AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
891

Ska köpa en Bmw 735 eller 730

Hej Hej.

Jag har tänkt att köpa en Bmw 730/735 inom en snar framtid.
Och jag har ca 20-25tusen att lägga ut på en
Årsmod: kring 90?

Vad ska man se över mest innan man köper?
Är 730 smartare köp eftersom 735 är mer sliten i låda å motor?
Ska jag gå på efter hur långt den har gått? Så lite som möjligt?

Ge mig gärna Tips

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Gå efter skicket..

Visserligen så kan en 730i M30 kännas lite trött ,men som sagt om du hittar ett "kanonex" så är det bara att slå till,annars så rekommenderar jag 735:an pga mindre bränsletörst o betydligt trevligare motor..

Det som ska kollas innan köpet är naturligtvis kamaxeln med tillhörande oljesmörjningsrör,växellådan(aut) växlar mjukt men ändå distinkt + att oljan ska vara röd o inte lukta "bränd kanin",rosten bl.a. under dörrarna,vid kanten av bakstötfångaren,tanken är hel(tanka fullt så lär du märka detta),alla elfunktioner inkl. lysen fungerar som de ska+även displayen i instrumenthus..
Kontrollera även dämparna bak, om vagnen har nivåregleringsfunktion(standard på iL) så se till att dem fungerar o inte läker olja.
Tätningarna i bakaxeln kan läka också+övrig koll under bil efter div. läckage rekommenderas.
Bromsskivornas skick?
Klonk o slammer i hjulupphängningarna?
Styrningen känns tight o inte slapp med för mycket "dödgång" i ratten,den får inte heller vara trög...
Finns även en risk för att mätarställningen "fastnat" på 29996 på tidiga årsmodeller(87-till början på -89),finns beskrivet här på forumet hur du då ska göra för att mätaren ska börja fungera igen.

Sedan en vanlig "begagnatkoll"med allt vad det innebär, t.ex ägarförhållandena,servicehistorik,gör gärna en check i expansionskärlet för om möjligt kunna se om det finns olja där,kompressionstest kanske, INTE kul om det är mer eller mindre läckage i någon/några burkar.. osv..
Om du vill veta hur HC o CO värdena i avgaserna är så gör ett avgastest hos lämplig verkstad(bra om bilen är nybesiktigad såklart).

Sedan så finns sök inlägg här på forumet som garanterat ger dig mera info i frågan..prova där.

Lycka till!

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.