|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra lite hur det går till när man ska skrota en bil, t.ex. en BMW. Tänkte ställa upp det i två exempel och hoppas på svar. Exempel nr.1: Jag har en bil som jag helt enkelt vill sälja till skroten (med en massa utrustning i). Finns det någon bestämd summa som man får när man skrotar den eller är det en förhandlingssak mellan mig och skrotningsfirman? Exempel nr.2: Samma bil dock helt rensad på utrustning, motor, växellåda, avgassystem etc. Det ända som finns är själva karrossen (utan dörrar, huv, bagagelucka, fälgar, etc.). Kostar det något att skrota den? Kan man få något för den av skrotningsfirman? De har ju inte direkt några delar att sälja när det är helt rensad. Tacksam för svar! //Schnitzer | |
|
Har det någon betydelse om den är importerad till Sverige, fast aldrig reg.besiktigad i Sverige? Kan man lämna den hos skroten ändå? //Schnitzer |
|
|
Silly Bear: Ok, men om bilen nu är registrerad i Sverige samt att den är helt rensad. Då får jag alltså tillbaka skrotningsavgiften, men kostar själva skrotningen något? Har i vissa fall hört att skrotningsfirmorna kan ta ut en avgift. Stämmer detta? Om bilen är import (likaså den helt rensad) samt ej reg.besiktigad så måste jag betala för skrotningsavgiften själv för att få den skrotad? Är det riktigt? Kan de ta ut några mer avgifter? För man får väl lämna in en helt rensad bil för skrotning? //Schnitzer |
|
|
Det räcker i princip att du kommer med en liten kaross bit med ram nummret på, men det brukar dom inte godkänna! annars spelare det absolut ingen roll hur rensad den än e! samma pengar! Dom flesta skrotar brukar ta 500kr i sin avgift på dom 1700 man ska få! OBS att till lägga e att nyare än 89 får man bara 1200 - 500 så äldre än 89så har du 1200 i näven om inte det ligger nån skatte skuld eller liknande! om skatten e betald så får den tillbaka den när du skrotar! David |
|
|
Här är ett exempel där skroten betalar ut 700:- oavsett ålder på bilen. Sen betalar de även ut ersättning för fordonsskatten (skattemärket). Länk Svekke |
|
|
Jättetack för svaren! Så om bilen är importerad och ej reggad i Sverige så får jag betala vad skrotningsfirman brukar ta (t.ex. 500 kr) samt att jag får betala hela skrotningsavgiften på 1500 kr. Stämmer det? //Schnitzer |
|
| i vissa fall så kan man göra en deal med skrotaren om det finns mycket utrustning i bilen så att man får bättre betalt. Det beror dock på vart man skrotar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.