AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.554

Kraftiga oljud från höger bakhjul

Tr
88
Tretov
535iA -91
Efter att bilen stått i vinterförvaring var det dags att börja köra nu i veckan. Det gick bra ett tag, men på hemvägen från sommarstället började ett groteskt gnisslande ljud komma från höger bakhjul. Det tilltar när farten ökar. Vi hade upp och tittade på det ikväll, men bromsoket var i gott skick (det var inte snyggt men fungerade). Runt bromsskivan var två rätt saftiga ränder av rost, men vi borstade av detta så gott det gick. vid senare provtur var ljudet kvar, minst lika kraftigt. Gnisslandet är på nåt sätt "taktfast" och verkar således bero på hjulets rotation. Det minskar således också när farten sjunker. Så till frågan, som jag trots viss sökning på forumet inte riktigt fått besvarad, nämligen vad som ska bytas. Bromsskivan? Klossarna?

Har även provat att upprepade gånger bromsa in kraftigt från hög hastighet i hopp om att få skivan rensad, men detta i det närmaste förvärrade oljudet!

Vänster hand är där tummen sitter till höger.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kanske kan vara handbromsbackarna?
pe
117
pecklo
518i -86
Hjullager kanske?
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Tr
88
Tretov
535iA -91
Kärran gick igenom besiktningen iaf, det är iaf inget som påverkar bromseffekten. Däremot var handbromsvärdet för just denna sida (höger bak) nedsatt, dock inom de tillåtna värdena.

Har införskaffat nya bromsskivor iaf, som jag ska plocka dit i nästa vecka. Ska kolla upp det här med handbromsen då också.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
När jag plötsligt fick ett skrap-gnisselljud för ett tag sen var det en liten sten som på lägsta stälet hade tryckt ut bromsskölden mot skivan. Jag såg det inte förrän jag tog bort hjulet.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Skulle tippa på att handbromsen ligger på litegrann. Det är ofta själva armen som trycker upp backarna som är rostig och kärvar.

/Per
Tr
88
Tretov
535iA -91
Kan väl ge en liten uppdatering här... oljudet var en kombination av rostiga bromsskivor samt en helt utsliten handbromsmekanism där en av fäst"skruvarna" var sönderböjd. All beläggning var bortsliten.

Blev till att köpa allt nytt. Plus nytt bromsok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.