|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har köpt mig en mycket trevlig bil idag: Dock har jag några frågor. Vad är det för spjäll i högra avgasröret? Det stängs vid start tex. En verkligt bra sida det här! | |
|
vacuumstyrt spjäll som stänger vid kall motor för att katalysatorn skall nå arbetstemperatur snabbare. Dämpar även i viss mån buller på lägre varv. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan vet du vad som händer om vacumspjället inte fungerar? Kan ett sådant fel leda till att tomgångsvarvet blir instabilt vid kall motor eller något annat? | |
|
Wendtan: Hur f-n har du koll på allt människa? :-) Carl |
|
|
C.C: Vacuumspjället styrs precis som de låter av vauum från insuget. Jag ser inte hur tomgången skulle påverkas av att vaccumspjället alltid står öppet. Om de nu skulle vara så att spjället fastnade i stängt läge så finns det en chans att de skulle kunna bromsa effekten något, men jag har lite svårt att se hur de skulle kunna hända. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Håller med Wendtan att ett alltid öppet spjäll inte skulle kunna påverka tomgången. Detta av den enkla anledningen att det finns många som kör med andra avgassystem som inte har detta spjäll, bl a Wendtan själv om jag inte har helt fel. ___ //Ulf |
|
|
Carl: Det ligger i min natur att vara nyfiken på hur allt fungerar på saker o ting jag äger. Detta i samband med att arbetar med teknik får en väl att snappa upp ett och annat samt ha insyn i hur det fungerar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Programmer: Stämmer väldigt bra det. Då man monterar sportsystem så pluggas vacuumslangen så att insuget alltid tror att spjället står öppet. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skall spjället alltid vara stängt när bilen står på tomgång? Eller stängs det bara när det är riktigt kallt ute? Mitt stängdes i vintras men står nu alltid öppet... Om man lossar slangen till vacumventilen. Skall man känna att det suger där då? Med motorn på tomgång vill säga. /chni |
|
|
spjället skall vara stängt på tomgång. det är vacumet som får spjället att stänga. Känn själv på spjället med motorn avslagen så kommer du förstå hur de fungerar. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det är nog något som inte är riktigt som det ska på min bil då... När motorn är avstängd så är det öppet med en hyfsad stark fjäderkraft vilket verkar ok. (Något stark fjäder tycker jag men...) Jag får kolla om jag kan kolla vart slangen tar vägen, kanske bara har täppt sig eller liknande någonstans på vägen. |
|
|
jag fimpade kabeln under plasthöljet till vänster i skuffen på min 328 och fick ett trevligare ljud på låga varv. alltså, den var för vacumstyrningen. --- King of the road |
|
|
E60 545i har det också! Det är stängt vid låga hatigheter samt cruising hastighet (ger låg ljudnivå), men när man ger fullgas öppnas det för att ge skönare ljud ;-) Har provat :D Det är en del i USA som kör 545i som tagit bort sitt späll för att få ett skönare avgasljud vid låga hastigheter / varv. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Kollade lite på ventilen i helgen men kunde inte hitta ngt fel. Kom dock inte så långt som in i skuffen... :-) Ska kolla under plasthöljet på min och se om där kan finnas något intressant som får fart på ventilen. Kommer antagligen koppla ur den sen igen för att behålla skönt motorljud, men kul om allt funkar som det skall. /chni |
|
|
Följde slangen till vacumventilen lite mer seriöst i helgen. Den gick till en elstyrd ventil bredvid bakljuset i skuffen. Innan ventilen var det undertryck i slangen men själva ventilen verkar vara täppt eller elfel i den eller till den. Hade inte så bra mätutrustning, men fick aldrig elventilen att öppna i bilen. 12v fanns till ventilen men retur kabeln (jord?) var inte jordad. Provade den utanför och där hörde man hur det klickade... Så ventilen är nog inte helt kass, möjligtvis täppt. Fick även gasassistance för att mäta på högre rpm. (4000+) Ringat in felet till elventilen men blev inte riktigt klok på om den behöver 12v för att öppna eller om den är default öppen. Någon som kollat in ventilen och har info? Kom dock fram till att man lätt kan styra en sådan ventil för att styra avgasporten manuellt för den som vill. Ska nog köpa en ny elventil för att utesluta (den såg billig ut) om ingen har massa information om denna. /chni |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.