AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.769

slapp fläkt rem

Sida 1 av 2
tjena när frugan kom hem idag tyckte jag att det låt konstigt
kollade under huven och fick se att den stora remmen satt löst men den snurrade sakta.. min fråga till er är då finns det spännrulle eller är det genoratorn som ska spännas...
behöver hjälp fort...

mvh micke
bilen är en e39 tds...
var ute och kollade lite nu,,
ser ut som spännrullen ska spännas men hur????
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Micke: Det är en spännrulle som spänner remmen.
du kan se på bilden i länken nedan hur remmen ska gå, kan hände att den itne sitter helt rätt.

Länk

Känn på spännaren och se om den fungerar som den ska...

__
///M som i Mugge.
tack muggen kollade på spännaren på bilden..
tycker den sitter rätt.. men ändå är remmen slapp.
hur kan jag känna att spännaren fungerar som den ska???

mvh micke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Försök att trycka in den så att säga... det ska inte gå... den ska vara stenhård...

__
///M som i Mugge.
jag har tryck på den och den rör sig inte åt nåt håll,,
finns det bara en spännare eller???

mvh micke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hur är det med generatorn? sitter den löst?

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Om spännaren fungerar och remmen är rätt monterad och generatorn sitter som den ska så ska remmen vara spänd.

__
///M som i Mugge.
jag tycker att generatorn sitter ganska långt ner ska jag testa att lossa lite på den och höja den lite??

mvh micke
generatorhjulet sitter ca 1cm från närmaste hjul
det ska den väl inte???

mvh micke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag vet faktiskt inte vad jag ska råda dig till där eftersom jag aldrig har skruvat i en 525 TDS.

Jag vet inte om den går att höja eller inte. Länk bilden är inte jättedetaljerad.

Tror du att den går att justera? prova i så fall. Men om den sitter dåligt till så kan det skapa problem om man inte kommer åt för att montera tillbaka den igen.

vet ju inte riktigt hur den motorn ser ut.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
1 cm låter lite väl lite tycker jag, men jag vet inte hur diesel motorn ser ut. men 1 cm låter för lite.

Om ngn känner till M51 motorn, så kom gärna med förslag.

__
///M som i Mugge.
har du en mail adress så kan jag ta en bild och skicka till dig så du ser hur det ser ut..

mvh micke
en spännarerullen ska själva hjulet fjädra tillbaka när jag snurrar på det??? nu rullar dom hur lätt som helst

mvh micke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
maila en bild om du vill, mugge@bolina.hsb.se

själva spännrullen ska ju snurra... den ska ju rulla med remmen när den snurrar.

om du lyckas trycka in hjulet och ska det fjädra tillbaka, så remmen ska hindra rullen att nå sitt ändläge, om du förstår vad jag menar.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Här är lite bilder på hur en M52 motor ser ut, alltså motorn i en 528i, inte samma motor, men jag vet inte hur mkt som skiljer... här sitter grejer ganska så tätt packade.

Länk Länk

__
///M som i Mugge.
då kommer lite bilder till dig mugge

mvh micke
Normalt när remmen är spänd kan man trycka till den ganska hårt och se att spännrullen rör sig. Dra eller trycka på själva rullen är nog svårt.

-Phil
jo phil det är att remmen är jätte slapp men allt verka sitta som det ska,,
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag ser på bilden att det går att justera generatorn. MEN! Nu är din rem helt lös, det betyder att spännrullen har gått till sin ändläge, ett läge den inte bör ha om du ska kunna få en riktig spänd rem.

Så det du har 2 val, antingen låta remmen ligga kvar medan du försöker höja generatorn tillräckligt mkt för att åstakomma en tillräckligt spänd rem, (kräver mkt muskelkraft för att få
generatorn tillräckligt högt, remmen ska ju ta emot) så att du kan köra med den ett tag.

eller att du tar av remmen, justerar generatorn och monterar tillbaka remmen, vilket inte är så jätteenkelt alltid, då man måste skjuta tillbaka spännrullen och hålla kvar den där medan man trär på remmen igen.

alt 1 är enklare, men alt 2 ger bäst resultat.

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
beklagar div klumpiga formuleringar och konstiga stavningar.

__
///M som i Mugge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.