|
|
|
|---|---|
|
Verkar var något jag missat vid installationen av växellådan, spaken måste lyftas upp och sitter löst med länkaget. Är det något spår eller fäste eller så som skall dit så spaken sitter fast där den skall? Jag har eg bara passat in spaken i hålet så den kommer in i cupen änsålänge... //Thörn | |
| Åtminstone på E28 så finns det ett fäste som länkaget sitter i bakom spaken, det är en bockad plåt som sitter med en M8 mutter har jag för mig. | |
|
Jepp har den plåten men det ser ut att fattas en grej som går genom plåten och håller fast staget i fästet. Gissar på att det skall se ut ungefär som jag målat i rött.. Länk Vad är detta för grej som fattas? Länk |
|
E30 Beemah |
den brukar jävlas,,, jag trot det är en styrning till VXL-staget.. E30 Beemah |
| Vet inte riktigt vilken del du menar, men den kanske finns med här: Länk | |
|
Hittar den inte där... men det är den som håller staget fast och växelspaken upp också. Annars finns ju inget som håller växelspaken uppåt mer än att själva lådan trycker upp stagen. på min "ritning" ligger man under bilen och bakhjulen på bilen blir mot botten på bilden. Länk |
|
|
Har tagit lite bilder för att visa hur det ser ut på bilen. Verkligen ingen som vet vad som fattas här?? vore trevligt om någon kunde tipsa om någon del som fattas eller så.. Verkar vara något som skall hålla staget...(närbild underifrån bilen) Länk lite längre ifrån (man ser kardan)Länk Här ser man växelspaken/hålet innifrån cupen Länk |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag kanske yrar helt här men.... Vill kolla först - du har en E30 325e från 85 som du råkat tappa en M50B25 snurra i? Snurran kommer från en nyare E34 525i el dyl antar jag. Jag är ganska säker på att alla E30 från -86 och framåt (inte -85:orna) och E34:orna har i princip exakt samma typ av växellänkage. Alla dessa ser ut så här (sprängskiss på nytt växellänkage) Länk I verkligheten ser detta ut som på de två bilderna här nedanför. Som man kan se så sitter "fästplattan" fast med en mutter på "andra sidan". Länk Länk Men nu bygger du på en 85:a och då ser det ut såhär (sprängskiss på gammalt växellänkage) Länk Det metalldelen som sitter i chassit på din första del borde således motsvara detalj nummer 6 på sprängskissen ovan. Det borde faktiskt gå att köpa delar från det "nya" växelspakslänkaget. Du har ju "hålet" redan som går genom "väggen". Så vad behöver du då? Det borde fungera att du tar detalj #6 (sprängskiss gammalt länkage) och ersätter det med detalj #4 och #5 (sprängskiss nytt länkage). Låter det rimligt? Hmm... har ju själv precis köpt en 323i -85 - nu blev jag nyfiken och se hur det ser ut på den! |
Kanske inte var så enkelt ändåså. Såg nu på mina andra bilder (det med det nya växelspakslänkaget) att det även finns ett "tvåtandat" fäste som sitter i chassit, se Länk bilden. Man hakar alltså i detalj #4 i detta fäste och låser allt med den där muttern på andra sidan. Hur det där tvåtandade fästet sitter har jag dock ingen aning om :-( Kan ju kolla under dagen, om jag nu kommer till garaget idag... |
|
Tackar och bockar! misstänkte att det var den där nr 6 som fattades, lådan är ju från en 87a. och chassit 85, blir så mycket klarare med en bild :-) Får väl testa i värsta fall endst med en bult, det går ja alltid att svetsas fast ifall det skulle jäklas :-) Funderar på om det är skillnad på tätningen mot växelspak/cupé också? eller går det att släppa ner växelspaken när du lossat stagen, alltså bara gummit som tätar hålet. |
|
| eller den där grunkan "BEARING, SHIFTING ARM" får väl beställa en sådan på BMW, de höll på att bli gråhåriga när jag var där sist och frågade vad det var för del som fattades.. :-) | |
Eller vänta, vad sitter jag och yrar om på morgonkvisten? Satt och funderar på varför jag hakat upp mig på att du måste ha just det "nya" växellänkaget bara för att du har en M50B25 snurra? Men växellådan var från en e30 87:a alltså? Det gamla borde väl fungera det också - så dåligt kan det väl inte vara. Om man tittar på sprängskissen Länk för den gamla varianten, är det inte absolut enklast att bara köpa detalj #5 (metallfäste) och detalj #7 (bussning)? För detalj #6 verkar du ju redan ha. Eller tänker jag fel? |
Försöker få ihop det i mitt huvud... Vissa detaljer jag inte får ihop... Till exempel vilken funktion detaljerna #5 #6 och #7 på gamla växellänkaget Länk har för funktion? Jag kan inte se att de är kopplade till någonting!?!? Turbovulc, antar det är det är länkaget som man ser på bilderna är det som följde med 87:ans växellåda eller var kommer det ifrån? |
| bmw-slangen : Dom håller upp hela plåtbiten i bak kant.Utan dom så hänger plåtbiten ner en bra bit. | |
|
lånar tråden lite : På min 320i-84 så har jag plåtbiten istället för ett stag bara. Går det få dit staget iaf ? På plåtbiten så skruvar man fast med 2 skruv i fram på lådan medans på staget så sitter det med ett clips. Kollade inte så noga om man kunde få dit clipset i fram på lådan då de e så himla trångt. |
|
| Jo det skulle nog gått det med, har endast länkaget från lådan så det får bli ombyggnad till att passa det. Men det borde ju funka med den där hållarnen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.