|
|
|
|---|---|
|
Hej Hej. Jag har tänkt att köpa en Bmw 730/735 inom en snar framtid. Och jag har ca 20-25tusen att lägga ut på en Årsmod: kring 90? Vad ska man se över mest innan man köper? Är 730 smartare köp eftersom 735 är mer sliten i låda å motor? Ska jag gå på efter hur långt den har gått? Så lite som möjligt? Ge mig gärna Tips | |
|
Hej! Gå efter skicket.. Visserligen så kan en 730i M30 kännas lite trött ,men som sagt om du hittar ett "kanonex" så är det bara att slå till,annars så rekommenderar jag 735:an pga mindre bränsletörst o betydligt trevligare motor.. Det som ska kollas innan köpet är naturligtvis kamaxeln med tillhörande oljesmörjningsrör,växellådan(aut) växlar mjukt men ändå distinkt + att oljan ska vara röd o inte lukta "bränd kanin",rosten bl.a. under dörrarna,vid kanten av bakstötfångaren,tanken är hel(tanka fullt så lär du märka detta),alla elfunktioner inkl. lysen fungerar som de ska+även displayen i instrumenthus.. Kontrollera även dämparna bak, om vagnen har nivåregleringsfunktion(standard på iL) så se till att dem fungerar o inte läker olja. Tätningarna i bakaxeln kan läka också+övrig koll under bil efter div. läckage rekommenderas. Bromsskivornas skick? Klonk o slammer i hjulupphängningarna? Styrningen känns tight o inte slapp med för mycket "dödgång" i ratten,den får inte heller vara trög... Finns även en risk för att mätarställningen "fastnat" på 29996 på tidiga årsmodeller(87-till början på -89),finns beskrivet här på forumet hur du då ska göra för att mätaren ska börja fungera igen. Sedan en vanlig "begagnatkoll"med allt vad det innebär, t.ex ägarförhållandena,servicehistorik,gör gärna en check i expansionskärlet för om möjligt kunna se om det finns olja där,kompressionstest kanske, INTE kul om det är mer eller mindre läckage i någon/några burkar.. osv.. Om du vill veta hur HC o CO värdena i avgaserna är så gör ett avgastest hos lämplig verkstad(bra om bilen är nybesiktigad såklart). Sedan så finns sök inlägg här på forumet som garanterat ger dig mera info i frågan..prova där. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.