AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.794

BMW M3 E46 motorer

To
25
Tommy_A
Bmw M5 E60 -2006
Hej skulle vilja veta lite mer om vad det är för problem M3 E46 2001 har haft med sina motorer, ska som sagt köpa mig en sådan men jag har tidigare vart S4 ägare så jag är inte så insatt, är det något man kan märka vid en ev. provkörning och vad ska jag vara uppmärksam på när jag kollar på dessa bilar? Är det bättre att välja en 2002a eller är det hugget som stucket? Inte är det väl alla 2001or som pajar?
Med risk för att låta som en skadad vinylskiva....
Använd sökfunktionen och du har mycket läsning.

___
"When people are free to do as they please, they usually imitate each other."
cane
Om du vill veta alla detaljer får du söka, men i princip så är en viss tillverkningsperiod 2001 drabbad av motorfel i form av vevstakar som är svaga. Så här 5 år senare bör i princip alla berörda bilar a) fått felet åtgärdat på garanti eller b) fått ny motor på garanti.
Länk

Länk

Svaga vevstakar? Nu får ni allt ge med er och sluta och sprida alla felaktiga rykten. Det har aldrig varit några problem med vevstakarna i E46 M3!

Återigen så var det några tillverknings månader av modellåret 2002 (fr o m 10/2001 t o m 02/2002) som hade fel på oljepumpen men dessa är åtgärdade sedan lång tid tillbaks (i alla fall de svenssålda).

Så på mitt användar namn RS2 och M3 så kommer du att hitta massor med läsning om detta (nedan har du ytterligare några länkar än de som Jacob postade ovan inklusive ett brev ifrån BMW till alla ägare angående detta).

Länk
Länk
Länk

/RS2

Så här skrev BMW i ett brev till alla berörda M3 ägare i mars 2003.

/RS2

I promised you a follow up in my letter of December, 2002. We would like to thank you for your continued support of the BMW Brand and your patience while we researched the issue with the engine in your M car.

BMW has been investigating cases of damage to the connecting rod bearings resulting in engine failure. After intensive analysis, we can inform you that we found the root cause and have also tested and confirmed our countermeasures.

The problem has been identified as contamination of the engine lubricating system during assembly in combination with unfavorable tolerances in the engine oil pump for the M3 coupe/convertible produced from October 2001 through February 2002.

These cars require replacement of the engine oil pump and as a precautionary measure, replacement of the connecting rod bearings. In addition, the engine control module will be programmed with the latest software, which includes improved cold start characteristics.

We ask that you contact your authorized BMW center to arrange a service appointment to have this service action carried out. Your vehicle can still be driven with no immediate need to have the repairs performed. This service action will take approximately one days work, however, the actual time will vary with center scheduling.

cane
TOK, taskiga oljepumpar som ger taskiga vevlager, inte vevstakar... men samma summa: Borde vara åtgärdat för länge sen på alla berörda bilar, dock bör man ju kolla dokumentationen att så är fallet, finns säkert en och annan ägare som inte orkat bry sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.