|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har skrivit ang liknande saker förut. Men min fråga är vad kan man få för "följdfel" när man kört typ 200 mil med en bil som dragit skitmycket olja o där bensinförbrukningen enligt datorn legat på över två liter innan jag ställde den i garaget. Bör jag göra nånting kattar osv eller kan de ha klarat sig... ja såvida det inte är de som är felet då. Men då borde väl det ha smugit sig på mig. Tyckte ändå det var ett fel som kom rätt plötsligt. Det är tolvan i en e32 -92 | |
|
Hejsan supernallen! Tror inte att kattarna i sig är orsak till hög förbrukning olja/bensin däremot så funkar de sämre och sämre ju mer oförbränd olja/besin som trycks ut. Har du blårök,drar den 1L olja på 100 mil?Hur mår Lambda?Hur ser stiften ut? Lutar åt just nu att Lamda ger felvärden så att den går fett (bensin),däremot den höga oljeförbrukningen kan bli knepig beroende på flera faktorer såsom vevvent,ventiltätningar/styrningar även skicket på tändkablar/hattar. Mvh Dic. |
|
|
Såg att det blev lite fel. Självklart är skicket på tändkablar och hattar viktigt men bidrar inte till högre oljeföbrukning.My misstake. Mvh Dic |
|
|
Jo de ryker blått... O den drar minst en liter per 100 mil. Har beställt delar till vevvent. Får dem tisdag tänkte åka till bilen nu o kolla stiften. Ska även mäta kablar, bör jag kolla nått mer? Hur ska stiften se ut antar att de kommer va rätt olljiga, vad rengör man elektroniska saker med bäst? Vanlig elektronikspray? Hur sjutton felsöker jag ventiltätning o styrning? Det finns väl ett par packningar som kan bli dåliga om vevhusvent e igensatt? Vad de nu heter, oljetrågspacking? Tänkte mest så här ang mina kattar. Kan 200 mil me fet bensin ha sabbat dem så pass att jag om jag byter lambda kommer sabba de nya lambdasonderna. Hur rengör man kattar och går det att rengöra lambda eller är det bara o byta om man tror de ger felvärden? Många frågor på en gång... hoppas jag slipper byta till V8 =) |
|
|
Skulle börja med stiften,om de är oljiga och dessutom koksiga så är nog sannolikheten att den tar olja ovanifrån dvs genom tätningar/styrningar,detta har varit uppe i flera trådar på forumet och det är nog Paap som har mest erfarenhet och gjort omfattande mek på sin m70 även Jacke har grävt ordentligt i sin motor.Använd funktionen sök inlägg så hittar du spaltmeter. Om veventen är kass så har du nog olja i insuget oxå (kammarem,plenum) och att trågpackningarna bör kollas du har en övre och en undre ,den övre är knivig som faan men det finns oxå info om här på forumet hur man gör. Kattarna tål en hel del men klart det är ju aldrig bra att bara braka på för då tar de slut. Ang rengöring så har jag gjort det på två par kattar med bra resultat på HC värdet som följd.Obs detta löser inte problemet i sig däremot så tar man sig genom besiktningen. Det går att göra en frivillig miljökontroll på besiktningen tror det kostade 225:kr då får du ett direkt svar om alla avgasvärden och Lambda,ger i alla fall en ledtråd vart du ska börja.Vete faan om det går att fixa till en Lambdasond den ska ju ha ett värde tror och det går att mäta upp har dock aldrig gjort det själv. Har precis bytt till V-8 känns inte helt fel men visst är det skillnad. Mvh Dic. |
|
|
Är det ide att börja med byte av vevvent... Shit jag e ju inte direkt nån mek... men fan om jag inte ska lära mig att fixa min bil.... hehe Jag tänkte på om man kan sabba den igen om felet e av annan art. Kan man kolla om lmm e ok? Jag får ju inga felmeddelanden ang nått av det här o vet inte direkt vilka man kan få. E oljan som försvinner helt enkelt. Skall byta vevventen efter helgen då jag fått delar. Gör det i vilket fall då det inte verkar va så mycket jobb. OM jag har olja i insuget, plenum som du sa. Vad är åtgärd på detta? Måste va hopplöst o hjälpa en sån som mig.... bentleymanual e beställd så jag kan fatta vad jag pysslar med |
