|
|
|
|---|---|
|
Läste "Dagens Fråga" på aftonbladet och det är skrämmande när man ser hur folk svarar... ------------------------------------------ Har du kört bil onykter? Ja (31.4 %) Nej (68.6 %) Totalt har 55070 personer röstat. Omröstningen startade 2005-06-22 10:33 ------------------------------------------ Lite mer att läsa: Länk BMW4EVER! --- Min E39:a: Länk | |
|
Det är inget som förvånar mig! De flesta tycker säkert om att skryta om det, vilket är sjukt. //Schnitzer |
|
| Om man utgår från att resultatet stämmer så är det verkligen skrämmande. Finns kanske en risk att folk bara klickat i något av alternativen, man får väl hoppas det. | |
| Jag har ofta kört onykter. Bodde tidigare mitt ute på bondvischan och en enskild grusväg ledde fram till samhällets vattenhål. Det var två kilometer dit och alla andra gjorde likadant. Sorgligt men sant. | |
|
Tyvärr (eller som tur är) så kan jag intyga att det finns dom som klickar i det dom tycker vara mest provocerande.. Satt på jobbet och tittade över axeln på en kille som läste frågan. "Nu ska dom få nåt att oja sig över..." sa han och klickade i att han kört onykter. Trist, men samtidigt så skulle jag aldrig ta en sådan här undersökning på allvar... /Anton |
|
|
Skön presentation Lundberg... :) Frågan är ju inte så preciserad, många som svarat har kanske kört in bilen i garaget eller mosvarande. Däremot så skulle inte halva resultatet, dvs runt 15 % förvåna mig ett dugg. Själv har jag blivit stoppad och fått blåsa ca 5 ggr på 6 år, och då har jag snittat 1500 mil per år. Risken att åka fast för någon onykter är ju inte särskilt stor. Tänk vad många de skulle kunna plocka nu på lördag med lite mer resurser. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Jag har för mig att det var en undersökning som gjordes för ett tag sedan. Det uppskattades att var 14:e bil man möter är en onykter förare. Det är också ganska skrämmande när man väl tänker på det. //Schnitzer |
|
|
Det är med största sanolikhet folk som inte är allt för seriösa som deltar i dessa omröstningar. Dock är det i alla fall på tok för många som kör fulla. Precis som Greenberg säger skulle dom kunna få fast så många med lite fler resurser. Har nu haft körkort i snart 3 månader och kört nästan 1500mil. Under denna tiden har jag inte stoppats en ända gång. Har sett tre hastighetskontroller men inga nykterhetskontroller. Senast jag åkte igenom fartkontrollernas förlovade land (läs Östergötland) så stod dom bakom hörnet med laseren på samma ställe dom stått dom 3 senaste gångerna jag har passerat. Soligt, lite trafik och mitt på dagen alla gångerna. Personligen tycker jag då att det varit bättre och ta in folk och låta dom blåsa. Mer resurskrävande men viktigare enligt mig. Den merkostnaden kanske planar ut när man sen slipper vårda rattfyllot och dom skadade på sjukhus. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Snuten har inte tid att ta onyktra tänk så många fortkörare dom missar i sånna fall. Pengar går alltid före liv. mh Länk |
|
|
Det är de som vinglar över vägbanan som är mest irriterande. Tycker att det är störande när man ska göra en omkörning. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer: alltid roligt att få sig ett gott skratt på kvällskröken. mh Länk |
|
|
Finns det någon undersökning på om det har betydelse om man kör nyblivet onykter eller om man kör bakfull. I båda fallen har man ju alkohol i blodet men effekten är ju olika. Har själv säkerligen kört onykter dagen efter en fest när man ville bege sig hemåt kanske 1-2h tidigare än vad lagen hade tyckt. Har däremot aldrig kört onykter den kväll jag druckit. Lagen ser ju lika på det, men hur är den faktiska effekten? |
|
|
Jag tror faktiskt att det är hyffsat rättvisande siffror. Många som har tryckt på nej-knappen har troligtvis kört onyktra utan att veta om det (bakfylla), eller försöker förneka för sig själva att dom har varit onyktra när dom kört bil (alkolister). ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Vart är Len i en sån här diskussion? Alltid kul o läsa va denne person skriver :) |
|
kilroy |
Rimligtvis är det väl så att dagen efter är man både bakfull OCH trött...vilket knappast är någon lyckad kombination. Rent juridiskt har det som sagt ingen betydelse.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
| Jag har kört onykter, ca 6 meter, när jag körde in bilen i garaget förra midsommar, tjejen körde bilen fram till porten med inte längre. Det kändes inte ett dugg kul och helt fel... | |
|
Har också fått parkera bilen ett par gånger när frun har kört hem men det har jag inget dåligt samvete för. ___ //Ulf |
|
| Jag hade inte heller speciellt dåligt samvete, det var just känslan av att sitta bakom ratten onykter som kändes helt fel. | |
|
Jag har gjort en riktig tabbe.Ville ha cigg en sen kväll efter ett antal öl och drog iväg med bilen.Smälde senare med en bil som stod för rödljus.Jag brakade in i bilen framför mig i endast 15 km/t men det var nog för som var framför mig.Jag tog det hela med att vänta på snuten och fick mitt körkort indraget i 10 månader,rätt åt mig.Efter denna händelse så kör jag aldrig onykter mer,må fan ta mig i så fall. BMW e lag |
|
| Jag har kört onykter i USA och alla gjorde det. Det var nog inte ens olagligt. Sen så borde det vara alkolås i alla bilar för många kör onykter dagen efter i tron att dom är nyktra.. | |
|
Var 100:e bilförare kör onykter. Det stämmer klockrent överrens med de utandningsprov som är rutin när polisen kontrollerar fordon-förare. Skrämmande tycker jag, att sätta sig bakom ratten när man är onykter är som att öppna eld med ett automatvapen i 45○ vinkel och hoppas att kulorna inte träffar någon när de slår ner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.