AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
80.670

Nya 1- och 3-seriemodeller! 335i Turbo mm

Sida 4 av 29
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Flåklypa: "I dagsläget tycker jag att motorerna är lite för klena i standardsortimentet från 3-serien."
Detta kan nästan ses som en komplimang till 3-serien. Jag menar, tycker man att en Yamaha R1 är så klen att man turboladdar den så borde det vara ganska skapligt drag i bilar vars motorer bara är "lite för klena".
Jag skulle vilja se ett bak och fram vänt Turbo klistermärke på kommande BMW-turbon i stil med 2002 Turbo. Det vore coolt speciellt machat med lite annan utsrustning som gjorde Turbon lite speciell. Ett-serien i vitlack och med 2002 klistärmärken mm, vore kuligt värre...

Sen så hoppas jag att turbomodellen inte blir en alltför dyr vagn. Ser hellre fram mot en turboversion av 320 med riktigt roliga vägegenskaper än en dyr 335 lyxkonfortvagn som övriga E90.
Tror att 335T blir dyr, när släppte BMW en billig bil senast.
Det jag inte gillar med turbon är att nu ser dom chansen att höja priset på nya M3. Inte får man en M3 med 415 häst för 570-600.000...

No More Limits!
No
5.161
Nockenwelle
Tyvärr är det nog som du säger Clubsport. En 335 turbo blir nog dyr, men man kan kanske hoppas att en sådan skulle knuffa ner priset på 330i, så att prisgapet mellan 325i och 330i inte blir så orimligt stort. Fast det är kanske önsketänkande.
BMW måste ha en rimligt prisatt bil för att locka in ungdommar i märket. Sömnpillret 116 gör knappast jobbet. 318iS var på sin tid en sådan vagn. 120 tii vore buskul. Fast BMW-marknadsfolket kanske tycker att man skall köpa en Mini istället???
El
338
ElNiko
325iT-92
Vet inte hur mycket nya 330-motorn skiljer sig från gamla, men eftersom den gamla 330 motorn i grunden är en strokad m20b25, så tvivlar jag på att det kommer komma någon 3,5:a med den sexan som grund. D.v.s det blir en turbo sexa...

...ÄNTLIGEN!!!!

/Niklas
El
338
ElNiko
325iT-92
Rättelse: m50b25 ska det ju vara och inte m20b25

/Niklas
jag tycker istället de borde köra nya 4liters 8an på 306hk som finns i 5- och 7-serien för att konkurrera med S4.
340i, det vore något.
Jag skulle också vilja se en åttacylindrig 340i, än om modellbeteckningen dessvärre för tankarna till en mindre insmickrande svensk/holländsk småbil...

Men en trea med åtta skulle verkligen vara helrätt. Men å andra sidan kanske inget som marknaden direkt skriker efter med dagens bensinpris...?

//Chrille
Senaste nytt från am&s angående 335i Turbo:

Länk

För er som ännu sämre än mig på tyska :) så kan man sammanfatta det viktigaste:

- 335i med 3-liters bi-turbosexa på ca 340hk lanseras under 2006. Optiska kännetecken för 335i: Dubbla avgaspipor (bilden).

- Motorn kan även bli aktuell i M-versionen av 1-serien, M1 (Detta skulle isf bli första M-bilen med turboaggregat).

- BMW håller på och prövar ut även en 4-liters V8 samt en 2-litersfyra med turboöverladdning.

Detta är inga officiella uppgifter så det är nog ännu för tidigt att ropa hej...

//Chrille
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Intressant, i dagar när AMG gjort en motor utan överladdning, världen är konstig ibland!
Den där dubbelpipan gör japanhäcken ännu gräsligare. Antar att jag får ställa mig i skamvrån nu?
andha45
Kul med turbo,
jag gillar också bmw-sexorna utan turbo, men det är en smula påfrestande att byta från sin bensinturbo till en bmw - varva är kul ibland men körkomforten i en turbobil är oslagbar, eftersom det finns så mycket kraft på mellanvarv. Hittills har inte bmw lyckats lösa detta i en sexa utan turbo. Alla bmw-sexor är slöa på mellanvarv jfr m turbomotorer.
Dubbelpipan för tankarna lite till Audi A4 1,6 med 102 hk och dubbla pipor...
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
andha45: Kan bara hålla med!
No
5.161
Nockenwelle
Då får väl jag gå in och hoppas på motsatsen, nämligen att vridmomentkurvan stiger mot höga varv, inte att den når ett max i mellanregistret och sedan faller gradvis mot höga varv. Det som jag uppskattar mest med att accelerera är när motorn drar värre och värre ju närmare rödmarkeringen varvräknarnålen kommer. Om det är tvärtom, att draget är som kraftigast runt 3000-4000 och sedan avtar med ökande varvtal, känns motorn klart tristare. En sådan motor passar i och för sig bra i en 7-seriebil t ex, men i en bil med sportiga ambitioner vill jag ha en spetsig karaktär.
Jag tror att karaktären kommer bli som en turbomaskin med sugmotorambitioner, dvs mer kraft i mellanregistret men inte lika spetsig som en sugis även om det mesta finns på topp. Enligt mig är det en perfekt kombination.

Flåklypa
andha45
Nockenwelle,
jag håller med och just därför är det ju lite konstigt att motorn endast kommer i 3-serien då den ju skulle passa bättre i 7-serien...

Vi får hoppas det blir som Flåklypa skriver.

En LTT är klart trist på höga varv men visst finns det turbomotorer som är rätt pigga på toppen också, t ex Volvos T5-motor varvar rätt glatt mellan 6 000 och 7 000 och jag tycker inte att den tappar jämfört med mellanvarv, även om den saknar den där riktiga varvglädjen.
No
5.161
Nockenwelle
Jo, det tror jag också flåklypa, även om jag inte delar uppfattningen att det är en perfekt kombination. Tyvärr så inser nog BMW att tokar som jag inte är så frekvent förekommande på marknaden, så de lär nog anpassa motorns karaktär till de förväntade kunderna. Men den bild du skissar skulle nog kunna accepteras av mig, förutsatt att gasresponsen blir av sedvanligt god BMW-karaktär.
håller med dig helt nockewelle, saab är mästare på att göra motorer med sån motorkaraktär du beskriver. ska det bli en rak turbo6a tycker jag effekt- och vrid-kurvorna bör se ut ungf som BSR's steg1 till volvos raka T6a på 326hk/56nm (vilket väl är ungf de siffrorna bmws motor skulle få) Länk

dock hoppas jag som sagt på en V8, skulle vara så mycket vettigare. både konkurrensmässigt, främst mot audi men även för att inte kaniballisera på försäljningen av kommande M3a.
456nm ska det stå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.