AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.899

Johan B, Olje"guru" Val av olja?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Hopp. Vem som helst får bidra med åsikter men helst med fakta, Johan B brukar ha bådadera :)

Jag har precis gjort mitt första oljebyte på min 540iam-02 sedan jag tog in den från Tyskland i December 2004. Den har fullservice bok och troligen servad med Castrol olja.

Fick rekommendation att ha i följande olja:

PENNZOIL TURBO SAE 15W-40, Mineral Semi-syntetisk högklassig motorolja för bensin- och lätta dieselmotorer. Bränslebesparande. API SJ/CF, ACEA A3 (98), B3(98),

Så nu har bilen rullat ett 10-tal mil med den. Frågan är bör jag ha i någon annan motorolja i min bil eller fungerar den här tillfredställande nog? Jag har tänkt att byta olja var 1000:e mil ungefär, så att köpa en Castrol olja för C:a 1500 sek känns lite onödigt. Pennzoil oljan kostar c:a 350 sek för samma mängd men innebär en sådan billig olja en risk för motorn?

Olika märken, c:a pris per liter, viskositet och annat nyttigt är varmt välkommet:)

Är ute efter en prisvärd olja framför märken. Både och funkar naturligtvis också:)

Vh/ Kermit.

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Jag är inte JHohan B precis men om du tittar i din mail om några minuter så skickar jag några filer med oljor godkända av BMW. Den lista jag tror du skall fokusera på är LONGLIFE-01 och ingenting annat, skickar dock ett par till.

mvh

MW-Guru
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
MW-Guru: Man tackar och bockar :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag undrar hur en 15W-40 kan vara/bli klassad som bränslebesparande? Johan B har ju gjort en tabell för syntetoljor:

Länk Länk

Mvh
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
rob_t_j72: Johans tabell för syntetoljor har jag precis hittat och laddat ner:) Men det vore ändå intressant att veta vilken olja som är att föredra till just min motor (M62 vad jag har förstått:). Gärna tips på var man kan inhandla dessa rekommenderade oljor till ett bra pris (givetvis inte gratis) men rekorderligt:).

Vh/ Kermit.

Ps: Trevlig midsommar allesammans:)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Ops, glömde, jag bor i Stockholm:)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag skulle rekommendera dig att åka till Swedol (ligger i Sollentuna eller i närheten av Sollentuna) där har dem en mycket bra olja till mycket bra pris. Det är en Helsyntetisk motorolja med viskositet 5W/40 och API SL klassad. Kostar 175:- + moms för 4 Liter. (Det står Swedol på etiketten, men det är OKQ8 som tillverkar den.) Jag använder alltid den oljan till alla bilar jag servar. Nya som gamla. Fungerar kanonbra.

/Per
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
gillar man itne det som sägs i en tråd, startar man en ny: Länk

Köp hellre biltemas 5W40 olja om du inte vill betala för en bra olja. Det har iaf mkt högre API klassning.

Att snåla med olja är dumt... det kommer kosta desto mer i slutändan. Bra olja är en billig livförsäkring för motorn.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man häller inte i Biltema olja i en motor som ska ha BMW longlifegodkänd olja även om den har bra klassing.
Mitt val blev Valvoline synpower 5W-40 BMW longlifegodkänd och
398 kr för 4 liter hos Micro ett prisvärt och bra val tycker även storgurun Johan B. Det duger bra med Longlife -98 listan 100 talet godkända oljefabrikat att välja på.
Det finns ingen godkänd Longlifeolja som har har över 5W i botten. beror mest på att den ska klara året runt bruk.
Pennzoilen funkar säkert i din motor också.
Går det att köra 4000 mil utan byte på en 540-97 på Mobil super S 10W-40 deslsynet (bmw-godkänd) så duger nog Pennzoilen i 1000 mil :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mugge: Hade inget med att jag inte tyckte om svaren i den andra tråden, ville helt enkelt formulera om frågan. Att snåla med oljan/kvalité är givetvis inte bra, att spara pengar eller kasta dem i sjön (motorn) har inte med saken att göra. Jag ville ha bra råd angående oljans viskositet, märke samt pris, inte bara pris samt lite fakta. Anledningen till att jag har i pennzoil olja nu är för att jag fick den rekommendationen inte för att den var väldigt billig. Tycker du att biltemas olja är så lämplig, så kör du på den. Jag har läst både det ena och det andra om deras oljor i bla. detta forum, så den oljan kommer inte ner i min motor.

Hasso: Tackar och bockar, Valvoline låter både som en mycket bra olja samt prisvärd. Bmw-godkänd ett plus:)

Att den olja jag har i nu har en kallviskositet på 15 gör det den sämre lämpad för året runt bruk pga. dess tjocklek?

Vh/ Kermit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att använda en mineralisk eller delsyntetisk olja är dumsnålt i allmänhet och i synnerhet i en så ny bil, enligt mitt sätt att se det.

Eftersom jag anser att man skall följa de oljerekommendationer som biltillverkaren anger: använd bara olja som är klassad BMW longlife 01 - det finns flera olika oljor som har den klassningen. Valvoline synpower är en bra olja, men tyvärr har jag inte sett att den skulle vara LL-01 - klassad. (enbart LL-98)

En 15W/40-olja är direkt olämplig i en modern bil redan vid sommartemperaturer, och egentligen är det en viskositetsklass som är klart omodern med dagens mått mätt.

För övrigt är oljan som du hänvisar till, troligen en "simpel mineralolja":
Länk

Personligen använder jag inte mineralolja i gräsklipparna numer, efter att ha upptäckt hur mycket bättre de går med en riktig syntetolja... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har läst på en hel del om oljor, tror mig ändå inte vara sak-kunnig inom området men en så enkel grej som kvalitetsklassningar förstår jag mig på.

