kompisar mod större skuffen.. ;-) Starta sedan bilen och se om den höjer sig.. Mvh Jimmy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.