AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.365

Regnsensor E34?

Gi
27
Gilgo
BMW 520i -90
Finns det på E34:an? Upptäckte att torkarna gick olika beroende på regnet nu. Antingen är det fel på dom eller så kanske det finns regnsensor? Om det finns till E34:an finns det då något sett att se det bortsett från att torkarna ändrar fart/intervall? T.ex. vart sitter sensorn?

Är nu uppe i 3:e saken jag upptäcker i utrustningsväg som jag inte visste från början om det är så. Först elvärmda backspeglar, sen elvärmda spolarmunstycken och nu ev. regnsensor.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Finns inte, så vida inte det sitter eftermonterat.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Jag tror du har hittat funktionen att torkarna går ner på intervall när bilen står still t.ex. vid rödljus.

Sedan kan man ju faktiskt ändra intervall oxå, alltså bestämma farten själv. Detta genom att först dra spaken till intervall sedan stänga av så länge som man vill ha intervallen mellan slagen. Sedna slå på igen. Inte så precist som en liten trimpott, men man kan ialllafall reglera till mer långt mellan slagen.
Finns mer att läs om man söker på detta.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Intervallhastigheten varierar även med bilens hastighet, inte bara om den står stilla.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vindrute torkare med hastighetsberoende tryck är extra utrustning på alla sv-sålda modeller utom 540 (vet ej hur det e med M5).

__
///M som i Mugge.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Mugge: Menar du när man kör att den ändrar intervall, eller tänker du på det här att intervall tiden ökar när bilen står still?

Undrar bara ifall det finns en till intervall funktion om du förstår vad jag menar. För att de flesta bmw jag provat(e34, e36) har ändrat intervall tiden när man står stilla.

Hoppas ni förstår vad jag menar

//Simon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
det du menar är standard... det fins även så att man själv programmerar in intervall tiden (extra utr) sedan finns det även så att intervalltiden sänks när du ökar farten (extra utr)

__
///M som i Mugge.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Annars har E32 en mkt fin funktion.

När man sprutar spolarvätska på rutan så torkar torkarna rutan genom att torka några gånger, därefter väntar systemet några sekunder och torkar sedan en gång till.

Har dock inte testat funktionen under körning, men står man (som jag gjorde) still vid ett rödljus så är det väldigt praktiskt då det alltid rinner ner lite spolarvätska i siktfältet igen efter att torkarna slutat torka, då torkas detta rent på returen.

Vet dock inte om det är standard på alla E32 eller om det bara var den 735ian jag provade. På E34 får man göra det manuellt. :-)

__
///M som i Mugge.
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Den funktionen finns iaf på min e34 när man använder intensivrengöringen...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Okej, tack då vet jag det! Att själv kunna programmera intervall tiden är väl standard från viss model och uppåt iaf? 535i har det som standard, är rätt så säker på det, men inte helt 100?!

//Simon
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag har det i min 530. Tror inte att jag hade det i min 525, eller så fungerade den inte som den skulle.

jag vet faktiskt inte, det står en * i instruktionsboken vilket antyder att det inte är standrad på alla E34:or.

sen vilka som har det vet jag inte.

__
///M som i Mugge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.