AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.815

Klonk ibland när ja trycker in koppling (och) vid växling?

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Vad kan det bero på? klonkar även ibland när jag växlar, framförallt mellan 1 -> 2 , 2 -> 1. Är det nån bussning eller så? nån som har erfarenheter?

mvh Daniel

Sp
3.093
Spajjjs
Ingen?

kan tyvärr inte svara på din fråga... :P
men tänkte på en sak...
är "klonka" ett helt och rätt existerande ord? el är det bara skånska el nåt sånt...

kan det bero på att man är för snabb?, kopplingen hinner inte ta, kanske är den sliten eller trycker man inte ner den nog mkt.
Sp
3.093
Spajjjs
råsa: nej, det är ett helsvenskt ord :P

Iskall..nej beror inte på något sånt. kanske nån bussning? men var ska man kolla?

Kolla upp din "hardyskiva" som sitter bakom växellådan. Är den sliten så kan "klonk" ljud uppstå.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Ännu en dum fråga som aviker från ämnet, var kommer ordet "hardyskiva" från? Hette gubben som uppfann det Hardy eller ? =)
parolof
ja, Oliver Hardy, innan han blev filmstjärna;-)
Sp
3.093
Spajjjs
Dubilidu!,

kan jag kolla denna på något sätt själv? hörs mer som om det kommer bakifrån.. men jag vete fan..

mvh Daniel

Hissa upp bilen, och kolla Hardyskivan (Gummiskivan som sitter bakom växellådan) kolla så att den inte är sprucken eller är sliten
Sp
3.093
Spajjjs
Tack, ska ta och kolla den när jag har tid. Hoppas att jag hittar den bara ;)

kr
17
krille535
525iAT -02
Samma på min. Hade den på inlämnad på BMW-Hackefors i
Linköping. Visade sig att det var bussningen som håller slutväxeln. 3300:- kostar det att byta den
Sp
3.093
Spajjjs
nån som vet hur man kollar denna bussningen?

mvh Daniel

Spajjjs:
Mektipset borde kunna visa dig vägen :)
Länk

Mvh
Stephan
Sp
3.093
Spajjjs
NahpetS: men det var väl hardyskivan som dom bytte på den eller?

Sp
3.093
Spajjjs
Bilen står hos verkstad just nu. Dom trodde själva att det berodde på nån bussning i bakvägnen. Men dom ringde precis och sa att alla bussningar var bra. Dom sa att det nog var växellådan som var kass... men borde det inte alltid klonka då? o vid alla växlingar? låter inte alls kul direkt att kanske behöva köpa "ny" beg låda.. om det ens finns nån på marknaden ..

Vad e värt att mer kolla på?
många har ju samma problem.. inte e väl allas växellådor sönder heller?

parolof
hur mycket och när "klonkar" det? När du släpper upp kopplingen, även om du gör det försiktigt? Eller när du för spaken till 1:an och 2:an? 1:an & 2:an ligger ju på samma skiftgaffel, men...........hmmm
Sp
3.093
Spajjjs
det klonkar precis när jag lägger i 2a växeln. inte när jag släpper upp kopplingen... kan klonka lite ibland när jag startar o kör i ettan o sen trycker ner kopplingen (för att lägga i 2an). aldrig när jag släpper uppkopplingen.

parolof
låter också det om när du växlar från 1:an till 2:an, stannar med spaken i neutral, släpper upp kopplingen trampar ned kopplingen, släpper upp, ned igen (fort) och lägger i 2:an? Krångligt blev det, men jag funderar på om du kan ha luft i kopplingsvätskan el. nåt fel på slav/huvudcylinder, så den inte kopplar ur ordentlig
Sp
3.093
Spajjjs
Jo lite krångligt.. men har nog greppat det. ska hämta bilen vid 14tiden.. ska prova det du skriver där... återkommer! tack!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.