|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har hört på min e34 525 -94 ett litet rassel under några sekunder väldigt kort tid typ 2-3sekunder när jag gör en kallstart. Bilen har gått 22000mil. Är det något att bry sig om ? är det ventiler vanos eller någon kedjesträckare ? /Per | |
|
det kan vara kedjesträckaren, om rasslet försvinner efter 2 sekunder efter start o sedan inte återkommer, så är det ingen större fara, men då rekommenderar jag att du inte slarvar med oljebyten. Rasslar det väldigt mkt eller om det rasslar mer än bara under de få första sekunderna motorn startar, så rekommenderar jag att du ser över sträckare, och kamkedja. Ventiler rasslar inte, det tickar om dem om de är slitna. __ ///M som i Mugge. |
|
|
Tackar för svar, nä det låter mest 2 sekunder typ innan han hunnit få upp oljetrycket och bara när motorn är kall. |
|
|
Så låter min med, ingen fara. Sköt oljebytena bara så blir det bra. |
|
|
Uppdatering ang. "problemet" Har haft bilen i min ägo nu drygt ett år, rasslet är kvar men har ej ändrats något. Har kört strax under 2000 mil och kör på Castrol SLX olja. Detta verkar helt klart vara ett problem som är mera kosmetiskt. |
|
|
M50 motorerna låter så vid kallstart och det är helt normalt. Det är de hydraliska ventillyftarna som inte har hunnit få olja i sig. Det man bör tänka på är att INTE trampa på gasen innan tickandet har försvunnit, det sliter. //C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.