AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.678

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 9 av 29
Jag var precis hos BMW i Linköping (provkörde en 330i och en 325iA, MUMS! :-), och enligt säljaren kommer både 335i och 335d i vår. 335i får en 3-liters turbomotor på 307hk.

/Micke
Nu har samma uppgift kommit från flera olika BMW-handlare och dessutom finns bilder som visar på kommande turboladdning. :-)

Flåklypa
Kan det vara så att de nya motorerna kommer direkt med e90 coupen! Verkar ju som om uppgifterna för realese sammanfaller...
Jag tippar att 3-serie Coupé, 335i/335d och Z4 facelift/M lanseras ungefär samtidigt, alltså i mars-april nån gång.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Fick Bayerisches Blatt i lådan igår där det står följande:

"Bmw kommer med turboladdade bensinnotorer igen. 20 år efter att det den senaste modellen 745i lades ner kommer man under 2006 introducera en turboladdad 3 literssexa som 335i med 340 hästkrafter. Den kommer få samma mycket lyckade dubbelturbo-koncept som 535d, nämligen med ett större och ett mindre turboaggregat som laddar olika beroende på varvtal - vid låga varva är den lilla turbon mesta ktiv för responsens skull och tar bort alla former av turbofördröjning, vid högre varv trycker den stora turbon på för fullt.

Denna nya motor är enligt ams också under diskussion som toppmotor för 1-serien, i nya M1. Nya 335i blir den starkaste bensinaren förutom M3 och den får som extra kännetecken dubbla avgasrör á la 323 E21, ett vid vardera sidan. BMW testar också seriöst biturbotekniken på en fyraliters V8 och har dessutom en fyrcylindrig tvålitersmotor med enkelt turboaggregat uppe i bromsbänkarna.

Ams berättar även om en helt ny Z8 med mittmonterad V8 och space-frame i aluminium, som antagligen kommer 2008.

En X5 baserad fyrdörrars Coupé verkar vara på gång oxå, en sk. SAC, Sport Activity Coupé

Även X6 står på listan för kommande bilar under 2008.

Nya M3 får en V8 på fyra liter och 415Hk, en motor som rent tekniskt i princip är en M5/M6 motor med en cylinderrad avkapad. Transmissionen blir därmed naturligt en vidareutvecklad version av SMG från M5/M6 med alla inställningsmöjligheter.

Alpina B5 kommer med en 4.4 liters V8 med kompressor som utvecklar 500hk och ett vridmoment på 700Nm redan vid 4250rpm och en toppfart på 314km/h.

Allt detta är hämtat ur BB nr3/2005

Diesel-räsern
/Rickard
BB refererar ju bara nyheterna från de olika biltidningarna - inget nytt, som inte tidigare skrivits i tråden, med andra ord.

Ingen M-modell kommer att få någon turbomotor, det är jag beredd att sätta pengar på!

Mvh,
Kalle
ti
229
timur
520xd F10 -16
Mjo, lite overkill då kanske?
Fi fan,
Ska BMW börja fuska med respiratorer nu? Töntiga pysljud och ketchupeffekt är inget som ska förknippas med BMW. Dessutom är chippade respiratorhästar ingen match för en riktig (sug)motor. *ironi*

Äntligen lite kraft under huven på en icke M-BMW....tack för det!
Jag är övertygad om att de flesta kommer att hylla den här maskinen.

Flåklypa
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Ja om de blir 340 häst orginal, som tarzan325 säger, så finns de ju stora chanser att den med chiptrim + avgas kommer o hamna i nya M3:ans prestandarum, som jag tror många kommer att vara intresserad av att göra, jag skulle i alla fall vara de! Sen att det inte kostar en förmögenhet gör ju inte saken sämre! Sen om man börjar titta på andra agg oxå, då får nog storebror de riktigt jobbigt, typ omkörd av lillebror skulle jag tro...

De blir kul o se vad som händer nästa år i alla fall!

hutz1975
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Men flåklypa, det förstår du väl. det är ju inte resultatet i form av en bils egenskaper som räknas, utan vägen dit. Framför allt gäller det ju BMWs image, som är helt avhängigt avsaknaden av vissa prylar under huven. Och eftersom man köper BMW för imagens och varumärkets skull är ju respiratorhästar totalt otänkbara. Nej, det här måste vara ett illasinnat rykte som fiender till BMW kokat ihop för att skada varumärket.
För övrigt parkerade jag häromdagen mitt emellan en S60T5 och en S40T4, så jag kom att tänka på dig och SotaM.
He he...precis.
För dom som vill ha instant gasrespons finns fortfarande M-modellerna.
Det blir nog ändå en 335i för dig framöver Nocken.... :-)

Så du väljer att stå parkerad bredvid sådana körglada statussymboler helt ogenerat? ;-)

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Nej, jag tror inte det blir en 335i för min del, jag misstänker att BMW kommer att prissätta den rätt högt. Jag hade tänkt beställa an ny 325i E90 nu i höst, men jag bestämde mig för att vänta ett tag, för lanseringen av en 335i kan kanske (hoppet är ju det sista som överger människan) innebära att priset på 330i pressas ner.

