|
|
|
|---|---|
|
tja.. nu när jag bygger angeleyes behöver jag hjälp med att veta vilket ohmtal motstånden ska ha.. såhär räknade jag.. dioderna ligger på 20mA var.. o jag kommer använda 2st dioder i varje strålkastare som sedan kopplas ihop och därefter kopplas ihop parkeringsljuskabeln... med andra ord kommer jag alltså ha 4 st dioder på vänster sida och 2 motstånd.. ett motstånd för varje par dioder i varje strålkastare.. hoppas ni hänger med ;)... såhär räknade jag.. U=RI I=4x0.020 A U=12V man får då R= 150 Ohm pga att man har 2 motstånd ska varje motstånd ligga på 75 ohm.. nu vet jag inte om jag ska räkna på ett annat sätt med batteriets amperetimmar osv som för övrigt ligger på 72 Ah, men om nån vet nåt som jag inte vet får ni gärna hjälpa till.. hur som helst.. har jag tänkt rätt eller har jag missat nåt??? tack på förhand ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* | |
|
Nejdå.. 74ah är ju bara ett "Mått" på hur länge batteriet kan lämna kraft, 75ah = 75 ampere i en timma, sen äre fan tomt :) och eftersom du har räknat med 12v stämmer din formel bara bra. Dioderna får ju den ström dom vill ha, oavsett ett batteri på 10ah eller 800ah .. eller hur? Dom drar ju det som behövs så att säga, batteriet grillar ju dom inte p.g.a amperetimmarna, däremot om batteriet vore 24v så bränner det ju bara till så är dom borta. Lite klurigt att sära på U & I (Spänning, ström) ibland. Newbie på BMW |
|
|
U=I*R R=U/I=13V/0,02A=650 Ohm detta om du kopplar en diod direkt till spänningen. Seriekoppla två dioder ovh använd ett hälften så stort motstånd, alltså ett 325 Ohms motstånd. Ett motsånd per sida höger ljus och vänster ljus. Och seriekoppla två dioder med varandra. Eller så köper du 4 650 Ohms motstånd och kopplar ett per diod. Batteriets Ah har inget med det här att göra, det visar bara hur mycket ström du har i batteriet. Dvs du kan belasta batteriet med 72 A i en timme så är det slut. |
|
|
tack för hjälpen grabbar.. Ztefan: du menar att jag alltså ha ett 150 ohms motstånd för varje par dioder.. med andra ord ska jag inte ha delat mina 150 ohm på 2 efter beräkningen.. eller hur.. du räknade med 13v men förstod vad du mena ;).. ska försklara mitt tankesätt och tillvägagångssätt.. 2 dioder i vänster halvljus och ett 75 (eller 150) ohms motstånd. 2 dioder i vänster helljus och ett 75 (eller 150)ohms motstånd. utanför strålkastarna kopplas plus och minus kablarna från bägge strålkastarna ihop och kopplas ihop med vänster parkeringsljukabel... på samma sätt med höger sida.. är allting lugnt?? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
ibland undrar jag hur jag tänker... klart det ska va ett 150 ohms motsånd för 2 dioder.. de var ju självklart när man läser inläggen igen.. hade ju räknat rätt från början men tabbat mig på slutet... tur att det finns folk som kan hjälpa till... tackar tackar ;) ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
2 dioder i vänster halvljus och ett 325 Ohms motstånd allting kopplat i serie. 2 dioder i vänster helljus och ett 325 Ohms motstånd här oxå allt kopplat i serie 650 Ohm är för 1 diod, synns i formeln räknat för 1 diod med 0,02A Resistans=Spänning/Ström R=13V/0,02 R=650 Ohm Detta är för 1 diod + 650 ohms motstånd kopplat i serie med 13V Om du vill, och antagligen koppla 2 dioder till samma spänning så halvera motståndet till 325 Ohm. Detta oxå seriekoppling. Om du vill koppla 4 dioder till samma spänning så halvera igen till ca 160 Ohm. Hoppas du kan tyda dethär jag diktar ihop :) |
|
|
ztefan: men det är ju det jag föröker få sagt.. kanske lite oklar i min förklring.. man seriekopplar 4 dioder till samma spänning (parkeringsljuskabeln).. 2st till helljuset och 2st till halvljuset... allting seriekopplas... då e de väl 2st 150 ohms motstånd som behövs.. ett motstånd för helljuset och ett motstånd för halvljuset... men varför räknar du med 13V??? ........ HAHA ;p ..... Letar M-technic II paket *mums* |
|
|
