|
|
|
|---|---|
|
Vad kan det bero på? klonkar även ibland när jag växlar, framförallt mellan 1 -> 2 , 2 -> 1. Är det nån bussning eller så? nån som har erfarenheter? mvh Daniel | |
|
Ingen? |
|
|
kan tyvärr inte svara på din fråga... :P men tänkte på en sak... är "klonka" ett helt och rätt existerande ord? el är det bara skånska el nåt sånt... |
|
| kan det bero på att man är för snabb?, kopplingen hinner inte ta, kanske är den sliten eller trycker man inte ner den nog mkt. | |
|
råsa: nej, det är ett helsvenskt ord :P Iskall..nej beror inte på något sånt. kanske nån bussning? men var ska man kolla? |
|
| Kolla upp din "hardyskiva" som sitter bakom växellådan. Är den sliten så kan "klonk" ljud uppstå. | |
| Ännu en dum fråga som aviker från ämnet, var kommer ordet "hardyskiva" från? Hette gubben som uppfann det Hardy eller ? =) | |
parolof |
ja, Oliver Hardy, innan han blev filmstjärna;-) |
|
Dubilidu!, kan jag kolla denna på något sätt själv? hörs mer som om det kommer bakifrån.. men jag vete fan.. mvh Daniel |
|
| Hissa upp bilen, och kolla Hardyskivan (Gummiskivan som sitter bakom växellådan) kolla så att den inte är sprucken eller är sliten | |
|
Tack, ska ta och kolla den när jag har tid. Hoppas att jag hittar den bara ;) |
|
|
Samma på min. Hade den på inlämnad på BMW-Hackefors i Linköping. Visade sig att det var bussningen som håller slutväxeln. 3300:- kostar det att byta den |
|
|
nån som vet hur man kollar denna bussningen? mvh Daniel |
|
|
Spajjjs: Mektipset borde kunna visa dig vägen :) Länk Mvh Stephan |
|
|
NahpetS: men det var väl hardyskivan som dom bytte på den eller? |
|
|
Bilen står hos verkstad just nu. Dom trodde själva att det berodde på nån bussning i bakvägnen. Men dom ringde precis och sa att alla bussningar var bra. Dom sa att det nog var växellådan som var kass... men borde det inte alltid klonka då? o vid alla växlingar? låter inte alls kul direkt att kanske behöva köpa "ny" beg låda.. om det ens finns nån på marknaden .. Vad e värt att mer kolla på? många har ju samma problem.. inte e väl allas växellådor sönder heller? |
|
parolof |
hur mycket och när "klonkar" det? När du släpper upp kopplingen, även om du gör det försiktigt? Eller när du för spaken till 1:an och 2:an? 1:an & 2:an ligger ju på samma skiftgaffel, men...........hmmm |
|
det klonkar precis när jag lägger i 2a växeln. inte när jag släpper upp kopplingen... kan klonka lite ibland när jag startar o kör i ettan o sen trycker ner kopplingen (för att lägga i 2an). aldrig när jag släpper uppkopplingen. |
|
parolof |
låter också det om när du växlar från 1:an till 2:an, stannar med spaken i neutral, släpper upp kopplingen trampar ned kopplingen, släpper upp, ned igen (fort) och lägger i 2:an? Krångligt blev det, men jag funderar på om du kan ha luft i kopplingsvätskan el. nåt fel på slav/huvudcylinder, så den inte kopplar ur ordentlig |
|
Jo lite krångligt.. men har nog greppat det. ska hämta bilen vid 14tiden.. ska prova det du skriver där... återkommer! tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.