AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.285

Lågprisdäck Hankook, Tyfoon m.m.

Sida 1 av 2
Hej!

Vilka av dessa lågpris däck ska man välja eller inte välja?
Motivera gärna varför.

Hankook K406
Tyfoon
Ambassador
Nokian NRE (tillverkas i Sydostasien)

Mvh / Smygtittaren
Vilken typ av bil ska de sitta på?

Kärran Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har kört Hankook Ventus 104 på dubbelturbon med mycket mos. Både i svängar i uppemot 300 km/h och varit mycket nöjd. Ska ju klara 320 km/h vilket räcker för mig just nu.

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Frågar samma sak som Birger, vilken BMW ska de sitta på? E34?

BMW_MAN:

Är det en BMW med dubbelturbo du har eller? Bara nyfiken!

//Schnitzer
Nej, kör inte på skit däck! Varför spara på det viktigaste av allt på en bil?

Min M5 E34: Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Hade Tyfoon 205/50-16 på min Toyota Celica GT4 (4WD) Fick 4 hjulssläpp flera gånger på torr asfalt !! Vintedäcken, dubbade Pirelli Winter i samma dimention var bättre !!

I vått väglag var Tyfoonen helt livfsfarliga.
Hej!

Däcken ska sitta på farsans gamla saab 900-M95.

Frågan är om han är dumsnål om han köper något av dessa däck.

Mvh / Tony
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej den saknar ju iaf väghållning så det gör nog ingen skillnad ;)

I ett långtids test blev dyraste däcket billigast, Michelin så klart.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag hade Hankook ventus 104 på min förra bil och de är väl ok för priset men jag hade inte köpt sådana däck igen. Det beror främst på vägljud & våtgrepp, annars är de helt ok.

Mvh
//Sibbe
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Köpte Kinesiska högkvalitetsdäcket Goodride a 385 kr st från däckonline funkar riktigt bra på MB190, funkar säkert lika bra på en Saab och däcken som ovan (195/60/15)

///MVH Hasso
Länk
Sumitumo nånting skall enligt min däckhandlare visst vara helt OK trots ett lågt pris, har dock ingen egen erfarenhet så jag vågar inta säga mer...
Håller dock med M-femman, däck är viktigt. Kör själv på Dunlop Sport på alla bilarna :)
Kör med Ventus K102 215-55-16 på kärran, upplever dock inga våtproblem ;)

lite vägljud får man väl men dem fungerar bra

en sak må jag säga: köp ABSOLUT inte Zätas regummerade, mer värdelösa sommardäch har jag inte varit med om. farsan har sådana däck på sin kärra, oerhört dålig väghållning med dem däcken, spinner för det minsta lilla vatten, krängig som fan, släpper lätt fästet osv; conclusion=Zätas direkt livsfarliga som sommardäck fungerar bra till vinterdäck dock

___
Mvh
Patrik N.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har tyvärr bara negativa erfarenheter av lågprisdäck!

Min senaste erfarenhet inom området:
På tjänstevovlon (V70 2,4t) satt det Hankook ventus och då var bilen både stötig och svampig på en gång (och bullrig)...konstig känsla att bilen var stötig och svampig samtidigt, trots att det är en vovlo!
Efter byte till Michelin Pilot exalto2, blev gången helt annorlunda - bilen gick stadigt och mjukt (och tystare), det kändes som en helt ny bil! Prisskillnad - cirka 250kr/däck...

Jag resonerar så här: även om bilen har dålig väghållning kan ett bra och dåligt däck skilja flera meter i bromssträcka eller ha stora skillnader i vattenplaningsegenskaper eller kanske bli lynniga vid en undanmanöver på våt vägbana - då räcker det att däcken har räddat mitt eller någon annans liv en enda gång för att merkostnaden på några hundralappar på en uppsättning däck skall vara välinvesterad...

Mitt råd:
Köp däck av absolut bästa kvalitet (läs olika tester och bilda dig en uppfattning om vilka däck som verkar vara bäst), oavsett om du har en billig eller dyr bil, däcken är det enda som har kontakt med vägbanan! Skall man spara på bilkostnaderna, finns det mycket bättre saker att snåla på än just däcken!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Håller med Johan B. Snåla inte på däcken, det kan kosta dig eller någon annan livet. Det betyder inte att man måste/ska köpa det dyraste som finns, men undvik det billigaste.
Smygtittaren,

Bland de billiga däck jag testat, Kumho Ecsta, Hankook Ventus och Toyo Proxes så upplever jag att Toyo Proxes stått i en klass för sig. Det kanske kan vara värt att ta en titt på?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Johan B. Du jämför ju lite äpplen och päron.

Ventus 104 är ju specade till hastigheter över 300 km/h, självklart är det däcket inte världens mest komfortabla i farter under 200km/h Där kan de också kännas lite fel tycker jag, stötigt som du säger

Pilot Exalto är ju ett V alt W specat comfortdäck som inte tål lika höga hastigheter. Känns säker mycket bättre på volvon om du inte ska pressa i 300km/h

Toyo Proxies har jag gillat skarpt, Bytte dessa mot Pirelli P Zero men det var ett rejält nerköp. håller inte alls i lika bra i kurvor och vid acc.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Någon som har erfarenhet av Falken däck?
Dom verkar ju tillhöra nån slags mellanklass om man ser till pris.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Toyo Proxes har ju fått bra betyg i tester. Klassas detta som ett lågprisdäck?

___
//Ulf
Jag körde ngt Falken-däck på en gammal Saab-turbo. Föredrar dem framför Kumho och Hankook men sätter fortfarande Toyo som klar etta bland dessa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW_MAN, oavsett vilken hastighetsklassning som däcken har, är skillnaden milsvidd i åkkontroll.
Hankook-däcken var inte bara stötiga, de var dessutom svampiga och oprecisa....mycket konstig känsla!
Om de åtminstone varit stadiga som en konsekvens av stötigheten, hade jag haft lättare att acceptera de brister som däcken i övrigt uppvisade. Hankook är inget annat än ett billigt skitdäck som man köper av dumsnålhet i mina ögon.

Att köpa ett billigt Y-klassat lågprisdäck bara för att imponera på fjortisbrudarna vid korvkiosken (som troligen inte har en aning om hastighetsklassningar på däck), och samtidigt få ett däck med tveksamma väghållningsegenskaper är inte superslugt i mina ögon - frågan är hur många bilar som verkligen behöver Y-klassade däck ens om de dagligen skulle få andas fritt på autobahn....(med största sannolikhet rör det sig om en bråkdel av alla de bilar som har sådana däck monterade). Då är det väl bättre att köpa ett bättre däck som har något lägre hastighetsklass!?

En vovlo blir aldrig kul att köra, men med Hankookdäcken var den närmast en plåga att ratta - efter bytet till Michelindäcken blev den märkbart rappare och alertare i väguppträdande (allt är relativt!) - det kändes som om en del av vägkänslan kom tillbaka (dock inte i närheten av vad man har i BMW:n....)

I övrigt kan jag bara instämma i med vad nedanstående test kom fram till:

"Hankook VENTUS SPORT K104
Testresultat auto motor und sport
ams 03/2004
däckstorlek: 225/45R17Y
Lägg märke till: nicht Empfehlenswert
Uppmärksamma:
Gutmütiges Fahrverhalten auf trockener Strasse. Bei Nässe unbefriedigendes Kurvenverhalten, wenig Traktion und extrem langer Bremsweg, mäßige Aquaplaning-Eigenschaften, erhöhtes Abrollgeräusch"

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.