|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Radio CD Business in min X3:a, och enligt vad jag läst till mig använder den två integrerade antenner i fram- och bakrutorna för att få bästa signal. Dock har jag sämre mottagning än i min föregående bil, en Rover 75 Connoiseur med integrerad Alpine stereo och endast en antenn. Det är lite blandat brus, och allmänt sämre kvalitet. Sedan undrar jag om det är normalt att min radio endast kan sintonisera i hopp om 0.2 MHz och endast udda frekvenser. Till exempel kan jag ta in Kiss FM på 102.7, men ej Europa FM på 91.0 (bor i Madrid) eftersom det slutar på jämn frekvens och jag kan bara ställa in radio på 90.9 eller 91.1 MHz. Ganska retligt får man väl säga, men om det är något som är fel kan jag alltid lämna in den på garantin. Ville bara kolla först med er på forumet om det är jag som är korkad och inte förstår hur man använder en BMW radio... :-) Hälsningar, Magnus "What's our oil doing under their soil?" - Bumper sticker seen in the US. | |
|
Du måste konfigurera om radion till rätt steg på FM-bandet, verkar som den är ställd för US-standard eller nåt liknande. På tidigare modeller fanns servicemeny, men jag hade nog hört med BMW och hävdat garanti osv. FP |
|
|
OK, jag får ta upp det med BMW här i Spanien när jag får ork och tid... Jag har lusläst manualen, och där står ingenting om service menyer odyl för radion. Har du någon dokumentation som du vet om on-line för att kolla om jag kan ställa om det själv? Hälsningar, Magnus "What's our oil doing under their soil?" - Bumper sticker seen in the US. |
|
|
Tyvärr inte för din modell, annars har jag för mig att man håller inne "M" knappen (om den finns) ett antal sekunder direkt efter att man vridit nyckeln till läge I (radioläget). Info om servicemenyer och liknande står inte i bilens instruktionsbok, det är avsett för verkstaden osv. FP |
|
|
OK, skall prova när jag kommer hem i eftermiddag. Har du någon annan idé är jag idel öra... :-) Magnus "What's our oil doing under their soil?" - Bumper sticker seen in the US. |
|
|
I fredags provade jag att hålla "m" knappen intryckt medan jag hade nyckeln i position "1", och mycket riktigt kom det upp en "Service Menu" i skärmen efter några sekunder! Efter lite pillande så fick jag upp "USA" på skärmen och genom att stega med +/- tangenterna till vänster kom "Europe" upp direkt. Sedan var det bara att ta ur nyckeln och starta upp igen så kunde jag få in alla frekvenser! Dock är mottagningen fortfarande sämre än i min föregående Rover med Alpine stereo och integrerad antenn, men jag kanske bara är bortskämd... :-) Tack för tipset! Magnus "What's our oil doing under their soil?" - Bumper sticker seen in the US. |
|
|
OK, bra att du fick fram rätt frekvenssteg osv. Jag m.fl har också noterat att mottagningen inte är så superbra, trots diversityantenn osv. Det är en eftergift man får göra mot att slippa långa sprötantenner osv. FP |
|
|
Jag skulle kunna köpa argumentet att en integrerad antenn inte är lika bra som en sprötantenn om det inte vore för att min föregående bil hade just integrerad antenn och tog in fler radiostationer än Försvarets Radioanstalt... Känns lite B att betala så mycket för en bil och inte få en riktigt bra antenn, men återigen, det är ju en fråga om förväntningar och vad man är van vid. Huvudsaken är ju att jag kan ratta in de frekvenser jag vill, och det är ju fixad efter ditt lilla tips! Magnus "What's our oil doing under their soil?" - Bumper sticker seen in the US. |
|
|
I BMW:s fall har man trippla FM-antenner (diversity) två TV-antenner, AM-antenn, ssmt mottagarantenn för 432Mhz fjärstyrningsnycklar i ett och samma paket. Det blir kompromisser hur man än vänder sig. Jag har en aktiv sprötantenn (kombi FM-AM-GSM) på taket på min Passat, den är inte ett spån bättre, tyvärr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.