AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
443

M-test

Hur pass bra är ett M-test vad gäller kontroll av skruvade mätare etc?
Vad jag vet så kollar de inte upp mätarställningen. Men de gör en grundlig koll på bilens skick, speciellt dskicket på delar som en vanlig dödlig inte klarar av att kolla själv.

mvh
Berg

"Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer."
IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943.

32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Man kan aldrig mekaniskt kolla upp ifall en E36 blivit skruvad. Det enda man kan göra är att kolla så att serviceboken stämmer och att milen i den stämmer överens med bilens. Sen kan du ringa till BMW i Tyskland och uppge chassinummer och fråga ifall garantirep. har utförts. Kolla farzug brief ifall bilen varit avställd under längre tid, kan då ha varit inne på omfattande reparation ex. efter kollision. Om den varit servad på samma verkstad kan du ringa dit och höra vad de tycker om bílen om de vet något om mätarställning på den senaste servicen de gjorde (serviceboken kan ju vara fake).
Jirar
Till att börja med så finns det olika M test,ju dyrare M-test desto mer kollar dom på.
Man kan kanske inte kolla upp exakt miltal ,men dom kollar så många punkter att man/dom får en ganska bra överblick om tillståndet på bilen.
Dom kan även kolla om den har varit krockad eller inte,
bara för att bilen har en servicebok betyder inte att allt är klappat o klart.
Sen kan du alltid kolla med BMW för att få upp exakta miltal(kostar inte mycket)
Lyka till.

Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Sedan ska man ju tänka på att skicket är ju mycket intressantare än om mätarställningen stämmer... Om mätaren står på 10.000 och bilen gott och väl är i skick för det, så spelar det ju egentligen inte så stor roll om den i verkligheten har gått 12.000... Det finns bilar som har gått 10.000 som är helt slut och det finns de som nästan är i nyskick, så det viktigaste är ju ändå skicket...

Sedan kan du ju som 328 Coupé och Jirar säger kolla upp med BMW vid vilka miltal garantirep har gjorts, det kan du kolla upp med BMW här i Sverige och det enda du behöver är registreringsnumret eller chassinumret, har för mig att de tog 300:- när jag kollade upp min bil...
518i slow mobil
Oftast skruvar man inte så lite som 2000 mil utan kanske 12000 mil, men som du sa skicket är ändå viktigare.....

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Det hade varit intressant att veta hur mycket de bilar som skruvas egentligen skruvas, i mil räknat. Jag har ingen aning om vad det kan röra sig om, det jag hört talas om är ju bara några av de värsta exemplaren.

Sedan är ju också prissaättningen intressant, jag menar om bilen skruvas och priset nästan sätts ned i motsvarande grad och själva skruvningen bara används för att det ska gå lättare att sälja bilen, vilket vad jag har förstått har förekommit, så är det ju inte lika illa som om det används för att lura folk på pengar.

Jag har ju också funderat lite på vad som egentligen är viktigast och vad man ska välja av typ,

* En bil, typ 95:a i smårisigt skick men med 15.000 garanterade mil.
* En bil, typ 95:a i toppskick, men med tveksam mätare som visar 10.000 (eller 15.000 för den delen).

Jag undrar om jag inte hade tagit den andra bilen i detta läge, om utrustning etc. var likvärdig, det känns bättre att ta en osäkerhet i mätarställning än en osäkerhet i skick...

Nu vet jag att man kan driva den här diskussionen hur långt som helst och att det aldrig är försvarbart att backa mätaren, men det är inte det jag menar heller. Det jag vill komma fram till är bara att när man ska köpa bil så är det skicket man ska värdera högst och man ska jämföra bilen med vad andra bilar i samma skick kostar. Mätarställningen speglar långt ifrån alltid skicket och är bara en av alla de parametrar som finns. Det är ju det att mätarställningen värderas för högt som gör att det överhuvudtaget skruvas mätare...
Su
554
SunKi
325i -92
Om en säljare skruvar tillbaks mätaren, och inte tror att någon kommer att märka det, varför skulle han sänka priset? Inte en chans att det händer.

>>>>>>>> Sedan är ju också prissaättningen intressant, jag menar om bilen skruvas och priset nästan sätts ned i motsvarande grad och själva skruvningen bara används för att det ska gå lättare att sälja bilen, vilket vad jag har förstått har förekommit, så är det ju inte lika illa som om det används för att lura folk på pengar.
Jirar
Jag måste fråga dig SunKi,skulle du vilja köpa en bil som du tror har gått10000mil,och efter ett tag få reda på att den gått 22000mil oavsett pris eller inte???
Kan inte tänka mig det.
Sen undrar jag hur du har tänkt om det där med prissättningen.
Om du skruvar tillbaks mätaren så måste ju priset bli högre,knappast lägre.
Vart köper du dina bilar nånstans(Buttericks)???

Su
554
SunKi
325i -92
Umm, vet inte hur du uppfattade mitt inlägg men det jag menade var att jag inte trodde på att det skulle finnas en så ärlig-oärlig människa som inte skulle höja priset på sin bil efter han skruvat den.
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
SunKi -- För ett tag sedan, kanske ett halvår eller så, fanns det en tråd här om någon som råkade ut för just det, det vill säga mätaren var skruvad, men priset var fortfarande så att det stämde med den verkliga mätarställningen. Resultatet av detta var ju att han trodde att han gjort ett fynd ända tills dess att skruvningen uppdagades vid en service. Att priset var satt efter den verkliga ställningen gjorde ju också att han inte kunde kräva några pengar av bilhandlaren.

Här var alltså skruvningen gjorde endast för att handlaren skulle få lättare att sälja bilen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.