Tyvärr fanns det ingen annan parkeringsplats ledig, så jag fick utstå nesan av att parkera mellan två hisingstraktorer (fast byggdes S40 verkligen på Hisingen?). Som tur var hade i alla fall ägarna till de två Volvo-bilarna vett att inte orsaka några dörruppslagsbucklor på min bil. Egentligen borde jag ha suttit och haft ständig uppsikt över parkeringen, så att jag skulle kunna kasta mig ut till bilen när någon av de andra två bilarna skulle ge sig av, bara för att få chansen att köra ifrån dem.
Plumber
Att BMW kommer börja med turbo är en naturlig utveckling.
Det är bara en tidsfråga innan det sitter i fler modeller.
Gissningsvis kommer tex 335 "bara" vara på 3 liter.
Lägre volym borgar för lägre förbrukning.
Turbo är framtiden - vare sig ni vill eller inte.
Jag lovar äta upp min hatt om Bmw börjar med överladdade bensinare igen.

Jag hoppas fortfarande på att det är ett löst rykte helt enkelt :)
Jag personligen tycker dom kommer tappa anseende om de väljer "den lätta" vägen ut.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan. Har du hatt? :-)

Flåklypa
Flåklypa: Jadå :)
Vi får väl se vad som händer, jag har hitills inte sett ett enda officiellt ord från Bmw kring detta.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Nya M3 kan ju inte få färre hästar än RS4...
Det där får dom ju kamma till!

Keep Your Distance!
No
5.161
Nockenwelle
Hm, jag har väl aldrig varit någon tillskyndare av turbomotorer från BMW, men om du lovar att käka upp din hatt wendtan börjar jag svänga om. Jag har aldrig varit med om att någon käkar upp sin hatt. Det vore värt en turbomodell (bensin) från BMW för att en hatt käkas upp. Kan du videofilma det hela – om det skulle bli aktuellt – och lägga filmen på nätet?
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Läste precis en tidning som heter Auto bild sverige, där de pratas om nya M3:an + massa annat t.ex vissa utlägg från Ulrich Bruhnke!
De som sägs är, att nya M3:an kommer våren 2007 med en åtta på 4,4 liter och 425 hk, som ligger mellan nya RS4 420 hk och kommande MB C63 AMG med 450 hk, mercedes gasar på bra i hästkraftrallyt måste man säga…
De står om en vidareutveckling av SMG III + att BMW jobbar på en dubbelkopplingslåda (DKG) men som i dagsläget inte skulle hålla för nästa generations M3:a med ett vrid på drygt 500nm! Men de står också att detta inte är officellt bekräftat av BMW men uppgifterna kommer från en initierad källa!
Vidare står de att nya M5 touring kommer att visas på Geneve salongen i mars nästa år!
Sen pratas de om en M1, sexa på 3,2 liter och 350 hk!
M3 CSL i början av 2008 med 25 hk extra mot vanliga M3:an samt en M6 CSL med uppborrad V10 motor till 5,5 liter
Samt 550 hk!
Til sist får Bruhnke frågan om BMW:s framtid med bensinturbo, då svarar han att de vore absolut fel avvisa turbomotorer i framtiden, BMW blev ju trots allt världsmästare i Formel 1 1983 med en turbomotor, men kompressor kommer aldrig att hitta ner i våra bilar… Men av förklariga skäl så vill han inte avslöja så mycket om framtiden…

Den fråga jag ställer mej om detta är ju, varför prata om en framtid med bensinturbo, om de absolut inte skulle komma...
Falsk marknadsföring, näää!

Nu vet man ju inte hur mycket som stämmer av detta, men de var rolig läsning i alla fall!

hutz1975
No
5.161
Nockenwelle
Brunhke verkar vara en klok man. Att avvisa turbomotorer vore absolut fel, om man gör det på principiell basis. Att avvisa en motor som inte håller tillräckligt hög klass i fråga om gångkultur, motorkaraktär och diverse andra egenskaper är dock en helt annan sak.
Apropå F1 så tycker jag att Saabs gamle motorguru Per Gillbrand en gång i tiden lade fram en intressant idé för motorreglemente i F1. Släpp i stort sett allt fritt, med ett undantag: Sätt en övre gräns för hur mycket bensin bilen för disponera under ett lopp, eller kanske en tävlingshelg. Därefter är det upp till stallen att välja motorkoncept själva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.