|
Sida 7 av 29
|
|
|---|---|
| Nockenwelle: Tempen i bromsarna blir ett problem ja... :-) | |
|
Kalle Hansen, jag kan mycket väl tänka mig att köra en framtida turbo-BMW, även på bana. Det är många egenskaper som spelar in och gasresponsen är bara en av dem. Och som sagt så tror jag inte BMW släpper en bensinturbo som har dålig gasrespons, utan den kommer nog inte att skilja sig så mycket från sugmotorbilarnas. Jag är optimistisk beträffande skickligheten hos motorteknikerna hos BMW. Dessutom skall man inte glömma att en väldigt stor del av dagens (och inte minst gårdagens) turbobilar är uppskrämda versioner av halvsävliga familjebilar, där tillverkaren till måttliga kostnader velat få fram en version som det går att ta lite mer betalt av, men som ändå inte vänder sig till väldigt kräsna köpare. Jag tror att BMW väljer att förfina mer än vad de flesta andra biltillverkare föredrar att kosta på sig. Som sagt, jag ser inga problem med en introduktion av bensinturbo i BMWs modellprogram, utan är lite försiktigt optimistisk. |
|
| Jag tycker att det e skitbra, nu kommer ingeeeeeeeen ifatt en bmw. | |
|
Nockenwelle: "Det som jag tror talar starkast för turbo hos BMW är nog rent produktionsekonomiska aspekter." Ett turboaggregat är dock inte billigt i inköp, inte ens för en tillverkare som köper stora volymer. När det dessutom handlar om sekventiell turboladdning drar priset iväg en del till. Man kan ju också fråga sig, utifrån ditt argument, varför både audi och mercedes väljer att gå över från turbo- till na-motorer i sina prestandaversioner.. för vad är billigast, att ta ur 450hk ur 4.2L V8 med hjälp av dubbla turbo, extra rördragning, intercoolers m.m eller att låta i stort sett samma motor varva mer och ge 420hk. Enligt ditt ressonemang att 1 turbo-modell inte är skadligt för bmws varumärke vore det alltså lika ofarligt om 1 bmw-modell vore framhjulsdriven, eller hade en V6a istället för en rak. Visst, i det korta perspektivet spelar det nog ingen större roll men bmw står trots allt för någonting idag, ska man börja urholka det och göra kompromisser kommer bmw inte stå för samma sak imorgon och vad är det då som gör BMW unikt? |
|
|
Av vad jag sett i BMWs reklam är betoningen av bakhjulsdriften ganska stark. Avsaknaden av turbo vete sjutton om om jag sett framföras som ett argument i BMWs marknadsföring. Jag tror bakhjulsdrift på ett helt annat sätt är ett kärnvärde jämfört med avsaknaden av turbo. Alternativet att låta motorer varva mer i stället för turbo? Ja, jag föredrar definitivt högre varvtal framför turbo. Jag ställer mig dock tvivlande till att det behöver vara billigare, om man skall bibehålla livslängd, serviceintervaller, bränsleförbrukning, avgaskrav, osv. Fördelen med turbo borde ju vara att två motorer, en med och en utan turbo, i en stor del av produktionsprocessen kan hållas på samma produktionslinje. En motor med turbo behöver kanske inte bli billigare, utan den ekonomiska vinsten kommer genom möjligheten att samordna mer av produktionen av flera olika motoralternativ. |
|
|
Intressant att allting som säges ska dras till sin ände, Flåklypa? Självklart menar jag inte att det är någon större ketchupeffekt att tala om, jag ska utveckla så du (ni) bättre förstår. Jämfört med gårdagens turbomotorer är dagens turbomotorer mycket förfinande, dvs vad det gäller fördröjning och "avsaknad" av ketchupeffekt mm, men jämfört med en sugmotor är alltid en turbo just turbo, dvs den har en speciell karaktär där turbons ingrepp känns oavsett om det sker sofistikerat så finns den där. Och ja, jag har kört flertalet turbobilar från tex Saab och volvo. Man kan inte trolla bort turbon och med den tar man ett steg ifrån den där härliga högvarvseffekten som bara en sugmotor kan ha. Jag tycker det är pinsamt att de flesta av dagens turbobilar inte hörs. Det jag menade med ett