|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Bmw-entusiaster. Jag hade min 540 iam-02 inne på oljeservice för ett par veckor sedan. I själva mototrrummet satt en lapp fast där den senaste oljeservicen var utförd och självklart var det castrol olja. Min mek tyckte att det skulle fungera lika bra med Penzoil. Idag fick jag reda på att det är en sk. mineralolja. Efter lite sökande på forumet och ett par timmars läsande känner jag mig kluven. Jag vet att det är lägre intervaller mellan oljeservicarna om man har mineralolja i motorn men var bör man sikta på för spann? Bör jag för motorns bästa byta tillbaks till helsyntetolja vid nästa oljeservice som det var i innan eller fungerar en mineralolja lika tillfredställande? Tilläggas kanske är att jag kör bilen året runt:) Vad är det för skillnad på helsyntet, delsyntet samt mineralolja egentligen. Tacksam för råd:) Vh/ Kermit. | |
|
Läs detta: Länk Jag hade inte vågat köra en meter med mineral olja i M62 motorn. den är optimerad för mycket tunna oljor (tex. Castrol SLX 0W30), mineral oljor är i regel tjocka oljor. Dessutom så har jag svårt att tänka mig att du får rätt API klassning från en minealolja. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Är mineral oljan verkligen så dålig för motorn? Vilken olja, viskositet samt märke bör jag satsa på istället för Penzoil mineral? Vh/ Kermit. |
|
|
Medför det någon risk att byta ut mineraloljan mot helsyntet om c:a 1000 mil? Synd att bara kasta bort 7.5 liter ny olja. Är Penzoil mineralolja en dålig olja? Finns det någon risk med att ha haft i mineralolja vid ett service tillfälle och sedan återgå till Helsyntet? Man vill ju ge sitt "barn" det bästa:) Vh/ Kermit. |
|
|
Penzoil är ett märke, som har en rad olika oljor i sitt sortiment. frågan är vilken olja du har i motorn nu. Vad det är för märke på oljan är mindre viktigt, det som är viktigt är vilken API samt ACEA klassning du har på oljan samt om den är BMW Long Life 01 klassad. Kolla i din instruktionsbok eller kontakta BMW för att få reda på vilken den lägsta oljekvaliteten du kan använda i den motorn är. Personligen så använder jag bara mineral oljor i bilar som jag ämnar att skrota inom de närmsta åren. Jag körde mineral olja i en gammal 320i och kunde man höra skillnad på motorljud redan efter 500 mil, men då var den bilen/motorn ganska sliten. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Mugge har du sålt din bil än kan du maila mig om du inte har gjort det |
|
|
Att motorn skulle förstöras för att du använder en oljan kan du glömma direkt. Med störta sannolikhet kommer du inte märka någon skillad alls. Jag har använt mineralolja i säkert 10 st olika BMW bland annat 740 750 mm. Det finns idag mineralolja med hög API klassning, jag kör själv sådan i min 750, 76 5w-30 API SL/SM. Nackdelen med mineraloljan är väl att du måste byta tidigare och den bryts ner snabbare vid hög belastning. Tror inte man skall köra mer än 1000 mil mellan bytena. BMW CS #5139 |
|
|
Fast det bästa är ju alltid naturligtvis att följa biltillverkarnas specar, men som du säger är det ju lite synd att kasta bort oljan i onödan så jag hade nog kört 1000 mil och sedan vid nästa service använt mig av castrol eller liknande. BMW CS #5139 |
|
|
J.L Vilken mineral olja är det du använder som uppfyller API SM/CF? Har nämligen aldrig sett det innan. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Jag pratade med min mek idag och den olja som de använder med mycket positivt resultat är följande: PENNZOIL TURBO SAE 15W-40, Mineral Semi-syntetisk högklassig motorolja för bensin- och lätta dieselmotorer. Bränslebesparande. API SJ/CF, ACEA A3 (98), B3(98), Eftersom han har skött våra tidigare BMW-Bilar så har jag fullt förtroende för hans val av olja. Det ända är att oljeservicearna ska ske oftare var 750:e - 1000:e mil. Att byta olja oftare än vid tex. Bmw klassad longlife olja där bilen ska kunna rulla 2500 mil innan byte, kan ju inte vara dåligt snarare tvärtom:) Vh/ Kermit. |
|
|
Enligt min mening är det helt fel att använda en 15W40 olja, i varje fall i en så pass ny bil som en 02:a. Vad vinner du på att ha så hög kallviskositet?? Jo, precis ingenting!!! Det du däremot drabbas av är: - motorn är inte gjord för en dylik olja - motorn skall ha åtminstone longlife-01 olja, eller ännu hellre Castrol SLX longlife-04. vid kallare väderlek tar det onöding lång tid innan oljan börjar cirkulera. Min rekommendation: ur men mineraloljan och i med castrol SLX longlife 01 eller longlife 04. mvh MW-Guru |
|
|
Tom Biltemas syntetiska 5W-40 är en bättre olja än Pennzoil Turbooljan. Förmodligen betydligt billigare också. Du borde nog ha åtminstone en SL/CF klassad olja i din motor. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
15W40 passar väl bra i typ gammla traktorer som drivs på diesel.. om du ska ha mineral så är nog en 10W40 lämpligare eller en 5W35 om det nu finns.... Kompressor är livet!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.