|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har bytt termostat för några hundra mil sedan, och har av försumlighet glömt att efterfylla kylvätskenivån. Idag så gick temperaturmätaren upp precis så att den röda lampan började lysa. Märkte det, som tur var, tämligen omgående. Nu, när jag fyllt kylvätskenivå och försökt lufta lite lätt (något som är totalt omöjligt på den här motorn, verkar det som) så får jag kupévärme när motorn är nystartad... och det är det några minuter. Sedan försvinner kupévärmen samtidigt som motortemperaturen börjar stiga. Betyder det här att vattenpumpen är hel? Om den är trasig borde jag väl aldrig få någon kupévärme? Är det mer av den omöjliga luftningen som behövs? Nya termostaten kass? (Som alla andra... undre slangen kall, övre slangen varm. Båda hårda.) ("DINTOPPHARGÅTTISMÅBITAR"-människor ombedes hålla sig på behörigt avstånd, oavsett hur övertygade de är.) /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Luft i systemet dvs termsostathuset. fyll i luftningshålen så det hela tiden är fullt.OCh glöm inte att köra climatorpumpen om du har sådan på tändningen först så det är luftat innan du startar. se tips Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Nej, jag lyckas fanken inte. Jag har bara luftningshålet på kylaren - inte det andra det talas om Jag fyller både den, och expansionskärlet fulla. (Det rinner över ur luftningshålet om man fyller expansionskärlet.) Låter därefter motorn stå på tomgång upp till någorlunda temperatur, öppnar jag nu luftningshålet så kommer bara vatten. Är det nu meningen att jag ska skruva bort den helt, låta vattnet flöda ur och hälla i nytt? Fortsätter kolla då och då när bilen dels har varvats upp några gånger, och dels efter mer tomgång. Tillslut slutar det komma varmluft ur värmesystemet. Kommer bara vatten ur luftningshålet fortfarande. Kör en _liten_sväng, temperaturmätaren kilar i höjden... upp mot 2/3. Slår av motorn. Provar att öppna luftningsskruven lite, och nu pyser det något som kanske skulle kunna tas för luft... men ser ut som ångblandat vatten. Är det som kommer här luft, eller är det delar av motorn som kokar för att jag släpper på trycket? Vad gör jag fel, om jag gör fel? När jag varvar motorn med luftningsventilen öppen sprutar det ingen "stråle" som det talas om i vissa inlägg. Det är ju hundan att man ska skiftjobba under hela midsommarhelgen, och att det är fem mil till jobbet. :-( /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
hmm.. jag hade liknande problem på min bil.. men dock så steg inte tempmätaren över strecket förrän jag körde över 3000 varv i ca 30 sek... Problemet för mig var att jag hade fått en spricka i vattenpumpen. Hade den gamla modellen som var utav plast.. Så du kan ju kolla om du oxå har nån spricka o så.. kanske har en större spricka som gör att den jobbar ännu sämre än vad min gjorde. SAAB - Skrota Aset Använd BMW |
|
|
Tack, woseii, men det varkar - peppar, peppar - ha löst sig. Märkte att det visst sprutade en vattenfontän ur luftninghålet, bara det att man var tvungen att varva mycket mycket mer än jag trodde. Efter att ha fortsatt att svabba runt med massa vatten, hällt i lite här å var osv... och utan att egentligen tycka att jag varken fått i något vatten, eller fått ur någon luft... så blev jag lite less. Jag tog en stor mjuk pet-flaska som var fylld med vatten, satte korken ner i expansionskärlet och tryckte till utav h-e, så det sprutade en stråle ur luftninghålet. Därefter fungerade åbäket! O_o Har kört någon mil utan problem, har till och med kunnat leta reda på en riktigt riktigt brant backe där jag ställt bilen en stund för att kunna få ur eventuell resterande luft. Kom vatten direkt. Har varit ine och tvättat händerna, nu ska jag ut på en tur på några mil för att se att det verkligen fungerar. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
3-4 mil blandad körning utan problem. Nu får vi se hur det går imorgon, när den hunnit kallna ordentligt en gång. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Gått bra sedan dess. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
...men idag, 1½ månad senare började den bråka igen. Nu går den varm i motorn men kall i kupéluften om man kör över 90km/h, och tvärtom om man kör långsammare. Märkligt. Fick ur lite luft igår, sedan dess ligger motortemperaturen rätt men kupévärmen försvinner när man kör motorvägsfart. Ska svabba lite mer senare. |
|
|
...och hur det utvecklade sig finns det mer om här: Länk Spricka i vattenpumpen är den korta versionen. /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.