AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.583

M5 e39 Sällan den lycka som varar!

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Bytte bensinpump och vips så gick bilen kanon! dck bara femtio mil sen så dog den direkt vid startförsök....... Ut och drog ut lmm.kontakterna och vips så starta den!!! Fasen Vilken usel kvalite på dessa delar!! Men man får se de från den ljusa sidan nu har jag ju bytt bensinpump och imorgon har jag bytt lmmer med så då ska de väl gå problemfritt ett tag

Jag provkörde en volvo....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det är alltid lika tråkigt att höra såna historier. Jag blir mer skeptisk till att skaffa en M5 E39. Typiskt!

//Schnitzer
ti
9
timse
M5 -99 (ögonstenen)
540iA -97 (trotjänaren)
Precis samma sak hände mig efter att jag gjorde rent lmm:erna i fredags.....vid försök att starta den halvvarm (efter ca 10 mils körning) så dog den hela tiden. Jag bytte tändstift och då gick den igång bra, iofs så var den rejält avsvalnad då vilket kanske hjälpte. Nu så går den ok, fast tomgången är lite orolig och den tvekar lite den första minuten efter kallstart.
Kan kanske regöringen av lmm:erna ha gjort mer skada än nytta? Innan så kändes den bara lite kraftlös, men gick bra...
Ska göra om rengöringsproceduren på lmm:erna idag och se vad som händer.

/T.S.
Vad använder ni för rengöringsmedel? Bromsrengöring och elektronikspray funkar för mig.
Låter skumt det där med era LMM:s... Har gjort rent mina, aldrig några problem. Kört med Bromsrens(Brakeclean), det dunstar ju efter rengöring.
Trodde bilen skulle börja dumma sig efter att jag körde den utan avgassystem till Avgasbyggarna, men det har aldrig varit några problem, varken före eller efter systembygget.
Verkar vara ett riktigt lotteri med M5 E39:orna som finns ute, vissa har bara problem, o vissa(som jag) har bilar som aldrig krånglar nånting.
Synd för de som bara har krångel... Hoppas man klarar sig i fortsättningen(Peppar peppar...)
Mvh K.
Alltså jag tycker M5 e39 är en ganska ny (dröm)bil i mina ögon.
Ska man behöva hålla på och mecka med sånt där skit??
Trist, jag vill ju ha en, men pallar inte gå fordonslinjen innan!
ti
9
timse
M5 -99 (ögonstenen)
540iA -97 (trotjänaren)
Hej!
Har rengjort lmm:erna igen......
Inga starproblem än så länge, men tomgången när den är varm är lite orolig, den pendlar lite grann. Fortfarande lite tveksam den första halvminuten efter kallstart....men det skapar inga egentliga problem. När den är varm så känns den nog lite piggare än förut...eller så är det bara inbillning. Nåja, jag har gjort vad jag kunnat för att få dom rena iallafall. Bör kanske nämna att den vänstra lmm:en är bytt av förra ägaren sedan tidigare...likaså lambdasonderna. Det kanske helt enkelt är så att den högra har gjort sitt och behöver bytas.
Så här rengjorde jag mina lmm:er:
*Första försöket:
-5 min ultraljudstvätt i diskmedel och vatten (löser fett genom diskmedlets polära verkan).
-Avsköljning med avjoniserat vatten.
-5 min ultraljudstvätt i Isopropanol (99% alkohol)
-Manuell rengöring av sensorns platinumyta samt elektroder m.h.a. bomullstops doppade i utspädd saltsyra (ca 20%) (gör paltinum metallrent).
-P.s.s. som ovan fast med Aceton.
-Avsköljning av sensorn med Isopropanol.

*Andra försöket:
-5 min ultraljudstvätt i diskmedel och vatten.
-Avsköljning med avjoniserat vatten. Torrblåsning m.h.a. kvävgas.
-Manuell rengöring av sensorns platinumyta samt elektroder m.h.a. bomullstops doppade i Trikloretylen (väldigt fettlösande - som aceton fast aggresivare).
-Manuell rengöring av sensorns platinumyta samt elektroder m.h.a. bomullstops doppade i Aceton (kemiskt ren).
-5 min ultraljudstvätt i 2-propanol (som Isopropanol).
Torrblåsning m.h.a. kvävgas.

Som ni ser har jag ju inte använt någon brakeclean eller elektronikspray, men av erfarenhet vet jag att de här processerna är väldigt effektiva när det gäller att rengöra olika metall och oxidytor och jag vågar lova att lmm:erna nu är helt rena.

Vore kul att höra om de nya lmm:erna gjorde någon skillnad?

/T.S.
Er
692
ErikThörn
Har inte hunnit pilla dit dom än men de kommer att ska på fredag! då ska jag skriva hur de gick!!!
Er
692
ErikThörn
Jaha då har man satt dit två nya lmmer och JÄKLAR va mycket bättre den går. Tror den fick 40hk till..........
Pe
77
Peter U
M5 2000
Bytte båda mina för ett år sedan och det blev en helt ny bil! Mycket jämnare på lågvarv, framförallt när motorn är kall och ett helt annat tryck i maskinrummet på samtliga varvtal. Har sedan dess åkt helt problemfritt.
Det bästa var att jag fick dom på bytta på garantin (Europlus).
M5:an är helt klart den bästa och mest problemfria bil jag haft (Porsche, 5 st BMW, Volvo (suck), Honda, De Tomaso mm).
ti
9
timse
M5 -99 (ögonstenen)
540iA -97 (trotjänaren)
Jaha, det verkar som om jag behöver nya lmm:er då.....
min går nämligen lika bra (eller dåligt) utan lmm:erna inkopplade. Dessutom är jag tvungen att koppla ur dom när bilen har körts varm och den har stått stilla ca 10 min....annars vill den bara dö efter start! Står den längre och hinner kallna är det ok, likaså om motorn bara varit av någon minut. Konstigt att lmm:en ska påverka startförfarandet så pass mycket. Har heller inga felkoder från lmm:erna, men det säger ju ingenting om hur dom mår, eller har jag fel?
Nåväl, det blir väl att tömma semesterkassan....men det kan det vara värt;-)

/T.S.
Er
692
ErikThörn
Timse precis samma fel fick jag på den ena lmm:en. Fick heller inga felkoder på bmw. Satsa din pengar på två nya de är värt varenda krona!

Mvh Erik

Jag provkörde en volvo....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.