litet pys är att inte sällan har dagens turbobilar dubbla "grova" pipor men ändå hörs ingenting när de sätter iväg, precis som någon identitetslös japanare, medan en liten BMW 6a ofta låter betydligt mer och tycker om att varvas även om den är miltal ifrån att vara någon raket. Det är uppenbart att många biltillverkare tar till turbon istället för att bygga en klassisk högvarvsmaskin, jag anser att bara Honda, Alfaromeo, mfl (Amerikanska bilar) tillhör dem som fortfarande kan bygga hederliga snurror. Det måste vara svårt att rätta till en "dålig" motor från början genom att bara tillsätta en turbo? eller? Men tanken på en liten BMW med bakhjulsdrift och turbo (dubbelturbo) är underbar, här har vi en bra (högvarvig) motor med karaktär från början, men turbon har som sagt sina nackdelar och bör marknadsföras lite vid sidan om och inte stoppas in genom hela programmet som så många andra biltillverkare gör. |
|
|
Jag håller med om man inte kan trolla bort fördröjningen helt på en turbomaskin men jag ifrågasätter också hur viktigt det är att ha denna extrema direktrespons vid daglig körning, isf föreslår jag en M-modell. Turbon slår sönder avgaspulserna och tar avgasenergi, därför låter det också mindre från en turbobil men det är inga problem att få en turbobil att låta också, det handlar bara om att dimensionera avgasystemet efter önskat behov. På samma sätt kan man skräddarsy effektkurvan på en turbomotor. Vill man ha en högvarvig maskin så programmerar man därefter, vill man ha ett maffigt mellanregister så går det också att ordna. Gillar man BMWs högvarvskaraktär så ser jag att det är lättare att fixa än Dodge Viperns lågvarvsegenskaper. Själv tycker jag bara att Honda, BMW och Ferrari kan bygga högvarviga maskiner även om märken som Audi och Porsche börjar närma sig. Flåklypa |
|
|
Jag pratade med en kompis som jobbar på BMW, han bekräftade att det kommer en 330 turbo (eller 335i) men effekten var okänd för honom. Flåklypa |
|
| Det ska bli väldigt intressant! Tycker det är på tiden att BMW kommer med ett överladdat alternativ, även om jag hade föredragit kompressor. Tycker det är utmärkt om de fortsätter med härliga 6 och 8 cylindriga motorer men kryddar med någon överladdad maskin också. Har varit rykten och prat om detta länge nu. Är det ingen som vet när den är tänkt att släppas?! | |
| En försäljare på BMW sa i samband med visningen att det kommer en 335i turbo. Om jag förstod honom rätt så sa han till våren. Om det är sant så borde snart specifikationerna läcka ut. | |
| Visningen av nya 3-touringen menade jag. | |
| Ja, 335 låter läckert. Men jag hoppas mer på att det är en 3.5 liters version av nuvarande motorfamilj, och inte en turbovariant. En mustig 3.5:a på ca 300 hk vore mumma! | |
|
Beppo: att det blir en turbo trodde jag var mer eller mindre fastställt! Är väl iofs inte helt otroligt att det kommer en 6:a med lite större volym då både audi och mercedes har 3.2l att konkurrera med. man vinner väl framför allt lite vrid. |
|
|
En 3 liters turbo kommer att krossa MB och Audis 3,2 litersmotorer beträffande vridmoment (och effekt). Flåklypa |
|
| mercan ligger på 3,5 liter och 272 hk | |
|
Den kommer att överträffa den också, det är ju nästan så att befintliga 330i och 130i kommer upp i den effekten. Flåklypa |
|
|
Pege:ahh, se där de har ökat ytterligare... Har inte mercedes lite väl stora hopp mellan motorfamiljerna 240 (177hk) och 350 (272hk)... Flåklypa: jag menade snarare en 3.2l 6:a istället för nuvarande 3.0, och utan turbo. En 335turbo kommer ju bli ganska vass :) |
|
|
230 på 2,5 liter och 204 hk 280 på 3,0 liter och 231 hk :-) |
|
| hmm, sant jag tittade bara på e-klassen... c-klassen har mer "normala" steg! | |
|
Hur många njurar måste man sälja för att ha råd med en sån där 335i? *planerar* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.