|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kollar lite lite på annonssidor bl.a. på Autotrader. Hittade många intressanta M5:or. Tycker priserna fortfarande är lite höga, OBS syftar då om man ska importera till Sverige. Man får ju lägga på tull, moms och frakt som kan springa iväg en hel del. Är extra galen i Chiarettoröd och vit. Schwarz II är också lite speciell, men inte lika som de två andra. Om man köper en amerikansk M5 E39 så blir det med en annan bagagelucka. Vet någon om man kan få en mindre skylt efter att man har registreringsbesiktigat bilen? Vet någon hur det ligger till med intyg osv? Kanske räcker att säga att det är en M5 precis som de som åker runt i Sverige. Det borde ju inte vara så svårt att få igenom den eftersom det finns en liknande modell i Europa. Man får dock inte glömma att ta med sig "title":n till reg.besiktningen. Njut av de här objekten: Länk Länk Länk Länk Länk (ruskigt fin) Länk Länk (Imolarot är inte heller så dum!) Länk Någon som blir sugen på att importera? //Schnitzer Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!! | |
kilroy |
Att importera från USA är i princip inte svårare än att ta in en bil från Tyskland...när man väl tagit sig igenom regelverket.Om det rent ekonomiskt är lönt att importera är kanske en smula osäkert men däremot finns möjligheten att ta in någon modell/variant som är svår att hitta i Europa. Jag har själv tittat på möjligheterna att ta in en Dinan-modifierad 540 eller M5. Jag hjälpte Johan_Sun att ta in hans Dinan S2 M5...det slutade visserligen med att han tog in den till Tyskland eftersom han i samma veva flyttade dit.Besiktning/intyg lär inte bli några problem om det gäller en standardbil.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
kilroy: Ok, intressant! Hur mycket fick han betala i frakt, tull och moms? Tullen är väl 10% av bilens värde (på kvittot) + frakt. Sedan 25% moms på hela det beloppet. //Schnitzer |
|
cane |
Undrar om man inte kan momsa in den i EU via tyskland till 16% om man har en kamrat där som står som importör... som sen säljer till dig... |
kilroy |
Länk skall höra med Johan. Han tog in bilen som flyttgods vilket gjorde det både lättare och billigare. Flyttgodsarrangemanget blev riktigt knivigt att genomföra, men det gick. Det var väl rent juridiskt inte riktigt "rumsrent" heller...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Jag pratade med en kille som hade importerat sin amerikanare därifrån och han sa om man hittar "rätt" handlare så kan de skriva ner kvittot litegrann. Då blir det inte lika dyrt, men det har väl sina nackdelar det också. Iof så åker man nog inte tillbaka med bilen till USA och klagar om något är dåligt. Den smällen får man ta om man inte har kollat upp bilen noggrant. Men det är helt klart intressant lite längre fram. Vad ska man göra för att få ta in bilen som flyttgods egentligen? //Schnitzer |
|
|
Här har ni en till som är till salu :-) Full dokumentation ! Länk mvh wissen |
|
kilroy |
Köper man bilen av en privatperson, som Johan gjorde, så kan man ju formellt skriva vilket pris man vill.Skall man ta in bilen som flyttgods gäller speciella regler. Man skall ha varit bosatt i USA och stått som ägare till bilen i USA innan den tas in i det nya landet och man skall stå som ägare till den efter exporten. Inte så lätt att uppfylla dom reglerna...Som du säger, det finns ju en risk med att importera från USA. Hittar man något efter köpet som man missat så får man stå för fiolerna själv.Att ta in den via Tyskland är något man kanske skulle fundera på, jag är ännu inte helt 100 på vad lagstiftningen säger...Import av en "vanlig" standardvagn från USA är väl knappast lönsamt, kan man däremot hitta en bil som knappast går att få tag i här hemma eller i Europa så är det mer intressant.Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Finns både företag och privatpersoner som enbart sysslar med att importera bilar från USA via Tyskland så vill man slippa allt jobb själv så är det bara att leta reda på någon av dessa. Ur ekonomisk synvinkel så verkar det ju knappast vara lönt att ta hem BMW men det finns ju alltid undantag. Förmodligen bättre att satsa på Corvette, Mustang eller XC90 V8, göra en vinst och sedan köpa en fin bil i DE. ___ //Ulf |
