AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.683

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 5 av 29
John Cooper Works kommer från september att kunna köpas från BMW direkt, 210 häst i Minin är nog rätt roligt.

No More Limits!
En MINI Cooper vore kanske inte så dum, synd bara att BMW storstädat i åf-leden. Samtliga För bara ett par år sedan sålde i stort sett alla BMW-handlare i Norrland MINI, nu finns det inte en enda en kvar. Bor man i Umeå och vil prova en Cooper är närmaste handlare i Uppsala... Lysande BMW.

//Chrille
Fick bekräftat av min säljare att det kommer en 335 dubbelturbo både bensin och den redan befintliga diselmotorn. Modellerna kommer introduceras under kvartal 2 eller 3. Så mot sommaren -06 kommer vi få se bmw turbo
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Låter spännande!
hoppas de skippar planerna på två isärsittande avgaspipor som på bilden, ser lite ut som audi men fulare. bättre fyra pipor (som på m3) och en lite annorlunda, sportigare design i övrigt på 335 turbo, så kan den bli m3 substitut för de med inte fullt så mkt deg att köpa bil för (även om 335 knappast kommer bli ngn fattiglappsräser, precis)
Njuren
känns inte rätt med turbo på en bensin-bmw. Trodde dekalen "No turboshit-just real power" gällde för bmw

BMW - i nöd och lust?
Precis. Ska BMW börja fuska med turbo nu?
Hur ska man orka vänta en evighet på att det händer något när man trampar ner gasen och sen håller ju inte turbomotorerna mer än 15000 mil.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hoppas att BMWs varumärke främst bygger på vad som ingår i bilarna, i stället för vad som inte finns monterat i bilarna.
thundergod
Tycker det har varit snack om turbo i många år nu.. o alltid "bekräftat" från säkra källor.... vad jag kommer ihåg så skulle åtmistone de 2 senaste generationerna av m3 ha turbo enligt i stort sett alla biltidningar mfl.. blev det så????? inte va..
thundergod
Jo det kan jag hålla med om att det varit mycket snack och osäkra källor, därav tyckte jag att det kunde vara av intresse att bekräfta dessa rykten som sanna. Nu har jag pratat personligen med en auktoriserad bmw säljare som fått dom uppgifterna från bmw och tror inte du på dessa uppgifter är det bara att ringa och kontrollera själv eller vänta så får du se.
thundergod
Det är mycket möjligt att du har rätt.. men jag ställer mig lite tveksam till att en vanlig svensk "säljare på golvet" så att säga.. skulle ha fått den informationen så pass lång tid innan introduktionen. När jag har pratat med säljare om nya modeller/motoralternativ så har jag fått uppfattningen att de inte får information om dessa förrän ganska tätt inpå säljstart. jag VET att det gäller andra märken, och det borde gälla BMW oxå, annars vore det lite konstigt.. men som sagt du kanske har rätt.. dock kan jag inte på något sätt se hur turbobilar passar in hos bmw, eller vad det skulle tillföra märket.
Vad säger ni andra?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Men pojkar, har ni glömt bort BMWs historia? ---> BMW 2002 turbo med
170hk redan på tidigt sjuttiotal...

Bara det att texten på framspoilern (Turbo) var spegelvänd (för att
framförvarande bil skulle se texten rättvänd i backspegeln och hålla
åt sidan) borde väl inge en stor dos respekt även hos de mest turbo-
fientliga här på forumet? :-)
BMW 745 hade också turbo.
Själv saknar jag just en turbomaskin i BMWs sortiment, en 335i blir perfekt.

