|
|
|
|---|---|
frostis |
Hej jag har köpt två st 12" are. Men ska jag ha basarna mot ryggstödet eller bakåt för att det ska bli bäst ljud? Nån som vet????? |
| bakåt om du vill ha en tightare bas är min erfarenhet! | |
| låt dem spela åt varsitt håll och dra upp ett 4 tums basreflexrör genom hatthyllan | |
|
Är det ljudeffekter eller musik som eftersträvas? Verkar kanske provocerande men är det inte bättre att verkligen designa lådan efter elementens alla egenskaper? Rörlängd, diameter osv på basreflexporten är inget man bara kan höfta till. Mitt tips är att inte välja så stora element som 12-15" osv, kräver mera låda än man får in i en bil. Men återigen, ljud eller musik? FP |
|
|
Håller med folke om ljudet. Jag håller själv på med ett välljudande men kanske inte lika högspelande projekt. Framsystem: Soundstream 5,25" kit Rearfill: Soundstream 5,25" koax Bandpass baslåda med 2st 8:or där porten mynnar ut i mittarmstödet bak. (har en sedan) Det låter alltid bättre med små bra element och en välanpassad och välbyggd låda än stora. Visserligen inte samma ljudtryck. Men vem faan orkar köra omkring med hörselskydd i bilen. |
|
|
Äntligen! FP |
|
|
Har du en sedan eller Coupé så ska det vara bakåt för bästa ljud.Har en 12" bas i min 520i -84.Kolla in ritningar och tips på www.mds.se Mvh Ricke |
|
|
Använder en 15" Sounstream spl i en 45 liter (sluten) låda som spelar genom armstödet(nerfällt). Är mycket nöjd med bas ljudet! Innan så trodde jag att stora högtalare bara kunde producera "bummel" bas, men ändrade uppfattning när jag lyssnade på en som satt i en rätt byggd låda!Har exprimenterat med många olika sorters lådor i sedan bilar men det här är det bästa och enklaste lådan av dem alla. |
|
jocker18@home.se |
hmm, enligt mej så ska basarna slå emot ryggstödet i en sedan, men det är upp till var och en, om möjligt vänd på lådan och lyssna själv helt enkelt bmwjocke |
|
Min erfarenhet är: Liten bas och litet steg... spela bakåt De krävdes 2st 15" hifonics zeus samt 2 st Boltar 2*700watt i min E34 innan jag fick mer tryck med lådan spelande framåt. Sedan kan du ju räkna lådan på antigen bagage utrymmes spelning eller framåt. |
|
|
Lyft in basen till baksätet och lyssna...flytta den sedan in i skuffen och gör likadant!Jag lovar att ni hör skillnad. Min ide bygger på att basen har ett öppet hål in i kupen,inte att spela igenom ryggstöd mm. I en bil som har en tunnare hatthylla(tex saab 9000) så går det utmärkt att vända basen bakåt,enlit min mening. |
|
| Jag har en låda med 2 st 10" i. Den blev mycket stunsigare när jag riktade den bakåt. | |
| Har en banpass 3kammars låda som har snärt och tryck i basen om man vill. Det är MDS Audiophile 1090 power basar. Som jag fick ut mer änn vad jag räknade med. Kommer att uppgraderas till magnat när plånboken tillåter. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.