Hej, Nja, jag är rädd att ni missuppfattat litegrann hur dioder funkar. Ni har iofs råkat få motståndsvärden som skulle funka fint, men en liten diodlektion kanske skulle vara kul att gotta sig i för de intreserade: Lysdioder ("LED:s") "ligger" inte på några mA alls, utan det värde som anges är vad som rekommenderas av tillverkaren för att ge maximalt ljusutbyte. Dvs kör man mer ström genom dioden lyser den inte eller endast marginellt mer, men den kommer att få kortare livslängd. Den ideala dioden kan i sin framspänningsriktning ses som en kortslutning, och det är pga detta som motståndet behövs - kopplar man en diod direkt mellan 12V och jord skulle teoretiskt en oändligt stor ström flyta genom dioden och leda till kortslutning. I praktiken är det inte riktigt så pga att lysdioder har en (låg) inre serieresistans, men ett motstånd i serie med dioden är ändå tillrådligt för att inte starkt reducera diodens livslängd. Sedan finns det en parameter till vi bör ha koll på innan vi kan dimensionera seriemotståndet; diodens framspänningsfall. Innan en diod börjar leda ström i framriktningen krävs nämligen att en viss minsta spänning ligger över dioden. För "vanliga" dioder är denna typiskt runt 0.7 Volt, men för LEDs är det vanligen lite högre och för de "superstarka" LED:arna har jag sett att framspänningsfallet inte sällan ligger bortemot 3-4V. Hur koppla? Man kan koppla på flera olika sätt, t.ex ett motstånd per LED, men det går alldeles utmärkt att lägga flera LED:s i serie med ett enda seriemotstånd. Eftersom xelerator vill koppla 2st LEDs i varje strålkastare till parkeringsljuskabeln tar vi detta som exempel. Såhär räknar man: Vi kopplar 2st LEDs i serie med ett motstånd. Vi hugger till med ett framspänningsfall på 3.5V/LED, vilket betyder att över 2st LEDs kommer det att falla 2*3.5V=7V. När bilen är igång och generatorn laddar ligger spänningen inte på 12V utan på drygt 14V, så om vi inte tvunget vill att LED:sen skall lysa maximalt även utan att generatorn laddar bör vi räkna på en batterispänning av 14V och inte 12V eller 13V. Över motståndet kommer det då att falla 14-7=7V. För att få en ström på 20mA genom denna krets behöver motståndet då vara: 7/0.020=350 Ohm. Sedan var det ju dethär med att LEDs inte är riktigt ideala, de har faktiskt en viss, liten, egen inre resistans. Eftersom 350Ohm är ett relativt ovanligt värde är det därför lämpligt att kompensera lite "nedåt" mot närmaste standardvärde, som typiskt är 330 Ohm. Innan vi är klara med vår motståndsdimensionering kvarstår en sak: att kolla vilken effekt motståndet måste klara. Effekt beräknas som Spänningen*Strömmen, vilket i detta fall blir 7V*0.020A= 140 mW. Vanliga "standardmotstånd" ligger vanligen på 250mW, vilket alltså betyder att ett sådant standardmotstånd går fint att använda i detta fall. Fint, billigt och bra:-) Summa summarum: För att koppla 2 högintensiva LED:s i serie med ett strömbegränsningsmotstånd för användning i bil, använd ett standard 330 Ohms motstånd. Vill du sedan vara lite noggrann skadar det inte om du kopplar en multimeter i serie med kretsen och kontrollmäter strömmen, då antagandet att spänningsfallet är 3.5V/LED kan variera en del mellan olika dioder. Ligger du lite högt, ta ett lite större motstånd, och vice versa. Ingenjörsmässiga beräkningar och approximationer i all ära, men inget slår en kontrollmätning ;-) Min beräkning på 330Ohm visade ju sig komma ganska nära Ztefans på 325Ohm, men skulle man koppla bara en LED i serie med motståndet skiljer det lite mer: Spänning över motståndet: 14-(1*3.5) = 10.5V => Motståndet: 10.5/0.020 = 525 Ohm. Och för 4LED:s fås: Spänning över motståndet: 14-(4*3.5) = 0V... Men hallå, vad nu? Jo, i detta fall har vi råkat hamna på gränsen till att spänningen inte räcker till för att dioderna skall "öppna" ordentligt, och man kan därmed inte garantera att dioderna kommer att lysa ordentligt. Lösningen skulle kunna vara att tex koppla dioderna parallellt med varandra, antingen alla 4 eller 2&2, men kopplar man LEDs parallellt är det vanligt att den ena kommer att lysa starkare än den andra pga att deras elektriska parametrar sprider lite från tillverkningen, så då är det bättre att ta ett motstånd till och koppla 2st kretsar med motstånd+2LEDs i serie enligt beräkningen ovan. Hursomhelst, den lilla räkneövningen lämnar jag för intresserade läsare att lösa själv - Det är ju midsommar, och familjen undrar nog nu var tusan jag tog vägen, skulle ju bara kolla ett mejl... ;-) Mycket nöje med Angel Eyesen! Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell har helt rätt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.