|
|
|
|---|---|
| Upptäckte idag att "luftkudden", alltså stödet för ryggen som styrs med den runda knappen på stolssidan (har komfortstolar) på förarsidan i min bil inte fungerar. Har nog aldrig gjort det, men jag tycker att stolen känns utmärkt och har aldrig rört den inställningen tidigare. Hur som helst, det vore ju kul att få den att fungera, särskilt om det är något jag kan göra själv. Några tips? Inget alls händer när jag trycker på knappen, oavsett riktning. | |
Scheckheft |
Hej Själva luftpumpen till svankfunktionen sitter under sittdynan. Låter det något om själva pumpen när du trycker på knappen? Kolla kablaget, säkringen. Ett annat fel kan vara att slangarna inte sitter ordentligt längre. Du måste demontera ryggstödet för att kolla detta, se: Länk Mvh Scheckheft |
|
Surrar fortfarande luftpumpen när du trycker på knappen? Gör den det så har sannolikt bara slangen från pumpen lossnat från styrventilen i ryggstödet. Ofta har slangen varit lite för väl uppklammad från fabrik, så den sträckts vid vissa stolsinställningar. Baksidan på stolen lossar du genom att dra i underkant, samtidigt som du ger den ett välriktat lätt slag från sidan. Ventilen sitter till vänster i mitten av ryggstödet. |
|
|
Ledsen, skulle ha varit tydligare: Det hörs inget ljud när jag trycker på knappen ("inget alls händer" som sagt). Jag vet hur luftpumpen brukar låta, det har jag testat i passagerarstolen. Tack så mycket för informationen, ska plocka isär stolen lite och titta efter på kablage samt säkring, återkommer med resultat. |
|
|
på min går pumpen får ta å kolla upp slangarna ,nu ser man ju hur man får bort baksidan.Länk Länk |
|
|
Lyckas inte få bort baksidan enligt instruktionerna. Drar i nederdelen av stolens baksida, då hörs ett "klick", men att smälla till nederdelen från sidan ger inget. Har provat att banka lite varstans med varierande styrka. Grejen sitter som berget! Tittade in under stolen från framsidan. Jag kan där se en rund sak som sitter i mitten som det tycks gå en slang ut ur (genomskinlig slang med en spiralfjäder i) vilken leder upp i ryggstödet. Kablaget till denna ser OK ut. Har märkt att det _ibland_ när jag tycker på den runda knappen i riktning "framåt" (alltså mot ratten) hörs ett kort surr från pumpen, sedan händer inget mer. Kan det vara själva pumpen som är paj? Dyr att byta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.