|
Sida 6 av 29
|
|
|---|---|
| flåklypa, eftersom jag aldrig håller under 4000 rpm när jag har bråttom har jag ingen fördröjning på effekten. | |
|
hm ett roligt argument kan vara att man kan chippa dem och få mirakelhästar, precis som alla hemska SAAB och Volvo-turbobilar alltid har gjort och satt "skräck i" M3, M5 förare mfl som inte kunnat styra med en hand och ge halvgas för att få värdigt motstånd. Bmw förare behöver aldrig säga att någon fuskat pga chippning av turbobil för nu kan man tävla på lika villkor. Många vill nog ha turbo och kan tänka sig en 335 som ett väldigt bra alternativ till andra turbobilar, speciellt som begagnad. Jag anser att ska BMW använda turbo ska det ske med stil, dvs genomarbetat utan ketchupeffekt så att turboeffekten är förfinad men endå kunna hålla kvar BMW motorkultur i övrigt så man slipper det ofta pinsamma ljudet när nyare turbobilar drar iväg med en liten pysning. Det är nog så att det saknats en Turbo i BMWs program, tanken är inte så farlig, har BMW klarat av Bangle ska väl en turbo kunna bli lyckad den också? |
|
| Bra poäng där FRIFART, med Bangle-jämförelsen. | |
|
NW...ha ha, jag vet. Å andra sidan är fördröjningen på en turbobil i stort sätt obefintlig vid dessa varvtal också. FRIFART. Precis, man måste få bort det där pinsamma pysljudet(?) och den enorma ketchupeffekt som finns på nyare turbobilar, speciellt Saab och Volvo. Flåklypa |
|
|
Men har inte bmw alpina turbo på sina bilar? Det är väl då inget fel i att lägga till turbo på en bil, men då kanske försvinner själva bmw känslan om ni förstår vad jag menar. Sen kommer det säkert en hel del kloppare som kommer trimma sönder bilarna = inget kul MvH Bmw 4-ever |
|
|
Med biturbo så kommer ju fördröjningen vara minimal. En på lågvarav och en på högvarv. Själv tror jag att bmw kommer kunna göra en bra turbomotor som inte blir som en saab cs 2,3turbo i karraktären. thundergod skicka ett mail till mig så kan du få telnr till bmw som kan bekräfta att det kommer en 335 så slipper diskutionen handla om vad folk tror och inte tror. |
|
|
Varken "pysljudet" eller "enorm ketchupeffekt" finns på en modern orginal Saab eller Volvo. Ni har nog tittat för mycket på videoklipp från modifierade bilar på stippen. Har ni hört talas om återcirk. bypass? Den här anti-turbo filosofin rimmar illa med BMWs historia, och allmänt motorintresse. |
|
|
Alltid roligt med folk som tycker olika, vad skulle vi annars ha detta forum till!!! Jag förstår inte varför de pratas så mycket om turbofördröjning, de klart om vi tar t.e.x en 86:ans 911 turbo med 300 RIKTIGA ketchup hästar, då köper jag begreppet turbofördröjning! Om vi leker med tanken, att BMW kommer med en 335 turbo med biturbo, en på låg o en på höga varv, så jämför vi den med en sugis vid en omkörning i ca: 100 km/h, om man trycker ner gasen på sugisen så säger vi att det tar CA: 0,2 sekunder innan spjället är fullt öppet, och CA 0,7 sekunder för en dubbelturbo innan turbinerna fått fullt snurr, om man nu av någon konstig anledning INTE kan trycka ner gasen 0,5 sekunder tidigare än på sugisen så tar det ju lite längre tid att få den kraft man vill ha vid omkörningen, men som ni alla vet så handlar ju omkörningar om tajming! MEN om du mot förmodan inte kan trycka på gasen 0,5 sekunder tidigare än på sugisen, så tar de ju 0,5 sekunder längre innan du fått fullt tryck i turbon, o när du fått detta tryck så tror jag att omkörningen ändå är snabbare avklarad än på sugisen, o då pratar jag om bästa omkörningsväxeln för tillfället för båda bilarna, o går man upp på en högre växel, eller två, då har turbomaskin snarare kört om två bilar när sugisen kört om en…. Jag hoppas ni förstår mitt resonemang! hutz1975 |
|
| flåklypa, den fördörjning som finns vid 4000 rpm är tillräckligt stor för att jag skall störa mig på den. Saken är den att när man ligger precis på släppgränsen i någon av Knutstorps kurvor, och använder gasen till att balansera bilen, då är det mycket trevligt med exakt gasrespons. Även fördröjning på några få tiondelar är inte önskvärt i det läget. Sånt är oerhört viktigt för sisådär 0,0003 % av alla som köper BMW. | |
