|
|
|
|---|---|
|
528 Touring som började koka. Lånade ut till en kompis som skulle till Danmark för att hamstra ØL. Bilen kokade på vägen tillbaka på Bron och rullade igenom Tullen... Har bytt vatten pump o termostat. Allt frid o fröjd men så efter ett tag försvinner vattnet i kylaren. Fyllt på o fyllt på. Har nu idagarna mekat och haft hjälp av granne typ "bosse bil doktor". Vi har lyft toppen och planat den. Men gamla pakningen såg bra ut. Skruvat ihop den igårkväll och med samma resultat... Har ni några TIPS eller ledtrådar ??? | |
|
har du provat Sök inlägg, sök på tex koka. Då får du en del tips, alltifrån spricka i toppen, termostat, vattenpump till läckage och fläktkoppling. Jag hade bytt packning, men det tipset är ju dags att komma med nu... Lycka till iaf! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Hasso har knåpat ihop intressant läsning i detta mektips: Länk som är gjort på hans tidigare 528i. Det är väldigt vanligt att termostathuset spricker på dessa bilar. Har du bytt det? Kolla också kylaren noga efter läckage, provtryck den helst. /Per |
|
| Vet ju inte hur det ser ut i 528an men jag vände termostaten åt fell håll i min 535a och jag bytte topp+packning+bultar och fick ingen ordning förr jag konstaterade att den var felvänd. | |
|
Men har motorn kokat är ju med största annorlighet toppen sprucken, det viktigaste av allt med en BMW är att den absolut INTE får koka, dom klarar det inte! Av med toppen o provtryck den, sen så sätt inte ihop en motor med gamal toppackning, den är förbrukad i.o.m att toppen demonteras....... ///Magnus |
|
| ...Har monterat ny packning, felsökt vidare och upptäckt att kylaren blir väldigt varm i övre sektionerna men kallare längre ner. Har beställt en ny.... | |
| en kylare funkar ju så... | |
|
Hur planades toppen, vinkelslip? :S Blocket kanske är skevt, hur länge fick den koka? |
|
| jag är ingen expert men håller med keberäsern, har du kollat så att blocket är plant? | |
|
Competition Cars gjorde planingen. Så jag får hoppas att det inte gjordes med vinkel slip... Planingen gjorde för att vara på den säkra sidan. Som sagt ovan så var det inget större fel på den gamla pakningen men byte till ny och planat toppen. Vet ej om blocket är skevt men läste någon stans att det var problem med kylarna på dessa modeler. |
|
|
Magnum, att kylaren blir varm upptill och kall nertill så har du med 100% säkerhet cirkulations problem. Det kan bero på luft i systemet som kan orsakas av felvänd termostat,spricka i toppen,läckage,dålig vattenpump. Kolla så att allt sitter rätt innan du gör misstaget att börja köpa en massa grejor. Lycka till. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.