AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.373

Intercooler

sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Hej,

Hoppas hitta någon på forumet som kan förklara det här med intercooler.
Jag vet vad en Intercooler är och gör (nedkylning, mindre luftvolym och mer syre=mer kraft) men vad jag undrar över är när behövs en Intercooler? Är det så att så fort man pratar turbo/kompressor så behövs en Intercooler eller finns det något sätt att mäta sig fram för att veta när man behöver en eller inte?

Tack på förhand!
Jo
744
Jonhny
745 -85
Mät insugstempen. Är den högre än temperaturen innan turbon så kan man säga att ic behövs. Har du 30 grader insugstemp på sommaren (22 grader varmt eller nåt) så är det nog inte lönt att köra ic. Man tappar ju lite tryck i ic'n också. (ej optimalt flöde)
Har man 90 grader så kan man kanske få ner den till 40 med en ic. Det gör ju en väldig skillnad. Vilken temp man får beror ju på ic, turbo och laddtryck osv..
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Jonhny: Det var väl det jag visste: här fanns det kunskaper! Har du tid med lite mer info?
Var kan man få hjälp med att mäta temperaturen som du föreslår? Bakgrunden till min fråga är en kompressor som ger 415hk (7PSI).
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
7PSI är väldigt lågt tryck och kommer sannolikt inte att värma upp luften speciellt mycket. Tror inte att du kommer behöva en intercooler på det trycket.
Det är dock aldrig fel att ha en intercooler då det skonar motorn.
Temperaturen kan du lätt mäta med en vanlig digital termometer eller ungnstermometer. Ta en som kan mäta de temperaturer du är intresserad av. en som klarar upp till 70-100 grader kan vara bra. Ska du mäta vid riktigt höga laddtryck är temperaturer på upp till 200 grader inte omöjligt.

Intercooler är alltid att rekomendera, men ibland tar kostnad/platsbrist/komplexitet överhanden. Men till 7PSI är det knappast en nödvändighet.

/Fredrik Skog
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Fredrik: Tack för hjälpen! Om det stämmer som du säger så hoppar jag kanske över IC med tanke på att det blir till att bygga om hela fronten, till ingen nytta.

Tack än en gång.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En tumregel är 10*C per 0,1bar laddtryck.
7 psi = 0,5bar = 50*C = ca 80*C en varm sommardag.
Det är väl på gränsen om du behöver eller inte en intercooler med det trycket.
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Tipsaren: Jag fick ett tips från ett annat håll om följande: att jag nog inte behövde IC som det är idag men med IC så kan jag öka PSI:n till 9. (sen är frågan om resten av materialet hänger med). Men som sagt var detta kräver också en total "omkitting" av bilen till M5 front.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Får nog hålla med Tipsaren och FSRacing. Ska du ladda mer än 7 psi så börjar det nog bli dags med ic. Du ska nog mäta tempen och ta beslut efter det.
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Vad är bättre an ett gott ting som för ett gott ting med sig...
Högre laddtryck och tuffare front...
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Du har rätt hög komp på din motor det är därför du bör ha IC om du ska upp över 7PSI.
Jag har kört 1,4 bar utan IC på min M10 motor utan problem, men då med betydligt lägre komp.

/Fredrik Skog
Ko
663
Koffe
320iC -93
Vill bara inflika med en kommentar Dahlbäck lär ha släppt angående IC på sin beryktade golf:

"-Dubbla intercoolers, det finns inte plats för 1 tillräckligt stor, så vi har 2 i serie och det är verkligen hög verkningsgrad, vi har 280 grader ut ur turbon och mellan 25 till 35 grader i insuget."

//Koffe
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Koffe: Jag såg något liknande på en 550hk M5, den hade en IC liggande I framkant av spoilern och precis bakom grillen på bilen. Själv har jag dålig koll på vad den stora skillnaden skulle vara förutom att man på det sättet kan ha två olika IC system installerad. Men jakten fortsätter...

Det lutar just nu åt en IC för att kunna höja PSI:n till 9. Jag kan ju återkomma med lite information om hur det gick om ni är intresserade?

Jag vill samtidigt passa på att tack er för hjälpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.