|
|
Bör jag åka till bmw o köra en dis? Vad kostar detta? Hur gör man för att rengöra kattarna? Har inte hittat nån info om detta. |
|
|
Tror inte dis säger så mycket mer än en miljökontroll ang Lambda.Är Lambda fel eller ger fel värde så vet du ju varför den drar mycket bränsle har du dessutom högt HC så kommer HC att sjunka med korrekt Lambda. Att sedan HC är högt ändå beror på att den bränner olja,sidofråga,går den på alla 12 cylindrar? kollas enkelt med att lyfta spridarkontakterna en och en och lyssna. Lmm kollar du med att skruva ur elpluggen vid tomgång då hör du om den andra Lmm tar vid ,den tvekar lite sen går den på den enas värden,om den stannar så är det knas på den som är i kopplad,vet inte om det var en bra beskrivning men det bör funka. Jag använder samma medel som sotarna använder vid rengöring av restaurang ventilation ,miljövänligt och är anpassat speciellt för keramik och ädla metaller,får loss det mesta löddrar en hel del så det tar tid att skölja.. Sticker på Midsommar nu, Mvh Dic. |
|
|
Hej. För att lättast kontrollera om det är ventilerna eller kolvringarn är följande. Mät komp på alla och anteckna. Häll en tesked motorolja i tändstifthålet och mät kompet igen. Om kompet blir bättre så är det kolvringarna som är dåliga, om det är i stort sätt oförändrat så är det ventiltätningarna som är slitna. MVH:Kristian |
|
|
Bara att lossa på tändstiften e ju ett satyg har jag märkt. Hur mycket måste man lossa för att kunna byta ventiltätningarna på m70? Har aldrig gjort nått sånt.. men hörde att vissa motorer måste få toppen lyft o andra inte. Är det rätt eller fel? Kan man mäta upp sina lambda på nått vis? Borde ju ta reda på om de spökar, bilen drog ju typ över två liter milen innan jag ställde av den. Kan det vara glapp, dålig kontakt, oxid eller annat som spökar också eller ska man tro att de är pajj? |
|
Paap Reeder |
... min oljade igen 10:ans stift. Komp och leak-down var perfekta .... ändå rev jag ur 10:ans kolv för att kolla ringarna ... vilka ju naturligtvis var helt perfekta eftersom bl a leak-down var bra (<2 %) Allt börjar vid point zero! Kompprov och leakdown. Sedan kan man gå vidare. Man kan byta tätningar utan att lyfta topparna. Man måste riva allt t o m kammarna. Man måste fixa fram en ventilfjäderkompressor som man kan skruva fast på kamlagerbultarna - sedan är det bara upp med kolven i topp - in med en 10 mm träpinnen genom stifthålet ... mot ventiltallriken o s v. Första ventilen tog säkert 30 min men som tur är det 24 st att öva på .... så den 24:e gick på under 4 minuter vill jag minnas. Blev det bra?? -- NIX i helvetet ... ty det var avgasventilerna som glappade i styrningarna. 10:ian glappade nästan hela millimetern. Trots nya tätningar så oscillerade ventilskaftet och "höll upp" tätningen så den glipade och 10:an sög i sig olja. Ja .... så är det att fixa och trixa med M70! Efter nya toppar kan jag nu efter ca 500 mil konstatera att nått egentligt avgasljud har jag inte ..... det bara väser litet lätt .... och varmt som fanken är det ... känns och låter precis som andedräkten på en riktig drake! MVH /// Paap R |
|
Fy fan.... jag som trodde det här skulle bli nått lärofullt o kul.... men de ger mig nog snarare magsår. Måste nog gå till banken å låna till en ny toyota istället... dom går ju aldrig sönder... muahaa Aja... men ang lambda, hur gör man för att felsöka dem och konstatera vad man behöver åtgärda, för visst är det dessa som borde va boven till hög bensinförbrukning? |
