|
|
|
|---|---|
|
Letar efter ett begagnat kombi instrument till min e39. Nu sitter det ett high (textinfo) med följande artikelnummer: VDO 110.008.784/022 BMW 621 183 767 08 Har tittat runt men det finns ju en uppsjö av olika artikelnummer. Hittar flera där VDO numret stämmer med undantag av siffrorna efter /. Är det någon som vet vad dessa tre siffror har för betydelse? Av alla de high instruement jag tittat på har alla haft olika BMW artikelnummer. Har hört efter med BMW Sverige och de säger att det går att koda om ett kombiinstrument om det inte varit omkodad mer än tre gånger. Kostnaden ligger på runt 1000-lappen. När jag söker i ETK på min bil så stämmer inte artikelnumret med det som fysiskst finns i min bil. Så jag ställer mig frågan, går det att stoppa in vilket kombiinstrument som helst bara det är samma anslutning på baksidan samt high? (har det kombi-instrumentet utan dosa på baksidan). | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla i ETK med artikelnummer reservdelsinfo/nummerändring och se om det finns alternativ artilkelnummer/uppgraderingar. Angående byte av LM Ljusmodul och IKE instrument. Detta är dubbellagrat i bägge. Chassienummer, totalmätarställning,SI-körsträcka och antal oljeservice och inspektioner. SI-körsträcka sedan sista oljeservice. SI-Klocka (2 år) sedan är chassienumret lagrat i båda. Skulle det råka vara olika chassienummer så aktiveras en manupilationspunkt. Om du byter till ny ljusmodul så aktiverar manupilationspunkten då inget chassienummer finns reggat i den nya enheten och ingen mätarställning överförs från IKE om man provkör bilen. (monterar man tillbaka originalet med rätt chassienummer så överförs den körda sträckan från IKE till LM.) En ny LM måste programeras med chassienummer för att kordinera med IKE. Och det är lika om man byter IKE då tar IKE lagrade uppgifter från LM när chassienumren är identiskt programerade. Man ska alltså aldrig byta ut IKE och LM samtidigt då förloras samtliga uppgifter utan byta en i taget så att lagrade uppgifter överförs på rätt sätt. Utprovning av en använd styrenhet från en annan bil är visserligen i princip möjlig, men bör undvikas !!!. (enligt BMW) Avgörande för säkerheten mot manupilation är att ett chassienummer endast kan skrivas in i en styrenhet LM/IKE när chassienummer , mätarställning är-=0 Detta är endast vid fallet vid nya komponenter. (Och det vet vi ju hur säkert det är ) Skiljer sig chassienumret i IKE ock LM från varandra så aktiveras manupilationspunkten och inget utbyte av uppgifter mellan IKE/LM sker. Vilket betyder att i en beggat instrument som måste BMW nolla mätarställningen och lägga in original chassienummer. Sedan kan man ju då spekulera lite hur mätarskruvarna gör.:) ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för infon Hasso. Jag var i kontakt med Förenade Bil i förra veckan om prisuppgifter på nytt instrument och priset för ett "utbytesinstrument" ligger på 5475:- plus installatation/kodning, då hamnar man på 6500:-. Alternativet är reparera mitt befintliga hos någon tredjepart men vet då inte vad det skulle gå på. Det är ju väldigt känsligt det där med kombi-instrumentet för knystar man något om det så är det lika med att man ska göra en mätarskruvning och så är inte fallet. Varvräknaren är paj pga självförvållat ingrepp men mina fd pixelfel är nu borta, men det kostade en fungerande varvräknare. Ska ge instrumentet en sista chans och se om jag kan få rätt på varvräknaren igen, kan ha varit att jag haft av någon tråd i hopsättningen för de andra mätarna fungerar. |
|
|
Jag var ner till Bmw och byte mitt kombiinstrument i måndags. jämnförde man instrumenten så såg dom lika utt men inte en siffra lika på varken vdo nr och Bmw nr mellan nya och gammla. så det kanske inte är så noga med nr bara det är lika funktioner som det gammla man har. som jämnförelse så kostade mitt 4750kr och 500kr för programering. "just real V8 power" Länk |
|
| tynny: Intressant det där med olika prisuppgifter. Jag har märkt att det kan skilja sig rätt markant på reservdelar beroende på av var man köper dem. Var betalade du 4750:-? | |
|
Återkommer till ämnet då jag nu köpt ett begagnat kombiinstrument från Tyskland. Kan man ta bort sitt befintliga i bilen och koppla in det nya för att checka om allt fungerar, själva instrumenten samt om det har pixelfel innan omkodning hos BMW? Jag menar, blockerar jag någonting eller försvårar omkodning av det "nya" instrumentet? Eller kanske helt enkelt gör det odugligt trots att det fungerar? |
|
|
Har nu undersökte lite vidare efter att ha varit i kontakt med Förenade Bil. Enligt dem så går det inte att koda om ett begagnat instrument utan att en varningslampa/manupulationspunkt lyser att. Tror att denna punkten är är röd och lyser framför km/mph tecknet på kombiinstrumentet. Det var dock inga problem att koppla in det innan eventuell kodning, så jag gjorde det och fick fram följande: Varvräknare fungerar inte tempmätare fungerar inte ASC triangeln lyser konstant Serviceindikatorerna lyser konstant Går ej att ställa språk från navi från Tyska till Engelska trots att jag väljer engelska. Går ej att ställa in snittförbrukningsmätarna från navi. röd prick lyser framför km. Går ej att växla mellan km/mph Hastighets- och bensinmätare fungerar. Dock fungerar alla instrument och siffror/tecken i CheckControl test 03. Då ställer sig frågan om allt det som inte "fungerar" rättar till sig vid en kodning? Upptäckte nämligen att i ASC fönstret på kombiinstrumetet så har jag inte samma symboler (förutom triangeln) samt att på mitt instrument står det check enginge men på det "nya" med samma VDO nummer visas en symbol på en motor. Det nya instrumentet är ett år nyare än mitt eget. 495:- kostar omkodning hos Förenade bil och de gör det direkt i DIS. Men frågan är om de först nollställer det "nya" och "kopierar" infon från mitt gamla instrument till det nya, vilket kanske är onödigt om nu IKE förser instrumentet med data? Jaja, det verkar hur klyddigt som helst och det kanske är det som är meningen i och med mätarmanipulation. Men för oss som bara vill ha ett kombiinstrument <b>utan</b> pixelbortfall och inte viljan att pröjsa närmare 6000:- för kosmetiska standardfel är det sanslöst. Dessutom så övertygar Förenade Bil Malmö då det är "svävande" svar på frågor. Theanders i Lund verkade veta vad de pratar så det blev en tid beställd där. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.