|
|
Det tråkiga med de som är här i Sverige är att de är antingen Carbonsvarta, Le-Mansblå, Silverstone eller Avusblå. Om jag själv skulle köpa en så blir det definitivt inte någon i de kulörerna. De är helt enkelt för vanliga. Därför hade det varit fint att ta hem en Chiarettoröd eller en vit från USA. Tyvärr så är ju priserna fortfarande lite höga på dem när frakt-, tull- och momsavgifterna kommer till. Det finns ganska fina bilar i USA, men det kostar att ta hem dem. De kan ju lika gärna dyka upp något fint exemplar i Tyskland om något år eller två. //Schnitzer |
|
|
Älskar M5 e39 i vitt! Kan säga att jag blir grymt sugen på att ta hem en sån! :) Tänk er ha en e28 M5, en e34 M5, en e39 M5 och en e60 M5 hemma i garaget och alla ska självklart vara vita... *mumma* Dessvärre är man ju "bara" ägare till en e34... :( Tyvärr inte vit heller... Men men, drömma går ju! :P |
|
kilroy |
Schnitzer*Jag håller till viss del med, kulörskalan är lite begränsad. Min M5:a är carbonsvart, jag var störtförtjust i färgen i början men nu skulle jag mycket väl kunna tänka mig en Chiarettoröd, den är läcker! Johans Dinan S2 M5 är LeMansblå och det var väl det enda han inte gillade till 100 % vilket jag förstår. Jag har lite privata kontakter i USA, vi får se vad framtiden visar...Mvh kilroy"Det enda jag vet om ljusets hastighet är att det kommer fort på morgnarna" |
|
Schnitzer; Vid import från USA, skulle jag råda dig till att välja en Individualfärg, Chiarettoröd och Alpinvit III går att hitta i Europa även om det kan vara svårt, med en Alpinvit III facelift med mycket prylar. Faceliftad Dakargul II är ett bra exempel, på vettig USAimport, jag vet bara om två Dakargul II i Europa, båda är prefacelift, en i vårt östra grannland;) Leta upp BM-5 Länk Mvh Stephan |
|
Kreuzspeiche |
Schnitzer: Be handlaren skriva ett lågt pris på kvittot och ge honom resten av beloppet svart. På så sätt betalar du bara tullavgift och moms på kvittots belopp (10% + 25% blir inte mycket på ett lågt belopp). Den svenska tullen kommer bara att se att du köpt en billig bil. Allting handlar bara om att komma överens med bilhandlaren. De flesta handlare brukar gå med på den här typen av affär, eftersom de ändå får sina pengar. Mindre skylt kan beställas till den amerikanska bagageluckan. |
|
Stephan735i: Ja, det är sant! En individualkulör vore inte helt fel heller, men som sagt, jag är väldigt svag för Chiarettoröd och Vit, likaså Imola men den finns det ändå en del exemplar av här. Fördelen om man ska ha en vit här i Sverige är att många tycker inte att vitt är snyggt vilket kan göra att de inte vill betala lika mycket för dem. Då kan man ha chans att få den för en billig peng (säkert i framtiden). Den dakargula M5:an var otroligt fin. En i Phönixgelb vore inte helt fel heller. Kreuzspeiche: Ja, det var just det jag menade med "rätt" handlare. Där kan man spara en hel del pengar, men en del handlare tycker tyvärr inte om metoden. //Schnitzer |
|
|
Schnitzer; Det tråkiga med dom båda Alpinvita E39:orna som finns i Sverige är den låga utrustningsnivå i dom, den ena saknar väl till och med taklucka? Såg du den Phoenixgul i Tyska Auto Motor und Sport, när dom hade en artikel just om begagnad M5 E39? Har du sett denna Individuallackerade M5:a? Länk vilken färg är det frågan om? Mvh Stephan |
|
Kreuzspeiche |
Stephan735i: Det där sepia metallic, en ocean full av färger. Grå, blå och lite svart. Fin färg, skiftar beroende hur man tittar på den. |
|
Hur kan det komma sig att man kan ta in en Dinan S2 eller en Dinan 540 från USA när man inte kan ta in liknande bilar från Tyskland? Måste inte bilar från USA genomgå samma typ av regesiktning? // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Stephan735i: Ja, de två vita i Sverige är inte särskilt bra utrustade. En saknade dessutom taklucka har jag för mig (precis som du sa). Den Phoenixgula tror jag inte att jag har sett. Finns det någon länk? Har sett en på mobile dock. Det stämmer! Det är Sephia-metallic. En del M5 E39 beställdes med den individual-kulören. //Schnitzer |
|
|
Här finns en till Sepia-metallic M5: Länk //Schnitzer |
|
|
tsaros: tror att det även rör sig om flyttgods för de Dinan som hittat till Sverige. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.