AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.361

hur långt kan dom rulla?

Ma
40
MaWi
540 ia 93
tjenare! e på väg o ska köpa en 540ia e 34:a hittade en som rullat 26000 mil,känns som det e lite väl långt,kan inte vara så lättsålda? hur långt rullar en välservad v8:a,e dom slitstarka? tack på förhand.....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om en V8 motor är rätt skött, dvs inget slarv eller snålande med olja, stift, filter med mera, så kommer motorn att hålla betydligt längre än resten av bilen.

Min motor har rullat 21 000 mil och när jag hade nere ventilkåpan så passade jag på att inspektera kamaxlarna och de såg verkligen jätte fina ut!

du får tänka på att landsvägskörning knappast belastar den motorn något nämnvärt. Vid 110 km/h så har du 1700 rpm om man har aut.låda, det är ju ingenting. Vid 160 km/h så har du 3000 rpm. perfekt autobahn-kryssare!

Värre är det om bilen har tankats med bensin av undermånlig kvalitet (svavelhaltig bensin), M60 har nämligen cylindertoppar av Nikasil som tog stryk om den fick fel bränsle. Dock inget som du behöver förlora sömn över då väldigt få länder i Europa som har/hade svavelhaltig bensin, främst UK & USA som har svavel i bensinen. M62 motorn har istället Alusil och är inte drabbad av problemet.

För att återgå till ämnet. Kolla bara så att motorn går jämnt och fint så ska det inte vara några som helst problem. De svaga punkter som V8 motorn har är enkla att fixa till. Ska du köpa en E34 finns det andra mer känsliga punkter att se upp med, läs begagnatguiden för E34, där finns de vanligaste punkterna förklarade.

__
///M som i Mugge.
Välservade motorer som körts på ett varsamt sätt kan i princip hålla hur länge som helst. En 540 har förutsättningar att hålla i oändlighet. Låga varvtal, låg trimingsgrad och stabil grundkonstruktion talar för detta.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Uppmot 50.000 bör inte vara något problem.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hallå där Mugge !!!!! Är du nykter. M60 har inte cylindertoppar av nikasil.

Nikasilen sitter på cylinderväggarna. Alla motorer med block i Alu behöver någon form av beläggning i loppen för att ALU i sig är mjukt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Helt korrekt! Menade rätt men skrev fel :-/
Det är cylinderlooparna som är av nikasil, själva cylindertopparna är givetvis av aluminium.

__
///M som i Mugge.
Ma
40
MaWi
540 ia 93
Tjenare! tack för svaren, låter som det inte e någon fara o köpa 26000 milaren, men man får väl i princip ge bort den när man väl ska sälja av den sen? värde på en fullutrustad o fin 94:a med 26000 mil på mätaren? tack förhand....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
personligen tror jag att 540 är en ganska eftertraktad modell, då den är betydligt snabbare än 525, 530 osv. samtidigt som den är betydligt billigare i drift än en M5.

Men om man säger som så att E34 överlag är ganska svårsålda idag.

__
///M som i Mugge.
Conan99
Min 530 har gått 28000 mil nu och den känns nästan som ny.

Conan99
bustorp
Man kan väl säga så här att kör man inte så mycket själv så kan man börja på ett högre miltal utan att vara rädd än om man kör många mil/år. Få egna mil kompenserar det höga miltalet från början, sett på ett längre tidsperspektiv om du förstår vad jag menar.

Ex. Jag kör 7-800 mil/år så för mig är det inga problem att börja på en 30´milare. 5 år senare har den "bara" gått 4´mil mer. Kör du istället 3´mil/år så har ju då samma bil gått 45´mil efter 5 år med allt vad det innebär.
En 30´milare ska ju dessutom vara billigare i inköp så det kan bli billiga mil i a f. Det viktigaste är nog att det är välservat tror jag.
Förstå hur jag tänker.....

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.