|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bilen är en 520i Touring 1996 (E34) som gått 18.000 mil. Jag postade ett liknande inlägg för 18 månader sedan, men provar igen eftersom symptomen är desamma och tipset "renovera växellådan" inte känns aktuellt. Om det vore så att växellådan vore sliten, borde inte symptomen blivit värre med tiden? Problemet består i att ettans växel inte alltid går i från stillastående. Om bilen står stilla och jag lägger i ettan så händer det allt som oftast (inte alltid) att bilen rullar en meter och sedan hoppar växeln ut. Om jag däremot rullar lite sakta när jag lägger i ettan så är det inga problem. Felet har varit konstant under en lång tid och inte blivit vare sig bättre eller sämre de senaste 7.000 milen. Det bör inte vara synkringarna eftersom felet snarare borde vara värre då om bilen rullar än om den står stilla. Eller? Det känns som om det borde vara en fråga om justering på någon länkage från spaken till lådan, eller är det rent önsketänkande från min sida? Kan jag få ett snabbt svar på detta skulle jag bli precis hur glad som helst! /Christian | |
|
Synkringen går oftast först på 2:ans växel på en låda som börjar bli dålig. Vilket låter som ett skrapande ljud vid växling. I.o.m att växeln hoppar ur tyder på att annat fel jag skulle föreslå en beg låda med nya packboxar innan den åker dit. Kopplingen bör också synas vid ett ev byte.. Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.