|
Paap Reeder |
... skaffa en digital multimeter ... gå in på kontakterna vid avgasrören under ... öppna och leta rätt på stift 1 ... trä in en tunn ledare i honstiftet ... dra dit kontakten igen ... anslut multimeter mellan jord och "tråden" ... starta och avläs Volten skall efter ca 3-5 min (varma lambdor) pendla mellan ca 0,25 - 0,85. Skall pendla livligt. Gör samma procedur med den andra lambdan. MVH /// Paap R |
|
Jag ska ta in bilen på diagnos idag. Får se vad den visar först. OM den visar att lambdan e dålig, vågar man köpa universal då? Skiljer ju en hel del i pris. Får dessa för 700 st. Kände att 1600 på bmw är lite dyyyrt. Har inte bosch en modell som flera här använt någon som vet vad den heter och vad den kostar? Hur många trådar har lambdan till m70 motorn? mvh joakim |
|
|
Vilken jävla tur man kan ha då, nu upptäcker jag att oljefiltet sitter löst och att det låter fan nånstans därifrån när man rör på ratten. Blev ingen diagnos idag. =( Nån som vill köpa en 750 billigt? |
|
|
Om oljefiltret sitter löst är det väl bara de två gummifästena som gett sig, så var det på min. Jag tog ett från en luftfilterburk och flyttade till oljefiltret. Så numera sitter det åtminstone med ett fäste. Om det låter när du svänger kan det vara låg nivå på servoolja eller att du har breda däck fram, så det svänger trögt när du står still, men dåskall det inte låta när du rullar och svänger. Isåfall är det övertrycksventilen som tjuter lite, inte så mycket att göra åt tror jag. Vill du bli av med bilen får du parkera den hos mig :) /Mats J |
|
|
Bilen drar ju även en massa soppa, skulle det i så fall kunna va så att den för med sig onödiga mängder olja genom vevhusvent? Blir alldeles yr som vanligt av allt jag läser mig till här. Tänkte mest på vilket som kom först i mitt fall hönan eller ägget. Om nu bilen börjar dra soppa så borde det ju i så fall vara saker relaterade till detta som jag borde åtgärda?? Som vad jag förstått bla är Kolla lamda, kattar, tempgiv till insugsluft mm.. fyll gärna på med det jag kan ha glömt... låter jag som en yr tomte så beror det på att jag just nu är det också.. mvh jocke |
|
|
Mina stift är för övrigt rätt svarta men torra på toppen och lite vita. Kan inte läsa stift själv så jag vetefan vad den korrekta slutsatsen av det är.... oljan har hängt med högst ett par hundra mil o hur ofta han som ägde bilen före mig bytt vetetusan. mvh jocke |
|
|
Och du kristian e OM vare sig ventiltätningar eller kolvringar e dåliga då hur får jag ut det av ett kompprov o leakdown? mvh jocke... |
|
Paap Reeder |
... du kan ha en superkomp och 0,2% i leakdown men om tätningar eller styrningar är kass kommer den att dricka oil. Betr dina stift så verkar dom ju OK. Viktigt är att de är lika och jag TROR att det är mycket bra att vissa delar av stiftet är vitt som du säger. Har du kolla din vevhusvent? Har du kollat om ngn insprutare "snorar" .. d v s mätt br.trycket ock kontrollerat hur mycket trycket sjunker på 30 min sedan du stängt av motorn? Max 0,5 bar. Har du kollat så inget bränslerör bara rostat sönder och den sprayar asfalten med soppa? MVH /// Paap R |
|
Kommer förhoppningsvis få lite tid över till bilaset snart. Fick ju lite nya utmaningar när jag skulle köra den på diagnos ska ut o kolla lite idag. Vad använder jag för instrument o hur går jag till väga för att mäta bränsletrycket då? Och vad blir kontentan av snorande insprutare, låter som ett stort arbete ifall de skulle göra det. Nån soppa har jag inte sett utanför den som är i tanken då... inte en droppe på garagegolvet heller.... mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.