AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.149

Ger verkligen ett +15hk chip nån större skillnad?

325Ci
nån som vet?
Inom någon vecka kommer ett reportage här på BMWPower om just detta. Vi har låtit chippa några bilar och kommer att skriva lite om hur det går till, samt hur vi upplever bilen efter denna modifiering. Lite inofficiella prestanda- och bränslemätningar kommer också att redovisas.

Mvh
/Janne
Tjena!

Jättebra att ni har med ett sådant reportage! Jag har många funderingar kring detta (många andra förmodligen), ska bli intressant att se resultat.

Mvh Tobias
Jag väntar med spänning på era prover o resultat(525 24v)
eddie
:)

Montana
32
59
325:a E30
325:a 89:a 90:a motor
hmm, jag har chipat min 325:a o skillnaden känns kan jag säga med en gång men 15 hk?? vet ej..
kanske 10-12 hk kanske.

Bmw fanatiker
325Ci
e det verkligen värt att lägga typ 3000:- på ett chip som ger 15 hästar mer??
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Misstänker att jag får halva "forumet" på mig... har svårt och tro att man kan få 15 hk extra i en sugmotor genom bara chipstrimming.
Lever i hoppet att BMW inte är helt borta när det gäller motoroptimering dvs. prestanda och verkningsgrad. Verkligheten ser helt annorlunda ut i en turbomotor... rätta mig om jag har fel.
Någon som har "bromsat" bilen efter trimmning? Nyfiken...

Mvh Jocke W

Varför ska alla stirra sig blinda på effekten hela tiden?!? Huruvida de siffrorna stämmer eller ej vill och kan jag inte kommentera men en sak är klar! Skillnaden märks!! De bilar jag har kört med o utan mappning är 325i -89, M5 3.5, M5 3.6 och samtliga har kännts betydligt rappare! Motorkaraktären har alltså blivit trevligare! Det är min erfarenhet.

Att det sedan går att göra betydligt mer med en turbomotor är helt sant!
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Vad som vore intressant är och få veta vad skillnaden innebär... vridmoment, ökning och ev förflyttning av max vrid/varvtal och effekt/varvtal. Dvs. körbarheten.

Till Matte: Vad blev största skillnaden på en M5 3,6??
Nyfiken eftersom jag själv har en....

Gemensamt för de bilar jag provat är att de blev "rappare" på gaspådrag! Draget blev dessutom jämnare över hela registret än innan.

325:an drog dessutom betydligt mindre bensin när man buskörde jämfört med innan.
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
chippade just min 540 -94 och det blev en helt annan karaktär när man drar på, men även mer drag i mellanregistret (som utlovat). det är lätt att man "övergasar" om det inte händer något när man gasar "mer än man får ut", alltså bilen slurpar soppa utan att extrasoppan ger så mycket effekt..

helt subjektivt naturligtvis men det känns som en ny bil och framför allt; det är så här en 540 skall kännas... som en kung glider man fram, förut kändes det inte lika super duper

mood today: :-)
/Dan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.