AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.290

Vilka växellådor passar på E30 ?

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Verkar vara helt hopplöst att få E30 lådorna täta, men jag har hört att det ska gå bra att montera en E36 låda om man bara bytet kardan också.

Jag har ju då en 325:a med en ny diffklump med 4.10 utväxling, vilken E36 låda ska man då satsa på för att att utväxlingen inte ska bli helt kajko....bilen går bara på bana !?
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Detta trodde jag någon här skulle ha koll på !?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det som dräller olja på BMW är bakre packboxen, det har ingen betydelse om den kommer från en 02, E30, E36, har varit så i alla tider !!

Byt p-box och slipa axeln med våtslippapper och olja.

Vid körning på bana trycker den även ut olja genom avluftningen på åvansidan, byt ut den till en nippel som du kan ansluta en slang till och dra den till en liten burk som du lämpligtvis sätter högt upp i motorummet.
Sätter du dit en ZF-låda från E36 så får motorn annan lutning, och då stämmer inte motorfästena riktigt längre
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Isåkare: Tack för "inputen"...

Är som sagt inne på tredje lådan, har bytt utgående packboxen på båda senaste lådorna, och det blir ändå inte så värst tätt....:(

Inget tokläckage nu, men varje gång jag går i depå så kommer det ca 5-6 droppar, jag är lite rädd att det mest är motorolja, har bytt utgående packboxen på drivaxeln, så det borde det ju inte vara, men den är oroväckande lik motorolja på både lukt och utseende !!

Är det relativt normalt att det kan komma lite olja från motorn via drivaxeln ut i lådan utan att kopplingen blir förstörd !?

Hur säker är du på det där med att det kommer ut olja i avluftningen vid bankörning !?

Har inte hört om någon annan med detta problem, och känner ju liksom ett rejält gäng med E30 banåkare...!?
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Lossa sprängkåpans "förstärkning", den som sitter med 4st bult upp i motorn och fyra torx-bult från växellådan och kolla om här är oljigt från motorn. Hade precis detta fel på lillbrorsans bil som tokdrällde olja genom en kass oljetrågspackning. Den tryckte ut olja mellan blocket och oljetråget i "bakkant" så att säga. Oljan rann på insidan av "förstärkningen" och ut genom dräneringshålet mellan motor och sprängkåpa. Påverkade inte kopplingen alls!
Går att byta packning med motorn på plats fast man får lossa motorfästena och lyfta motorn så mycket att bak-kanten på motorn precis tar i torpedväggen.
MangeJ
Vi åker bana med E30 och har problem med att lådan trycker ut olja i avluftningen, vi har säkert kört sönder 5st 260 lådor och alla dessa har tryckt ut olja. tipset med slang fungerar för övrigt utmärkt.

Vi kommer i vinter att byta till en låda från en E36, det är inte mycket jobb att göra det då kompisar till oss genomfört operationen och inte haft ett enda haveri därefter.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bytte låda i går på en M3 E30 till M5, den har uppdragen avluftning orginal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.