AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.390

Följdfel pga hög bensin o oljeförbrukning.

Sida 2 av 2
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Idag plockade jag bort ventiler o slangar till vevhusvent. Tyckte allt såg så fint ut o slangarna verkade i bra kondition, märkte också att de var av det nyare slaget dvs vita i ena enden... alltså ventilerna... så jag bytte aldrig ut dem, borde jag gjort det?

Däremot så va det en del rinnig olja i dem och med en vitaktig sörja. inga mängder men lite grann.

Ska försöka låna en mätare så jag kan mäta bränsletryck nån dag.

Lägger upp en ny tråd om mitt nya problem.... ingen olja kvar till styrservot.... =(

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
O beträffande bensinen så har jag inte märkt av några fläckar av soppa nån gång.

mvh joakim

Paap Reeder
... jo om ngn insprutare läcker så höjs HC direkt och soppaförbrukningen höjs sammtidigt som effekten minskar.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... supernallen.
Du kallar din fina bil för bilaset.
Jag körde ett tag med Sunkegon som namn på min .... tills den repade mod och släppte bara ut 2 ppm HC på bilprovningen.
Nu heter den SnabbeVille.

MVH /// Paap R
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
..........Paap R

Orkar du läsa igenom det jag skrev innan idag? Fan jag blir knäpp om jag inte får bukt me bilen.... missar ju sköna mil på vägen varje dag som den står o glor.... =(

mvh joakim

Paap Reeder
Hej!

Som jag förstått så drar din mycket oil samt soppa.

1) Man måste vara DJÄVLIGT metodisk när man letar fel på en M70.

2) Man måste ha tillgång till en HC/CO- mätare om man skall meka i "HC- helvetet" som svardska döpte situationen till.

3) Man måste ha tillgång till en digital voltmeter och helst ett dubbelstrålescope.

Att meka M70 med metoden "trial and error" gynnar enbart BMW AG reservdelsförsäljning.

Två faktorer till: AutoPowers forums tes - fastställ först felet = meka sedan .... bär alltid snabbast frukt.
Skall man meka under tidspress kostar det pengar - i princip är det "verso-asymptotiska förhållanden" mellan krav på snabbhet i att få en fungerande bil och kostnader.

.... således efter denna föreläsning ..... som eg inte hjälpte dig annat än att klart inse att ... shit may happens så är ditt läge ngt bättre än att vara i "HC- helvetet" i o m att din bara drar mycket oil.

Om vi börjar med vevhusventen så är det viktigt att de s.k "backventilerna" reducerar vacumet från plenum med 90%.
Detta testar du genom att från motorsidan kraftigt blåsa in genom ventilen - samtidigt som du håller för "det lilla vinklade röret" - varvid en backventil skall slå till så att luftflödet kraftigt kommer att begränsas.
Gör den inte det kommer den att suga i sig oljedimma i tomg.fasen - en masse - in i plenum eftersom undertrycket är max under "tomme".

Fungerar vevhusventillationen och den ändå drar mer än 1 liter på 100 mil måste den få i sig oil i cylindrarna från ngn annanstans.
Mitt förslag är då styrningarna / ventiltätningarna ... om det ökat gradvis. Har det skett plötsligt måste ngn packning "stuckit" i toppen så ngn oilkanal matar in oil i cyl. Detta kan dock vara litet långsökt även det eftersom ett sådant packningshaveri nästan alltid ger följdfel i form av olja i kylvattnet o s v.
Övriga "forumiter" må fylla i och fylla på med argument.

Soppaförbrukning kan bero av:
- läckande insprutare
- kass vacumventil(-er) så den jobbar med för högt bensintryck. Kan uppstå "blixtsnabbt".
- fel i tändsystemet så den misständer och skickar ut soppan i kattern i s t f att driva bilen framåt varvid du får trycka mer på pedalen o s v
- fel på ena LMM så den går på bara ena sidans värden. Höjer soppan ca 10-20 %
- igensatta kattar varvid mottrycket blir för stort
- annat läckage ut i naturen

Har inte dina fel uppstått "över en natt" skulle jag börja med DIS + kompprov + leakdown-test.
Sedan får man ha möte med krigsdans kring siuxernas totempåle och se om man skall pressa den eller låna mera pengar.

Är det "nått tjafs i motorn annat än i topparna" ... lyd mitt råd = pressa den.

MVH /// Paap R
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Tänkte bara snabbt tillägga att den ju också enligt datorn drar över två liter bensin numer... o det var oljan som började men sen började den även dra mycket soppa....

mvh joakim.

tänkte va snabb medan du är här...

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Vad var de vita resterna i vevhusventen? Vad ska jag blåsa med då? Shit jag har ju inte verktyg så det räcker... får försöka låna ihop grejjer....

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Om oljeförbrukningen ökade efter oljebyte så tyder det väl på att den nya oljan inte är den bästa förjust din motor, även om den är den bästa/dyraste helsynteten. Kanske drar mindre olja med en delsyntet alternativt annan viskositet. Helsyntet har väl en tendens att leta sig ut överallt, kanske även förbi hyfsat bra ventiltätningar där en delsyntet knappast hade läckt alls. Vet du vilken olja som fanns i motorn innan bytet?
/Mats J
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Inte en aning... har ju bara läst så mycket om det som står om oljor... o jag har väl också tyckt att jag borde testa en annan... kör ju just nu me snordyr helsyntet... känns också som vodoo..... vilken delsyntet ska man välja då? 9 liter olja kostar ju en slant o e lite knep o byta.... har en femliters dyr olja i blen för påfyllning nu... kanske borde fixa nått annat.... =(

mvh jocke

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Vill bara kolla om hur och när du startade och fick " vitt" i veventen,är oljelocket oxå vitt eller ljust när du startat och kört på "tomme" en stund.
Undrar mest för det som Paap beskriver är i princip odiskutabelt och stämmer hela vägen och visar det sig att locket är vitt så beror det på kondens i vevhuset pga (sällan körd motor) och inget att oroa sig för förutom att mängden stämmer 7,5L plus kanske några dc extra för att smörja in filtret med.
Mvh Dic
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Inget vitt i locket vad jag såg... o vitt efter lite tomgång... aja... då vet man då....

Kan nån rekommendera nån delsyntetolja då...

Tänkte ju bara det att efter att ha läst "oljeprofessorns" utlägg om olja så skulle det ju inte kunna va så... ibland vet man inte vad man ska tro... =(

mvh joakim
Paap Reeder
... kanske ett uttalande typ "vedbodsmek" men min V12:a går inta alls BRA på helsyntet.
Har släppt ut smörjan och kör nu på Castrols GTX3 ... och sanna mina ord: för varje tank jag kör upp så går den bättre och jämnare för varje gång.
Nu får jag Johan på mig och blir grillad ... men det är min sanna övertygelse.
Gissning: på M70:ians tid fanns väl inte ens ngn helsyntet. Den är därför riggad för att gå på excellent mineral oil!

Så kommer det att bli för resterande liv för min M70:ia. Han kommer med bedrövelse att minnas mina vodoo-experiment ....

M;VH /// Paap R
su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Tror du inte att jag upptäcker att oljan är röd o inte grön... grrrr

va ju bara så lite kvar i tanken att jag inte såg färgen först...

Behöver jag nått special för att bleeda ut oljan eller? Läste om nån slang som man ska ha.....

Skrev i en annan tråd också...

Har köpt suneco chf... som ska va till bmw.... kan man använda den eller måste jag hitta just pentosins chf...

har ju lad där bak på bilen... spelar det nån större roll om man kör på sjuan eller elvan?

mvh joakim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.