AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.312

MDS vs Biltema

Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Är lite som pest eller kolera kanske men jag har 5-700 spänn och skall köpa en 8" bas för att experimet till min e39 sedan. Skall prova att bygga en liten låda inne i coupen. Har kollat på följande och en från DLS, är det nått att ha bara för att det står DLS på den.

Länk 398kr
Länk 599kr
Länk 695kr

"Man får vad man betalar för", är en klyscha som jag generellt ogillar, men som passar bra in här. Köp DLS:en, så tvivlar jag på att du blir missnöjd.

Mvh,
Kalle
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Ok, så att ni tror att DLS:en är det bästa allternativet fast det där den billigaste DLS har. Men om man skulle gemföra basen från biltema mot MDS vilken är mest pris värd då.
Beror ju på vad du ska använda basen i för sorts låda + vad du hade tänkt att driva den med.

DLS är en klass för sig.

MDS är "volvo 240raggarens favomärke" Det måste ju vara skita bra med tanke på all information och kolfiber som de sägs ha fått ifrån F1 världen. =)

Biltema har till 99% bara skit.
1% är de slutstegen som fanns för ett par år sedan som va grymt strömstarka och pallade en hel del, men det va som sagt för ett par år sedan.

MVH
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Jag skall ha en sluten låda på 10,7L och nu läste jag att DLS är lämplig att ha i basreflex eller bandpasslåda men jag måste ha en sluten till mitt bygge. Kan jag köra DLS i en sluten eller får jag leta vidare.
Visa användare
69
G-son
523 IM-00
Absolute DLS, återigen refererar jag till SASCA--. HUR många använder sig av Biltema och MDS i tävlinssammanhang? Jag tror det är en bra måttstock
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Min tanke var att bygga en lite baslåda där armstödet sitter idag bak, eftersom jag inte har någon skidlucka. Men men jag kommer nog att ta upp ett hål och sätta i en skidlucka och spela igenom den som alla andra "e39 sedan" ägare. Så jag lägger 8:an på hyllan och kollar efter 10" allt. 12" dls till detta projekt.
Robsarve
Låter klokt. Brukar ta ca en kvart att ta bort plåten till skidluckehålet. (Verktyg: Borrmaskin och en lagom känga :)
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Robsarve: Har du något PG slutsteg med 5-kanaler. Sitter redan eftermarknads högtalare fram och bak i min bil och jag trivs bra med ljud även bak, så 5-kanaler tänkte jag 2 fram 2 bak 1 sub. DLS har ju ett steg som heter CA-51.

Hur är det nu hifi.klubben säljer inte alls bilstereo längre, kommer ihåg att dom hade PG på den tiden. Var dom importörer då eller???
Robsarve
Närmast CA-51 är Octane R9.0:5. Det är dock i stort sett dubbelt så dyrt eftersom det är avsevärt kraftigare och har bättre dynamikreserver - dubbla nätdelar kostar pengar att bygga med.

Hifiklubben importerar själva allt som är i deras sortiment. Innan de så var det svenska Alpine som tog in PG.
Visa användare
233
CoSmoZ
BMW 750iL
VW typ1 400hk
Porsche 356 Speedster
VW Buss-69 "Slammed"
Suzuki GSXR 1000
Jag förstår inte ens hur man kan tänka sej att sätta Biltema stereo prylar i bilen? oki dom har billiga kablar!.. köp sånna men inte högtalare & stereon..

tänk på att grannpojken med en 5000:- Epa kan ha värre ljud än i din 150.000:- entusiast bil

** Live Fast - Die Young **
Var på biltema och handla lite och behövde ett par billiga 5". Jag tänkte att när jag ändå var där ute så kunde jag ju köpa ett sätt. Tänkte vad kan det va för skillnad på högtalare för 300kr. Satt i ungefär två veckor innan jag åkte och köpte ett par sony för 329kr. 29kr dyrare men 4ggr så bra :/
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Låter lite i den här tråden som att MDS inte är bra, då har ni ingen koll. MDS är mycket prisvärt, men det är klart att alla märken har olika bra grejer. En 12" bas för 600kr är givetvis inte lika bra som en bas för 3000kr. Tex MDS Fanatic 12" är det absolut inget fel på (ca 1000:-), låter det dåligt är det för att ni har byggt fel. På MDS hemsida kan man ladda ner lådritningar på alla deras basar. Och även deras baslåderäkningsprogram.
Kenta76: låter som om du jobbar där..*L* MDS är en bra inkörs port till billjudsvärlden MEN det är tyvärr lite väl mycket "tröjor och dekaler" i stället för ärlig produkt info ( vem vill ha ett steg som ger 4x1000W med 15% dist?? )

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Robsarve
Kenta76: Jag är med på ett test: ta du med en Fanatic 12:a så tar jag med en PG R10 (800:-). Om inte min tiotummare spelar högre och bättre än Fanatictolvan så får du basen!
om detta test blir av så ställer jag gärna upp som objektiv "domare" :-)

Test är ALLTID kul.

Mina "meriter" för att duga som domare kan vi ta via mail.

mvh
Rutger...som gärna agerar domare i bilstereo tester :-)
detta låter ju som en super kul duell! se nu till å ta ner MDS folket på jorden... kan ju säga att ja hade en mds bas för många år sen, ok den lät ju bra ett tag tills den blev tvär tyst.

hade den i perfekt avstämd basreflexlåda, minns inte va den hette men den kosta ca 1000.- sen for ja till hifi klubben å köpte en PG för ca samma pengar, satte den i en sluten låda som inte va optimerad för den basen. kan ju säga det att PGn rocka skiten ur MDS basen på alla vis!! å då kunde ja ändå fått den låta bättre.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
MDS = mycket prisvärt???

Ta stegen t.ex, många av stegen är så dyra att du hittar mycket bättre för i princip samma pengar av annat garanterat bättre märke.

Givetvis finns det en del prisvärt också(beroende på hur man ser på det), men långt ifrån allt.

//Simon
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Generellt brukar jag köpa de produkter det görs minst reklam för. Såsom olja, ketchup, golfklubbor, tvättmedel etc. Å jag lever och mår ju bra. Så slå till på biltema du! Såvitt du bara ska använda det till basbehoven (höhö) en vanlig svenne behöver. Å köp drinkar till brudarna på krogen för pengarna som blir över.
När allt kommer kring är det väl ändå därför vi bygger stereo...:)

Skämt å sido

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.