AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.232

Ny stereo, men inget ljud!

Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Hejsan,

Har precis köpt en ny Pioneer-stereo och tog ut BMW-originalradion och satte in den nya (man behövde adapter). Och den går igång, tar emot radiokanaler men ger inget ljud. Inte ens när man skruvar på max så hör man högtalarbrus (och högtalarna finns).

Det är en import-BMW från Tyskland, och jag har hört att det kan vara en förtärkare gömd någonstans i bilen som man måste koppla förbi på något vis, kan det stämma? Vad kan det annars vara som gör att det inte kommer ngt ljud? Radio-säkringen var i alla fall hel...

Lite trist att detta händer då jag köpt en sprillans ny stereo för dyra pengar :-(

Tack på förhand!

Micke
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
skruva loss högtalarna och pip kablarna.. är där ett steg emellan så blir det inget pip =)
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Aha, det kan man ju testa
Vadå "pip" kablarna???

/Nybliven BMW-ägare 01-11-17

Mvh.
Micke Olsson
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Funderar på en sak; det kan inte vara så att jag inte får ljud pga min gamla
BMW-originalradio? Jag "låste" aldrig upp den med en speciell kod man kunde få
från BMW här i sverige. Det skulle kosta 250 pix, och eftersom jag ändå skulle köpa en CD så struntade jag i det.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
micke olsson: använd en multimeter, när du piper kablarna ansluter du multimetern i varje ände av kablen och ser (hör) sen om det är kontakt..
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Pipa kablarna gick inge bra, eller hur man nu ska se på det. Det var helt dött i bilen, inte ett ljud...

Kollade vänster/bak i bagageutrymmet, och där finns en svart box med en herrans massa kablar. Men jag kan inte lista ut vad det är för ngt. Kan det vara en styrenhet eller är det stärkaren?

Ska kolla i instruktionsboken när jag kommer hem, men den är på tyska så det tar väl lite tid. Kan någon ge mig en hint om vad det kan vara för svart låda jag har där?

Det vore jäkligt snällt om nån hade tid att svara!

Micke
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du har troligtvis hittat förstärkaren som också har inbyggda filter! Om du skall använda den måste du säkerligen ha en adapter för detta. Titta på denna länk

Länk
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Åh, man tackar för tipset! Men måste man använda den? Går det inte att koppla förbi den på ngt vis?

Ska kolla upp det där med adapter så fort jag kommer hem, nu blev jag genast lite mer hoppfull.

Micke
Ka
5.697
Kane
Om du tittar på följande länkar för e34:ans stereoinstallation så får du lite inblick hur det fungerar (därmed inte sagt att det är exakt likadant på 3-serien....).

Länk

Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Kane vet du om detta elschema är även samma till 535i årsmodell -91 ?

Om inte..vart kan man få tag på det?

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Tänkte bara hålla er uppdaterade om hur det gått med min nya stereo, som jag inte fått ljud i pga en stärkare i bagageutrymmet.

Fick hjälp av en polare som helt enkelt tog bort stärkaren och kopplade ihop alla sladdarna rätt. Så nu har jag ljud i alla åtta högtalare i bilen, och det låter kanonbra!

Har jag haft "det stora ljudsystemet" i min bil eftersom det är så många högtalare förresten?

I vilket fall är det en helt ny upplevelse att köra runt i BMW:n med favvo-låtarna på högsta volym :-)

Ljudliga hälsningar
Micke
Ka
5.697
Kane
Foppa:

Det finns avvikelser mellan scheman i Carsoftlänkarna ovan, Bentleys Service Manual, Länk och verkligheten. Använd dessa som en vägledning men testa också kablaget i bilen med multimeter för säkerhets skull.
Storapan
Micke:

Skulle du kunna ge lite mer tips om hur din polare kopplade kablarna? Eller är han mutbar...? Har nämligen samma problem med ljudet som du hade förut.
Kul att höra att det fungera iallafall.

/Johan
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Johan

Han gjorde med all största sanolikhet så att han klippte av originalkablarna , sedan summrade sig fram till vilka som gick var (stereo eller högtalare) . Sedan så kopplade han vänster fram på vänster kanal på stereon och höger högtalare på höger kanal osv.

Eller så lossade han kontakten och bygglade i stiften på samma sätt som ovan (skulle själv gjort så om man vill återställa allt i framtiden)

Bor du i Sthlm så kan jag ev. hjälp dig , maila .

MVH TONY ///M3
Storapan
Jag mailar! Jag antar att jag inte är den enda som har problem med detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.