Flåklypa
thundergod
som sagt det kanske stämmer.. men det känns helt otroligt att en bmw-säljare har fått ngn som helst officiell info om detta ett år innan säljstart..
Turbo kanske kan vara nice.. om alla problem med fördröjning mm. är lösta.. körde en S60 med 200HK turbo förut.. kändes som att sitta och vänta på något varje gång man gasade..
No
5.161
Nockenwelle
Jag har lite svårt att se hur det skulle vara något avgörande med turbobilar, vare sig det är förespråkarna eller motståndarna som uttalar sig.
Att BMWs varumärke skulle bygga på att INTE ha turbo framstår för mig som otroligt märkligt. Den genomsnittlige BMW-köparen ger nog fullständigt sjutton i detta, medan en del autopowerskribenter (och vi som skriver här är knappast typiska köpare av NYA BMW) verkar lägga förvånande stor vikt vid detta.
Själv har jag svårt att se att en turbomotor skulle kunna ge något som en sugmotor inte skulle kunna ge (förutom att det är lättare för hemmapularen att trimma turbomotorn, men det tror jag inte BMW ser som ett positivt argument). Jag har ännu inte kört någon turbobil som gett mig lika mycket behållning som en sugmotor från BMW, men jag utgår inte från att jag är representativ för BMW-köparna.
Det som jag tror talar starkast för turbo hos BMW är nog rent produktionsekonomiska aspekter. Jämför med Volvo, vars 2,5-liters 5-cyl motor med små variationer finns i (rätta mig om jag har fel) fyra effektnivåer, två sugmotor, en lättrycksturbo och en fulltrycksturbo. Detta finns det nog starka ekonomiska skäl bakom.
Tack vare sin starka försäljningsökning de senaste 15 åren, samt att företaget tack vare sitt varumärke kan ta ut en extrapremie av köparna, har BMW kunnat hålla sig med en osedvanligt stor flora av fina sugmotorer. Trots det inser antagligen ägarna att det kan finnas pengar att spara på möjligheten att med förhållandevis små förändringar nischa in samma grundmotor i flera pris- och kundsegment.
thundergod
Det som talar emot det du säger är att en stor del av attraktionekraften hos BMW försvinner då.. BMW blir en tillverkare som alla andra.. jag tror inte att det kommer att ske.. de nuvarande ägarna är nog lite för smarta för det.. dessutom går ju inte företaget dåligt..
Tex audi börjar komma ikapp bmw på många plan.. då är det viktigt att kunna behålla något unikt..
Hur många här skulle köpa en BMW om 325:An var en turbo 4a på 220hk istället för en sexa? Du jämför med volvo.. är det inte just den skillnaden du tar upp.. att bmw har mer egna unika lösningar och inte samma 1.8T i olika versioner i alla bilar, som gör att bmw har större attraktionskraft än audi o volvo tex?
Möjligtvis att man kan tänka sig turbo i ngn enstaka toppmodell.. annars sänker det bara märket..
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Turbofördröjning är nästan inte ens värt att nämna på dagens turbospisar?
(så länge man inte själv varit där och skruvat dit ett alldeles för stort
aggregat). Det är olika körstilar. Visst, det händer ingenting om du lägger
i 5:an i 40 kmh och gasar fullt. Men det gör du fan inte med en BMW heller.
Det är bara att lära sig sin bil och hålla sig inom rätt register.

Missförstå mig rätt... jag har kört våldtagen turbo i flera år. Det var kul.
Men BMWs raka sexa omvände mig. Men att vara konsekvent turbo-
motståndare är lite väl trångsynt. Jag ser ingen klaga när Alpina knölar
ned överladdning?

Thundergod skrev:
>> stor del av attraktionekraften hos BMW försvinner då.. BMW blir
>> en tillverkare som alla andra

Alla andra gör framhjulsdrivna bilar. Det gör inte BMW.
Det är just i toppmodellerna (ej M) det kommer turbo (om det nu kommer).
Vill man ha motsvarande effektregister i en sugmotor som en 3 liters 6a med turbo så kommer vikten och understyrningen som ett brev på posten. Vikt är definitivt inget man vill ha mer av på bilarna idag, det man förlorar med turbo är responsen. Jag har dock alltid hävdat att fördröjningen på effekt är betydligt större i nästan alla BMW-modeller jämfört med en motsvarande turbobil eftersom man får vänta till 4000 varv innan det kommer någon effekt att tala om.

Flåklypa
thundergod
Visst gör bmw bakhjulsdrivet. men om man ska gå efter plattformstänkande o slimma kostnader som det antyds här, så är det säkert billigare o börja med framhjulsdrivet oxå... som alfa...
Men som sagt, jag tror hela diskussionen är onödig, sannolikheten att det blir turbo är nog trots allt inte så väldans stor.. jag tror iaf inte på det förrän jag ser ett officiellt PM
No
5.161
Nockenwelle
Varför skulle attraktionskraften hos BMW försvinna om det finns några turbomodeller på det i övrigt digra programmet? Jag skulle kunna hålla med om det var så att sugmotorer helt skulle ersättas av turbomotorer, men det kan det väl knappast vara tal om. Som jämförelse, i mina ögon är dieselmotorer helt ointressanta, likaså automatlådor. Trots att BMW säljer många bilar som har endera det ena eller båda två av dessa attribut, minskar det inte attraktionen hos de BMW-modeller som varken har dieselmotorer eller automatlåda.
Jag gillar inte heller turbofördröjning, men jag får tillstå att de bästa turbomotorerna idag har bättre gasrespons än lite mindre lyckade sugmotorer. Ännu har jag inte kört någon turbomotor med samma fina gasrespons som en sugmotor från BMW (men en manuellt växlad turbomotor är mycket bättre än en BMW-sugmotor med automatlåda). Min slutsats är att kärnvärdet för BMW är den goda precisionen i gasresponsen (och där slår BMW väldigt många tillverkares sugmotorer). Kan BMW bevara detta hos en dubbelturbo så är väl det utmärkt. Det kanske inte är så lätt, men döm inte ut BMW-teknikerna på förhand. Å andra sidan kan jag säga att om de inte lyckas i detta avseende blir det ingen BMW-turbo för mig. Som tur är lär det ändå finnas många sugmotorbilar kvar på BMWs modellprogram. Kanske pressas rent av priset ner på dem, om en turbomodell lanseras. I så fall kommer jag att glädja mig åt turbon även om jag inte köper någon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.