AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.356

Fel servoolja, vad händer?

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Som rubriken lyder vad händer om man skulle råka fylla på fel sorts servoolja och vad kan gå sönder?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Vad ska det vara, och vad tog du?
tätningarna tar stryk och börjar läcka

___
Mvh
Patrik N.
cane
Japp, "been there, done that". Nota på 25 lök pga fel servoolja i min e30, detta hände ngn gång runt 1993.
E3
1.828
E36
USA bilar
Måla inte f-n på väggen direkt, det beror ju på VAD man hällt i och VAD det ska vara..
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
jag hällde i CHF i E30in. Lappen på locket med var det ska vara för olja är borta så jag vet inte vad det ska vara.
Jävla klantigt gjort, Nivån var för låg och jag fyllde på utan att tänka på att det finns olika typer av servoolja vilket jag visste redan då. Dog så slog inte tanken mig förrän idag att detta med all säkerhet är anledningen till att den nu läcker mycket.

Finns det något sätt att rädda skiten?

Cane: 25 låter dyrt för att laga servon?!

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Ska stå dock och inte dog.

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Har nu kollat upp vad det skulle vara för olja och vad jag har fyllde på med. Det ska vara CHF 7 S och om inte minnet sviker mig så stod det CHF 11 S på flaskan som jag tankade på ifrån.

Någon som utifrån denna fakta kan dra en slutsats? Är systemet kört?

/Fredrik

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Har funderat lite på olika "mirakelmedel" som kan stoppa läckor och täta läckande packningar osv. skulle kunna hjälpa. Har iofs alltid var skeptisk till medel som dessa men det kanske är värt ett försök?
Vad säger panelen?

/Fredrik

su
197
supernallen
745i -02
750iA -92
Pentosin elvan har en lite annan viskositet än sjuan, vetefan om det skulle hjälpa att bara byta, har ju hört om ett par här som bytt olja o fått stopp på läck. Men då har man bytt från atf. Har hört att den kan sabba upp packingar och oringar. Däremot så borde det inte vara så med de olika pentosinoljorna. Läs själv på deras hemsida

Länk

Har själv inte testat än men slick50 har en produkt för detta ska slänga i sånt när jag fått bort atf oljan ur min bil... gaaaah

mvh joakim

bustorp
Slog i fel i fjol. Vet dock inte beteckningen nu.
Har inte märkt något ännu.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
E3
1.828
E36
USA bilar
Efter vad jag förstår har 11 helt enkelt bredare temp intervall, så det ska absolut inte göra något
Ungefär som ATFII och III Där man rek. II kan man alltid köra med III

Ang "mirakelmedel" så finns det Omega 917 som bevisligen funkar! Inte billig, nmen bra och ofta värt ett försök
Kom bara ihåg, att vad den gör är att mjuka upp tätningar, så häll inte i mer än rekommenderade 3% då kan man få omvänd effekt (för mjukt?)
Dessutom, detta funkar enbart om det är hårda tätningar som är felet, en sliten tätningen eller mekanisk skada rår det inte på (givetvis) Men, det blir inte sämre
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.