AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.388

Elcab standard?

Jag ska köpa en BMW Z3 1.9 -99
Men jag är osäker på om det är elcab på dem. Därför frågar jag er kunniga bmw-ägare. Är elcab standard på en Z3 1.9 98-99?

Tack
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Nej, det är inte standard

Mvh Henrik
Men är det vanligt att de modellerna är utrustade med elcab?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Verkar som om det är typ 50-50. Elcabben är ändå totalt onödig på en Z3, då du får göra allt jobbet själv ändå, så många ville väl inte betala extra för ngt så värdelöst...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nu överdriver du allt lite om du säger att man får göra ALLT själv... men det här har ju diskuterats förr i gamla trådar...
Elcab är INTE onödigt. Du kan ju både fälla och ta upp taket i upp till 60km/h, knappast utan elcab.
Fördelar tycker jag är när man står vid ett rödljus, solen lyser och man snabbt som tusan får för sig att cabba ner.
Vad är det som gör att elcaben är så svår? Är det inte bara att koppla från en spärr och hålla nere en knapp tills den är nere?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag lovar att jag cabbar ner fortare utan elcab än med vid rödljusen, dessutom i farter upp till toppfart, om jag nu skulle vilja det......
Om man dessutom inte använder cabskyddet blir suffletten oerhört skitig på insidan= för jävligt. Då det bara är själva fällmekanismen som görs elektriskt tycker jag att det är helt värdelöst, då jag med en lätt knyck på handen (mindre kraft än vid en växling) får suffletten att gå ner.. Upp går det också smidigt, om man inte har vindskyddet uppe.
Hade suffleten däremot skött allt jobb själv, och dessutom gått att fjärrstyra ala 996 cab då hade det varit en annan femma.
Men som det är konstruerat idag så är det ungefär som att betala extra för elektriska fönsterhissar som du får veva ned själv, där elmotorn sköter nedvevningen bara du vevar.....
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Inget är svårt, det är bara det att det är precis lika enkelt utan. I bägge fallen lossar du på två spärrar, fäller taket (antingen med hjälp av en lätt knyck på handleden eller en knapptryckning) och därefter går man ur bilen för att montera suffletskyddet.
Man kan givetvis strunta i suffletskyddet men suffletten blir då så skitig på insidan att man inte vill åka i bilen med uppfällt tak sen.....
Okej. Då är elcab rätt onödigt. Finns det något annat man bör känna till om Z3 1.9 140hk? Några kända problem eller liknande? Hur vanligt är det med den tvåfärgade inredningen? Har sett en del som har tex röd/svart inredning.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Mangoolio: 140-hästaren är en beprövad motor som såvitt jag vet inte brukar ställa till några problem. Den såldes förresten aldrig ny i Sverige. Finns några här på forumet som kör såna, Svebba är nog en av de som haft sin längst.
Tvåfärgad inredning är relativt ovanligt, de flesta 1.9 140 hk jag sett har haft vanlig helsvart inredning. Värt att tänka på är att det finns en hel del bilar med fuskskinn, s.k. leatherette. Det är en slags galon som är tålig på alla sätt och vis, bild här: Länk

/Masten

Det går alldeles utmärkt att använda sökfunktionen!
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Känner att jag blivit mycket visare. Jag ska söka runt lite nu på forumet och se vad andra tycker om 1.9:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.