AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.483

Spricka i toppen?

Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Har förmodligen en spricka i toppen på min m20b25. Får olja i kylvattnet. Nån som känner till om/var man kan få det svetsat i Sundsvallstrakten? Har inte lokaliserat sprickan ännu, men enl Motor Nord är det tydligen vanligast att den spricker under kamaxeln. Nån som har nån idé?

svintoleffe
Om du har e spricka i toppen, så är dte baar o byta den.
Den går ej att svetsa, för då måste du ha ett tillsatsmedel, o det lär du nog tyvär inte hitta i första taget.
et finn ianna fallett par snubba som svetsar topplock men då svetsar dom bara igen kylkanalerna, plus andra topp jobb.

PPF heter firman kan tyvär inte länken i skallen.

Iannat fall, köp en bättre beg tpp.

Länk Bimmern
MVH Leffe
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ähmmm....
En -88 års modell... kolla om dina topplocksbultar har sexkantskalle eller om dom är av Torx-typ. M20-motorerna hade felkonstruerade topplocksbultar några år i slutet på 80-talet. Bultarna är för mycket härdade, och blir så småningom utmattade av temperaturväxlingarna. Resultatet är att bultskallen helt enkelt går av, och förr eller senare hamnar under en av kamaxelloberna. Där får den inte riktigt plats, tyvärr, och stansar därför ett prydligt hål ner i kylkanalen.
BMW upptäckte problemet nån gång 89-90, och gav ut ett servicemedddelande om byte av topplocksbultar på alla bilar man hade inne för service (ofta utan att ens berätta det för ägaren). De stackare som servade sina bilar själva eller på icke aukt. BMW-verkstad, levde farligt i sin okunnighet och straffades förr eller senare med ett vackert, sexkantigt dräneringshål i sitt topplock.
Den nya, säkra typen av bultar har Torx-skalle, de gamla 'farliga' har vanlig sexkantskalle. Se även Länk .

/// Gunnar E.
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
hade en liknande sak på min 325:a , drack lite vatten och sen for det ner i oljan, provade en produkt från mekonomen som hette bars leak och kan klart rekomenderas, då min topp vart hel i ca 100 mil skörning,
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
ska omformulera detta, har kört bilen minst 100 mil och är fortfarande hel...
...
svintoleffe
Jag kan säga att jag ochså provade bars leak, på en bil, den gick 10 mil, sen så sket det sig, det kändes hur klart o tyderligt som helst när medlet gav upp. Ej att rekomendera, om inte sprickan är jätte jätte liten, då kan dte kasnke hålla, men det är bättre o byta topp, man tjänar på det på längden.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Di
74
Divan
E36 Coupe -92
Min bil läcker bensin är det toppen som har gått då ? den läcker från en slang som går nära övre delen av motorn 325 ccopupe -92
svintoleffe
Divan, har du kollat så det inte är slangen som går till spridarbryggan som läcker.?
Eller slangen som går ifrån spridarebryggan till till tanken.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.