API SL/CF som Biltemas olja är klassad som (samma klassning som Valvoline Synpower 5W40) garanterar betydligt bättre egenskaper än den API SJ/CF klassade Penzoil oljan. Så helt tokig är inte biltema oljan men din motor kräver bättre oljor änså.

Jag kör inte med Biltemas olja just nu (har iofs inget emot den oljan, rätt bra olja trotts namnet) men jag häller inte heller mineralolja i en M60.

I vilket fall som helst, jag vill inte stå och diskutera om detta i all oändlighet och det är din bil och ditt ansvar. hoppas att du blivit klokare på vilken olja du ska ha.

__
///M som i Mugge.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Mugge: Tack för dina synpunkter. Inte meningen att förarga dig undrade dock bara varför du inte gillade att jag omformulerade min fråga i en annan tråd.

Johan B: Vad tror du om Shell Helix Ultra AB (5w30) till min bil? Ska uppfylla Longlife-01 enligt tillverkaren. Min fundering var att köpa en stor dunk (20l) för att göra ett bra köp per liter. Dock undrar jag om oljan blir dålig när jag väl brutit förseglingen. Kör väl c.a 1500 mil om året, så oljan vid 3:e bytet borde vara c:a 2 år gammal då. Håller den så länge?

Vh/ Kermit.
bustorp
Det måste nästan vara lika "farligt" att hälla i en bättre olja än BMW rekommenderat i en äldre motor som att hälla i en sämre olja i en nyare motor. Är motorerna sämre i kvalite´idag än för 10-15 år sedan eftersom dom är så känsliga för oljeklassning?
En motor kunde gå 40´ o mer för 15 år sedan på den olja som fanns då. Inga problem. Jag tror inte att vare sig material eller konstruktion medvetet har blivit sämre så att oljan skadar om den är av något sämre klassning än den senaste.

Longlife är bara ett sätt för tillverkaren att binda kunden till sig sedan EU-reglerna ändrats tror jag. Men jag har säkert fel..........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Bustorp: Iochmed bättre tillverkningsmetoder så har toleranserna vid tillverkning pressats ner. Detta tillsammans med andra material gör att det ställs högre krav på motoroljan.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bustorp
Så bättre tillverkningsmetoder och andra material gör motorn känsligare för oljekvalite´n. Hmm.....hoppas livslängden på motorn ökar också annars ser jag ingen vits med det.

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är inte bara livslängden som blir bättre. Även motorns effektivitet blir bättre med mindre bränsleförbrukning och miljöpåverkan som följd.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
bustorp
Bara inte tillverkningsprocesserna för materialen o oljorna ökar miljöpåverkan så är det väl OK.
Effektivare motorer tror jag det blir på bekostnad av livslängd.
Jag tror inte att tillverkarna är glada om livslängden ökar. Det är inte speciellt strategiskt. Dom strävar nog efter att sälja mer istället......så det får framtiden utvisa om dom håller. Jag tvivlar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta anledningen till att de senaste BMW-bilarna kräver en mycket högkvalitativ olja som är "longlifeklassad", är att de stipulerade oljebytesintervallen är på ca 2500 mil...dvs. ungefär dubbelt så långa som för några år sedan.

Om man byter oftare än rekommenderat, kan man troligen gå ner i oljekvalitet...men det blir nog ingen större förtjänst på att använda sämre/billigare olja och byta oftare. Dessutom gäller inte garantierna för t ex motorn om man har använt "fel" oljeklassning.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
Garantierna handlar nog mer om att binda den "omedvetna" kunden till BMW.
Den kunden som inte vet att man kan serva bilen var som helst där EU-direktiven uppfylls vad gäller service o garanti. När gratisservicarna är över, alltså.

Tyvärr har jag tappat länken men det finns säkert någon annan här som har den.

"Fel"oljeklassning innebär ju i praktiken även högre klassning om jag inte är helt ute o simmar. Det står väl inte någonstans att högre klassning är tillåten att använda enligt BMW. Rätta mig om jag har fel.

Den personliga känslan att byta tidigare än 2500 mil kan ju inte skada om man håller sig till någorlunda högkvalitativ olja som dom flesta ju är idag. Jag byter hellre vid 1200-1500 mil för känslans skull utan att ha en tanke på att det gör någon skillnad negativt sett i serviceboken.
Min gamla E28 byter jag 1 gg/år oavsett körsträcka men det blir ändå aldrig mer än ca. 6-800 mil och jag kör den på motsvarande
Castrol GTX 2/3 som den gick på från början.
Är det någon som har ett bättre alternativ så vill jag gärna höra det.
Bilen har bara gått 16 500 mil så det finns en hel del kvar förhoppningsvis..........

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Långa service intervall handlar bara om att locka köpare med låga sevicekostnader, inte göra livet lättare för motorn, och övriga komponenter.
Om nu någon trodde det?

Nog för att man klassar, och anser att oljan håller TILLRÄCKLIGT hög nivå efter ~2500 mil. Men det innebär ju inte att det är optimalt!

På min bruksbil ligger mina olje/filterintervall på 800mil.
Byte varannan månad! Long life känns inte så aktuellt va :)
Med godk. klassad olja, av märke Mobil.

Samma historia kring OEM´s rekomenderade bytesintervall på olja i växellåda och slutväxel.
Nog för att de har "life time" olja, men delarna kommer givetvis må bättre med ett regelbundet oljebyte.

Allt produceras mot en kravspec!
Ni tror väll inte BMW har en teknisk bestämmelse mot Castrol som säger "oljan måste hålla full kapacitet, i all oändlighet, under alla driftsförhållanden"?.................

"Life time" är givetvis baserat på en spec. från BMW, med alla tänkbara parametrar angivna mot ett specifikt målvärde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.