|
Rille. Jag var ironisk åt FRIFARTs inlägg. Kör själv s60 t5 och upplever inga som helst pysljud. Turbolagget är besvärande endast vid riktigt låga varv, men det gäller även för sugmotorer (lågvarvsegenskaperna). Flåklypa |
|
|
NW. Jag kan förstå att det kan vara ett störningsmoment vid bankörning....tänkte skriva det i mitt tidigare inlägg också, men glömde det. Flåklypa |
|
|
Rille 330 Håller med dig. Dessutom är bmw-folk så fruktansvärt konservativa. Det snackas jämt om att "bmw inte följer utväcklingen utan leder den" men hur ska man kunna utväckla sig om man inte prövar något nytt. När nya 3-serien och nya 5-serien kom så var det ett himmla gnäll om hur ful dom var, det verkar nästan som alla vill att det ska vara som det var förut och förändringar bara är negativt. Själv gillar jag dom nya modellerna nu och även om det tar ett tag att vänja sig så vet jag av erfarenhet att föregående moddeller kommer att kännas omodärna ganska snart. När jag bytte min e36 mot den första e46:an så tyckte jag fortfarande e36 var finare men det tog inte lång tid innan jag tyckte e36 så riktigt omodärn ut. Likaså när farsan bytte sin e39 mot e61 men nu tycker jag e39 ser gamalmodig ut. |
|
|
Flåklypa: Det var inte menat åt dig... ditt frågetecken(?) var det som signalerade ironin, och jag ville bara poängtera. |
|
|
Nockenwelle skrev: >> ligger precis på släppgränsen i någon av Knutstorps kurvor, och >> använder gasen till att balansera bilen, då är det mycket trevligt >> med exakt gasrespons VÄNSTERBROMSA för att hålla turbotrycket uppe! :-) Det är olika körstilar bara... |
|
|
Redigerat ovan inlägg och tagit bort endel stavfel ;-) Dessutom är bmw-folk så fruktansvärt konservativa. Det snackas jämt om att "bmw inte följer utvecklingen utan leder den" men hur ska man kunna utveckla sig om man inte prövar något nytt. När nya 3-serien och nya 5-serien kom så var det ett himla gnäll om hur ful dom var, det verkar nästan som alla vill att det ska vara som det var förut och förändringar bara är negativt. Själv gillar jag dom nya modellerna nu och även om det tar ett tag att vänja sig så vet jag av erfarenhet att föregående modeller kommer att kännas omodärna ganska snart. När jag bytte min e36 mot den första e46:an så tyckte jag fortfarande e36 var finare men det tog inte lång tid innan jag tyckte e36 så riktigt omodärn ut. Likaså när farsan bytte sin e39 mot e61 men nu tycker jag e39 ser gammalmodig ut. |
|
|
Nockenwelle: HEEL AND TOE ?? :-) |
|
|
flåklypa, jag skall medge att jag aldrig kört en turbobil på bana, men om jag översätter de intryck jag fått av dem på landsvägen till bankörning bedömer jag det på sättet som jag beskrev ovan. Men jag tror inte att BMW behöver hamna i den fällan. Som flera andra redan påpekat bör en biturbo kunna ge en ganska bra precision i gasresponsen. Porsche 911 turbo av modernt snitt gör ju inte precis bort sig på bana. Jag tror inte BMW släpper en bensinturbo om inte detta med gasresponsen är bra. Således tycker jag det verkar intressant med en turbo-BMW. Vad jag inte kan förstå är oron för vad det föra med sig att BMW introducerar en eller några få bensinturbo-modeller. Hur många modeller har BMW idag? Är det cirka 50 om vi räknar alla motoralternativ och karossalternativ? På vilket sätt skulle ett fåtal turbovarianter kunna vara skadligt? Rille, ja jag kanske får återuppta vänsterbromstekniken. Det har jag inte använt sedan jag körde framhjulsdrivet på grusvägar för många herrans år seda. Nackdelen är att det ökar värmen i bromsarna, vilket inte är så bra. |
|
|
Jag instämmer till fullo med Nockenwelle i hans resonemang, med skillnaden att jag gärna kan tänka mig att i framtiden köra en turbo-BMW! :) Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Länk |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.