AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
845

320 el 330

Hej på er,

Jag är helt ny i BMW världen, men börjar bli såld, innan
jag enns har provkört en BMW :)

För tillfället kör jag en Itailensk sport bil... Fiat HGT
Men den har sett sina bättre dagar och det är dags att byta.
Min vän har alltid rekommenderat BMW, så jag ska nog ge det en ärlig chans.

Så, det jag har tittat på är 320d och 330d/td, men har svårt att bestämma mig vad som är rätt för mig. Eran erfarenhet kanske kan hjälpa mig.
Diesel är ett måste, då jag inte längre har råd att köra en bil som drar ca 1,4/milen. Kan ju tilläga att jag köra ca 4k mil per år.

Som en första BMW vad rekommenderar ni?
Jag har ca 110k max 130k att spendera.

Kan jag köpa en -00 som gått 15.000 mil utan att riskera några större reperationer direkt? (Är det något som "brukar" bryta ihop vid dom milen, typ växellådan etc)

Skulle jag spara på att köpa en sån här bilen från Tyskland?

Självklart så ska jag ut och provköra lite olika BMWs nu, men eran åsikter skulle underlätta mycket för mig.

Tack på förhand.
Hej igen...

Nu har jag hittat en 320D -99 som gått 22.000 mil.
1 ägare, sv såld.

Vad tror ni om den?

Länk
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
är bilen välskött är milen inga problem..jag köpte själv en 320d som gått 22 000 mil i vintras, den har rullat 1600 mil till utan några större problem. Bilen går riktigt snålt
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
Mitt råd är att låna/spara lite extra och sattsa på en sen 328i alt. en tidig 330i. Jag anser att E-46:an inte kommer i sin fulla rätt med dom mindre motorerna. Även fast en BMW 320i helt och hållet råcken så kommer din och bilens önskan av mer efekt och men sport att växa fram med tiden, och då anser jag att det är lika bra att köpa en bil med större motor på en gång.
Med lite flyt så kan du nog hitta en 328i -99-98 för ca 130.000 kr. 330i + ca 40.000.
Köp hellre en 328i-99 än en 325i-01. Båda har 192hk, men 328 har ett högre vridmoment, lite bättre prestanda och känns i allmänhet mer busig. (Enligt mig)

Var inte för rädd att kopa importbilar... Om du skulle hitta en importbil av intresse bör du dock åka till en BMW verkstad och få kombiinstrumentet avläst. Var också noga med att alla nycklar finns.

/Thomas
Tjena,

Tack för dom råden...
Efter lite rådfrågningar med vänner som äger eller har ägt BMW, så säger dom precis som du Thomas att det är för lite pulver i en 320.

Jag kommer att satsa på en 330td, jag har ca 130k som jag kan lägga på bilen. Thomas, ~200hk vore inte helt fel, men det är dock en diesel jag behöver.
På itsfun.se kan jag köpa chip som får upp 167 hästar till 198 för mindre än 5k.

Nu gäller det bara att hitta en 330td som inte är röd, grön eller vit. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.